Vi som skulle bestiga keb...

Hejsan! Jag är en av dem som skulle bestiga kebne i helgen! Nu blev ju inte vandringen av pga en olycka=(
Tänkte nu om det finns några andra vandringsleder som man kan gå om några veckor?? Kom gärna med många tips för detta ska ju bli ett projekt arbete i skolan!! Tack på för hand!! // Patrik
 
Sörmlandsleden är ett förslag, Tyresta är värd ett besök. Det finns också fina leder genom nationalparker i småland, skåne och andra sydligare landskap.
Om det är fjällen som lockar är det nog trevligare i de sydligare regionerna denna årstid, tex Helagstrakterna eller Son fjället. Dalarna (tex Fulufjället och Grövelsjön) är lite för platta för min smak.

Det finns mycket att välja på...

/B
 
Varför väntar ni inte några månader och gör en vintertur till Kebnekaise. I April är vädret oftast helt ok, det är mycket folk på fjällstationen så man riskerar inte att bli ensam på fjället och det är helt klart mindre ansträckande att bestiga Keb på vintern och med skidor (inte så mycket stenskrävel). Om man inte vill behöver man inte tälta, det är ganska billigt att sova i fjällstugorna.

/Olle
 
Höga kusten-leden el Skule nationalpark (ligger vid Östersjön söder om Örnsköldsvik). Ganska dramatisk terräng och ensligt. Övernattningsmöjligheter finns i stugor.

/Håkan
 
Projektarbete

För ett projektarbete är det viktiga ju inte var ni går utan vad frågeställningen är. Surfa runt lite på detta forum, det finns ju hur mycket som helst att diskutera.
T.ex. att bära med sig så lite/lätt som möjligt, att lägga upp en kostplan som ger tillräckligt med energi eller om ni er mer lagd åt prestationshållet, hur långt hinner vi, när vi går så mycket vi orkar.
Sätt upp en plan/hypotes hemifrån och utvärdera sen hur det gick i praksis.
MEN om ni sätter en sådan frågeställning för er och dermed risikerar att ha med er för lite mat/kläder eller bli alldeles för trötta måste ni välja en låglandsled, där man alltid kan ta sig till en väg och ringa efter hämtning om nåt går fel.
Sörmslandsleden är ett utmärkt förslag om det är nära era hemmatrakter.
 
Fösta gången-tur!

Om ni inte är så vana att vara ute är ju Jämtlandstriangeln en klassiker!
Den har nog de flesta någon gång besökt, som inte redan bor uppe vid de nordligare fjällen.

Att gå från Storulvån->Blåhammarn->Sylarna->Storulvån är väldigt lämpligt ifall man vill testa på lite. Det är mellan 12 och 19 km mellan stugorna, och det finns proviant att köpa på samtliga stationer, ifall det skulle råka gå åt mer mat än man tänkt sig!! =)

Detta får bli mitt tips, hoppas ni hittar en tur som passar!!! =)

Sara
 
Back in town...

Numera är det jag och Patrik (ovanstående skribent) som ungefär tänkt oss en 3 dagars vandring.
Sylarna har kommit på tal flera gånger och vi har även varit och kollat in lite kartor (Z6 verkade intressant).

Möjligtvis stiger deltagarantalet till 4, men det är ännu osäkert.
Fortsätt ge tips! Det uppskattas...

Kebnekaise i april är en omöjlighet (iallafall för vårat projekt, kan ju hända att man åker dit ändå). Vårt PA ska nämligen redovisas fullständigt i april...

MVH // Erik
 
Re: Beror ju på var ni bor...

Jointman; sa:
...men att åka upp till fjällen för att bara va ute i tre dagar? Låter jobbigt.

Det gör jag flera gånger per år. Om jag hade möjlighet att vara ute på fler långa vandringar så skulle jag vara det. Men som så många andra så lider jag av at jag inte har obegränsad semester.

Alltså. Man lämnar Stockholm efter jobbet på torsdage, får fredag och lördag samt halva söndag på fjället, och åker hem söndag kväll. Nästan tre dagar på fjället, och bara en semesterdag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
Bladh När bestiga keb? Fjällvandring 8
XPAT Bestiga Keb Fjällvandring 4
Jockan Bestiga Kaskasatjåkka mitten av september Fjällvandring 6
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
Gråsparven Bestiga Niják Fjällvandring 5
cnygardh Bestiga Tjakkeli Fjällvandring 5
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7
Fjällrookiee Bestiga Ottfjället i Oktober? Fjällvandring 6
pantorama Bestiga Helags i maj – med snöskor? Fjällvandring 2
Magnus Eriksson 68 Bestiga Liddubakti Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
ksl65 Bestiga Sylarna i Oktober? Fjällvandring 8
jamlindell Bestiga Storsylen med barn Fjällvandring 10
yps Bestiga storsnasen Fjällvandring 4
Team Hagbard Bestiga Galdhöpiggen vintertid Fjällvandring 6
Gråbuse Bestiga kebnekaise sen höst - går det? Fjällvandring 19
sespalan Bestiga Møysalen Fjällvandring 2
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
maximiriam Bestiga Sylarna på 1 dag? Fjällvandring 18
shadowfire Vilka höga toppar att bestiga? Fjällvandring 7
markanthus Tid på året att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 2
tomhylsan Bestiga Sarektjåkkå utan utrustning Fjällvandring 3
Ninakanin Bestiga Vuojnesjåhkkå (från Bielavárásj?) Fjällvandring 5
ImpulzE Bestiga storsylen? Fjällvandring 3
bfia73 Bestiga Kåtotjåkka söderifrån? Fjällvandring 15
Johannes89 Bestiga Kebnekaise Fjällvandring 11
Fazt Bestiga Kebnekaise I december Fjällvandring 25
gegga moya Vad är en bra tid att bestiga kebnekaise på? Fjällvandring 19
##3 Bestiga Kebnekaise i mars? Fjällvandring 4
thedyck Bestiga Kebnekaise i Mars, April? Fjällvandring 11
Anderljung Bestiga Sarektjåkkå sommartid Fjällvandring 23
Tom Bombadill Bestiga Kebnekaise sydtopp-När? Fjällvandring 36
hejsan22 Bestiga Kebnekaise... Fjällvandring 21
m.r Vandra kungsleden och bestiga toppar. Fjällvandring 4
Bestiga Akka Fjällvandring 2
kgp Bestiga Akka Fjällvandring 10
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Tundraman KEB freeride Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
skystunt Söker toppbestigare Keb 7/11-20 Fjällvandring 4
HasseQ Tidig bild på Keb ? Fjällvandring 0
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
Fock_it Vistas Tarfala Keb Fjällvandring 5
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
Janost Tältplatser Cievrralahku, Kuopervagge(Keb), Kaskasavagge ? Fjällvandring 3
Huggg Keb, västra leden lavin? Fjällvandring 8
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.