Bestiga Sarektjåkkå sommartid

Hej..

Jag och fyra vänner planerar att bestiga Sarektjåkkås stortopp i mitten av augusti. Vi har god fysik men bristande kunskap i glaciärvandring och har ingen nämnbar erfarenhet av klättring. Vi kan tänka oss lätt klättring eller scrambling men planerar inte att ta med rep eller liknande. Vi planerar inte att vandra över någon glaciär. Är detta genomförbart vilken är då bästa vägen?


- Till en början hade vi tänkt att bestiga nordtoppen från östsidan av massivet. Vi skulle sedan genom en kamvandring nå Stortoppen. En vän som vandrat i mycket i sarek förklarade då att man inte kan ta denna väg. Man möts av en ca 10 m hög svårklättrad klippsats mellan topparna och man kan inte fortsätta. Stämmer detta, att man inte utan stor risk kan göra kamvandringen från nordtoppen till stortoppen?

- Vi planerar nu att slå läger i närheten av Máhtuoalgge (nordöst om mikkastugan). Är det någon som kan rekommendera en bra tältplats i närheten?

Därifrån går vi Svarta spetsen – Bucht-toppen – Sydtoppen – Stortoppen och sedan tillbaka samma väg. Är det rimligt att tro att man hinner denna vandring/klättring på en dag? Nedanför Svarta spetsen ser det på kartan ut som om glaciären kan gå ända upp. Brukar glaciären göra det? Och om den gör det är vandringen över den säker utan skyddsutrustning? Är det några andra passager som kan vara farliga under vandringen?

- Finns det någon alternativ väg att nå Sarektjåkkås stortopp utan att vandra över glaciärer eller svår klättring?

- Andra synpunkter?

mvh J
 
Jag hade tänkt gå upp på Nordtoppen under sommarens tur i Sarek och ta den norrifrån. Då jag går ensam i år nöjer jag mig med det, då glaciärvandring är att rekommendera för att nå de andra topparna.

Att gå på glaciär går väldigt mycket snabbare och enklare än att klättra/vandra på en bergsskrant. Jag skulle rekommendera er att utrusta er för glaciärvandring och gå upp till Stortoppen på Mikkaglaciären. Sen är det nog bättre om ni bara tar en topp den första gången och rekar läget inför kommande toppturer.
 
Stortoppen 2089 endast via glaciär

Jag tycker att ni ska ge upp Sarektjåhkkå Stortoppen 2089 tills ni skaffat er glaciärvana. Det är inte bara en klättring från Nordtoppen 2056 som vore för vansklig utan klätterutrustning, det vore säkerligen också en nedstigning på nordsidan av Svarta spetsen ~1820, som verkligen är spetsig.

Den enda alternativa rutten utan glaciär vore att efter den enkla toppen Vuojnestjåhkkå 1952 gå ned till den nordöstra kanten av Tjågnårisjiegna, möjligtvis via Spijkka Stortoppen 1976. Den vägen vore dock alldeles för mycket på en enda dag. Att ta hela Spijkkakammen kräver också klätterutrustning.

Annars är det jättekul att ni är sugna på bestigningar i Sarek! Det finns massor av andra mycket givande toppar som säkert vore lämpliga för er!
 
Re: Stortoppen 2089 endast via glaciär

Tempest; sa:
Det vore säkerligen också en nedstigning på nordsidan av Svarta spetsen ~1820, som verkligen är spetsig.

Okey, tack för rådet hade varit snöpligt att klättrat upp på Svarta spetsen och sen inte kunna fortsätta. Är du säker på att det är för brant?

Tempest; sa:
Den enda alternativa rutten utan glaciär vore att efter den enkla toppen Vuojnestjåhkkå 1952 gå ned till den nordöstra kanten av Tjågnårisjiegna, möjligtvis via Spijkka Stortoppen 1976. Den vägen vore dock alldeles för mycket på en enda dag. Att ta hela Spijkkakammen kräver också klätterutrustning.

Är det möjligt att ta denna väg utan utrustning? Sluttningen/bergsidan ner från Spijkka Stortoppens västra sida ser brant ut är den möjlig att göra utan utrustning? Man kanske som sagt inte hinner ända fram till stortoppen men väl till Bucht-toppen.

Glaciärerna Tjågnårisjiegna och Oarjep Sarekjiegna ser även ut att kunna mötas uppe på kammen mellan Spijkka och nästa kam, brukar de göra det sommartid? Och om de gör de, är det säkert att passera utan utrustning?

Kort sagt vilka hiner finns på vägen Vuojnestjåhkkå - (Spijkka stortoppen) - Bucht-toppen - ...?


Jag tackar för ett mycket givande svar och hoppas på ett nytt.. :) mvh J
[Ändrat av Anderljung 2006-05-28 kl 19:21]
 
Tycker du ska kika på Fjällkartan och inspektera antal höjdkurvor så ser du hur brant det är ;)

Det är brant!

// Jocke, som vill ut och knata med Tristan snart!! Seså!
 
Joakim Ambrosson; sa:
Tycker du ska kika på Fjällkartan och inspektera antal höjdkurvor så ser du hur brant det är ;)

Det är brant!

Det är det jag gjort! Har suttit och viridigt och vänt på möjligheterna flera gånger. Jag har också sätt att det ser mycket brant ut. Men jag fick intrycket av tempests text att det gick att ta sig ner från Spijkka utan utrustning. Jag är inte säker på om det är det han eller hon menade därför frågade jag.

Tempest skrev:
Den enda alternativa rutten utan glaciär vore att efter den enkla toppen Vuojnestjåhkkå 1952 gå ned till den nordöstra kanten av Tjågnårisjiegna, möjligtvis via Spijkka Stortoppen 1976. Den vägen vore dock alldeles för mycket på en enda dag. Att ta hela Spijkkakammen kräver också klätterutrustning.

Dessutom säger tyvärr höjdkurvorna inte allt det räcker med en 5 meter lodrät svårklättrad bergsvägg för att sätta stopp för i alla fall mig.

Därför är jag i desperat behov av information från folk som bestigit Sarektjåkkås topp.

mvh /J
 
tack

Tack jättebra information.

Men vi har som sagt inte planerat att ha varken rep, klätterutrustning eller glaciärutrustning.

Du hade i den andra tråden skrivit:

pucko; sa:
Lätt vidare över Bucht-toppen. Knixig passage ned mot Sydtoppen, ingen verkar ha firat här.

Passagen mellan Bucht-toppen ner mot Sydtoppen går den att göra utan rep och säkring eller är det vansinne?

Jag undrar också om man kan gå kammen från Spijkka stortoppen till kammen mellan Svarta spetsen och Bucht-toppen? Samt om man kan ta sig ner för Spijkka stortoppen på den östra sidan?

Jag är inställd på att göra vandringen Vuojnestjåhkkå - (Spijkka stortoppen) - Bucht-toppen - ... är det möjligt?


Tackar /J
[Ändrat av Anderljung 2006-05-28 kl 22:32]
 
Nu har jag kollat på mina foton från ett par olika turer i det här området, och jag gör samma bedömning som tidigare: Nordsidan av Svarta spetsen ~1820 ser för brant ut för att ge sig på utan klätterutrustning, medan sydvästsidan av Spijkka ser ut att vara ok. Helt säker är jag dock inte. Från Vuojnestjåhkkå 1952 kan man helt klart ta sig upp på Spijkka, och från 'sadeln' mellan Spijkka Stortoppen 1976 och nordvästtoppen ~1925 finns på mina foton t.o.m. lagom branta snölegor i rännorna att ta sig ned på. Med snön bortsmält skulle jag ändå tro att det går bra att både ta sig upp och ned.

Problemet med att Tjågnårisjiegna skulle vara sammanväxt med Oarjep Sarekjiegna (eller Mihkájiegna) behöver ni nog inte bekymra er om, men däremot tidsåtgången för hela dagsturen. Bara att från de fina tältplatserna kring Vuojnesvárásj 1006 ta sig fram och tillbaka till Spijkka Stortoppen 1976 tar en hel dag.

Mvh Tristan
 
:)

Låter lovande tackar så mycket för hjälpen. Kommer bli till att sova på 1700 meter för att hinna ;) .

Oroar mig förtfarande lite över "den svåra passagen" mellan bocht-toppen och sydtoppen.
 
Om ni kommer så långt som till kammen nedanför Svarta Spetsens nordvästra sida, så finns det sen iaf inga klättermässiga hinder fram till Stortoppen.

Det är ändå väldigt svårt att rekommendera den vägen upp på Stortoppen, då man hamnar i ett väldigt utsatt läge. Skulle t.ex. vädret slå om, när man står på Stortoppen, så ligger man minst sagt risigt till. Först flera timmars stenig vandring tillbaka på kammen, och sen efter det en bestigning, i regn och blåst, av antingen Svarta Spetsen's nordsida, eller möjligtvis Spijkka's sydvästsida. Och sen ytterligare ett par timmar för att till slut komma ner i någon dalgång.

Upplagt för olyckor, med andra ord :)

Mvh,

Jarl.
 
Re: tack

Hej J A! (har du något förnamn?)

Anderljung; sa:
Men vi har som sagt inte planerat att ha varken rep, klätterutrustning eller glaciärutrustning.

Du hade i den andra tråden skrivit:

pucko; sa:
Lätt vidare över Bucht-toppen. Knixig passage ned mot Sydtoppen, ingen verkar ha firat här.

Passagen mellan Bucht-toppen ner mot Sydtoppen går den att göra utan rep och säkring eller är det vansinne?

Att ingen firat av indikerade för oss att passagen var möjlig att göra utan rep och det var den. Vi hittade alltså inga slingor eller dylikt. Det är alltid svårt att bedömma en brant uppifrån.

Passagen mellan Bucht och Syd passeras utan rep i cirka grad 2. Utan brådska och med varsam placering av sina fötter/kängor är det inga egentliga problem utom att det kanske pirrar i magen. Stupet ned mot glaciären i norr är häftigt. Rejäla grepp och steg med bra friktion. Passagen är svårare i riktning mot Syd då det i det fallet blir nedåtklättring. Det är alltid lättare att klättra uppåt.


Anderljung; sa:
Jag undrar också om man kan gå kammen från Spijkka stortoppen till kammen mellan Svarta spetsen och Bucht-toppen? Samt om man kan ta sig ner för Spijkka stortoppen på den östra sidan?

Jag är inställd på att göra vandringen Vuojnestjåhkkå - (Spijkka stortoppen) - Bucht-toppen - ... är det möjligt?

Jag kan tyvärr inte svara på om din kamvandring är möjlig. Vi tittade inte riktigt på de partierna i syfte att memorera för en senare tur.

Vi gjorde som dock som bonus en vandring upp mot Svarta spetsen ifrån NO över glaciären. Vi lämnade rep och säkringar nedanför stenskravlet vid Svarta spetsens NO-kam, alltså vid passpunkten V om Spijka. Passpunkten utan is i augusti 2004. Vi tänkte att de rep och säkringar nog inte behövs. Bättre att springa på lätta fötter då vädret inte var det allra bästa. Speciellt de sista 10 metrarna mot toppen är inget jag kan rekommendera. Klättring av grad 3 gjorde att vi önskade att vi hade tagit med grejorna med upp. Nedåtklättringen ifrån toppen kändes direkt olustig.

Bättre då att göra Svarta Spetsen ifrån söder istället.


Med vänlig hälsning

/Örjan


PS
Något om klättergradering:
Grad 0 -- Brant vandring
Grad 1 -- Man vill stödja handen mot klippan passagevis
Grad 2 -- Man vill ta tag i klippan passagevis
Grad 3 -- Man vill ha rep och säkringar

Eventuell fingradering med (-) lättare och (+) svårare.
DS
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tomhylsan Bestiga Sarektjåkkå utan utrustning Fjällvandring 3
Jockan Bestiga Kaskasatjåkka mitten av september Fjällvandring 6
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
Gråsparven Bestiga Niják Fjällvandring 5
cnygardh Bestiga Tjakkeli Fjällvandring 5
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7
Fjällrookiee Bestiga Ottfjället i Oktober? Fjällvandring 6
pantorama Bestiga Helags i maj – med snöskor? Fjällvandring 2
Magnus Eriksson 68 Bestiga Liddubakti Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
ksl65 Bestiga Sylarna i Oktober? Fjällvandring 8
jamlindell Bestiga Storsylen med barn Fjällvandring 10
yps Bestiga storsnasen Fjällvandring 4
Team Hagbard Bestiga Galdhöpiggen vintertid Fjällvandring 6
Gråbuse Bestiga kebnekaise sen höst - går det? Fjällvandring 19
sespalan Bestiga Møysalen Fjällvandring 2
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
maximiriam Bestiga Sylarna på 1 dag? Fjällvandring 18
shadowfire Vilka höga toppar att bestiga? Fjällvandring 7
markanthus Tid på året att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 2
Ninakanin Bestiga Vuojnesjåhkkå (från Bielavárásj?) Fjällvandring 5
ImpulzE Bestiga storsylen? Fjällvandring 3
bfia73 Bestiga Kåtotjåkka söderifrån? Fjällvandring 15
Bladh När bestiga keb? Fjällvandring 8
Johannes89 Bestiga Kebnekaise Fjällvandring 11
Fazt Bestiga Kebnekaise I december Fjällvandring 25
gegga moya Vad är en bra tid att bestiga kebnekaise på? Fjällvandring 19
##3 Bestiga Kebnekaise i mars? Fjällvandring 4
XPAT Bestiga Keb Fjällvandring 4
thedyck Bestiga Kebnekaise i Mars, April? Fjällvandring 11
Tom Bombadill Bestiga Kebnekaise sydtopp-När? Fjällvandring 36
hejsan22 Bestiga Kebnekaise... Fjällvandring 21
Putte84 Vi som skulle bestiga keb... Fjällvandring 29
m.r Vandra kungsleden och bestiga toppar. Fjällvandring 4
Bestiga Akka Fjällvandring 2
kgp Bestiga Akka Fjällvandring 10
matito Suorva - Sarektjåkkå Nordtopp - Aktse Fjällvandring 5
japp Sarektjåkkå - var var jag? Fjällvandring 7
Livsglad Topp tur Sarektjåkkå - Pårtetjåkko. Fjällvandring 4
simon Sarektjåkkå Fjällvandring 2
Utrustning för Sarektjåkkå? Fjällvandring 5
Sällskap för toppbestigning av Sarektjåkkå 30/8-1/9 Fjällvandring 0
Bestigning av Sarektjåkkå Fjällvandring 2
jooose Tälta på snö sommartid? Fjällvandring 5
daniel81 Södra fjällen sommartid Fjällvandring 7
friluftaren Sockor vid vandring sommartid? Fjällvandring 16
bue_digre Prinsleden sommartid Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.