Bestiga Kebnekaise...

Tjena tjena,
Jag och 4 polare tänkte bestiga kebnekaise innan september är slut. Och vi skulle behöva prata med någon som har gjort det. Vi har lite svårt att föreställa oss hur svårt det är och hur lång tid det tar. Vi är vältränade och orkar gå mycket. Klarar man att gå upp och ner till dalen på en dag? Vad finns det för faror?

tjing tjing

/kjell
 
Enligt fjällstationen ska det ta c:a 12 timmar att gå upp och ner (västra leden). Är inget svårt direkt är bra en lång jäkla uppförsbacke...
 
Halka & ev. dåligt väder enda problemen?

hejsan22; sa:
Klarar man att gå upp och ner till dalen på en dag?
Ja. Starta så tidigt som möjligt på morgonen bara om ni går västra leden. Det är skönt att komma tillbaka innan det blir mörkt...
Vad finns det för faror?
De faror jag kan tänka mig är:
* Hala stenar vid blött väderlag (skor med bra mönstring lösning?).
* Hal toppglaciär. Jag har hört att toppglaciären på Kebne är barsmält. Stämmer det så får man plocka fram de stora halkbroddarna (stegjärn?). Låter riskabelt annars...
* Dåligt väder. Fjällstationen brukar veta väderprognosen för närmaste tiden?
 
Re: Halka & ev. dåligt väder enda problemen?

IslandTraveller; sa:
* Hal toppglaciär. Jag har hört att toppglaciären på Kebne är barsmält. Stämmer det så får man plocka fram de stora halkbroddarna (stegjärn?). Låter riskabelt annars...
Jag var uppe i början på Augusti och då var det mycket bra med stegjärn på själva toppen (lite retligt att inte kunna gå sista 40 metrarna). Det var folk som halkade upp utan och överlevde, men det såg mycket obehagligt ut.
Hyr stegjärn på fjällstationen, det är värt det speciellt om solen är framme och man vill ta läckra toppbilder så är det bra att inte vara bambi där uppe.

De guideade turerna via östra leden satte upp fasta rep sista biten, inga stegjärn för dem på guideade turen alltså.

Lycka till!
 

avslutat medlem xxxyyyzzz

Gäst
mitt tips blir att gå östra leden. Den västra är väldigt lång och tråkig. När jag var där gick vi östra upp och västra ner för att variera oss lite. Stort misstag! Den västra är stenigare, längre och tråkigare. Nån kanske tycker att den östra är lite läskig men det är ingen som helst klättring. Min tjejkompis gick i gummistövlar och jag i kängor.
Min poäng är hur som helst att den östra är mkt roligare eftersom man bl.a. går över en glaciär och slipper omvägen upp och ner och runt en extra kulle.
Eftersom ni har bra kondis så kan ni ta med stegjärn att posera med på toppen innan ni åker på regnbyxorna ner till välförtjänt middag.

god tur /jens
 
texas_jens; sa:
Min poäng är hur som helst att den östra är mkt roligare eftersom man bl.a. går över en glaciär och slipper omvägen upp och ner och runt en extra kulle.

Det förusätter också att man har glaciärvana, annars skall man ej gå över den glaciären. Särskilt inte efter att fjällstationen stängt.

mvh Christian
 
Re: Halka & ev. dåligt väder enda problemen?

IslandTraveller; sa:
* Dåligt väder. Fjällstationen brukar veta väderprognosen för närmaste tiden?

Fjällstationen i Keb köper sitt väder från Vädertjänsten i Göteborg AB. Dom kränger rätt bra mätutrustning, men vad det beträffar deras prognoser så kanske man till deras försvar kan säga att dom inte har en enda meteorolog bland deras anställda. Prognoserna fungerar bäst som underhållning, jag fick mig många goda skratt i somras när jag läste prognoserna för Keb och samtidigt tittade ut genom fjällstationens fönster.

/Jesper
 
Jag och sambon gick den västra vägen för två veckor sedan. Den var inte speciellt tråkig, tyckte vi. Vi hade, korkade som man kan vara, inte hyrt några stegjärn. Sista 75 metrarna var is. Men när vi gått fem timmar och hade bara den lilla snutten kvar gjorde vi något ännu mer korkat och gick upp utan stegjärn i alla fall. Ångest. Gör det inte!! Annars finns inga direkta faror, såvida inte vädret gör något dumt.

Håkan
 
mot toppen

Gick upp västra leden för 3 veckor sedan, tog 10 timmar och jag och farsan är inte speciellt vältränade. Vi hyrde stegjärn vid fjällstationen och de var guld värda när man skulle upp på isen på toppen.
Om man har tänkt gå västra leden är det också en bra ide att ha med sig stavar, då det tar mindre på knäna när man går nerför. Man faller dessutom inte lika lätt; hade jag inte haft med mig stavarna så hade jag stått på öronen åtminstone 2 ggr på vägen ned.

Ha det så trevligt!
 
Jag säger då det...

texas_jens; sa:
Min poäng är hur som helst att den östra är mkt roligare eftersom man bl.a. går över en glaciär och slipper omvägen upp och ner och runt en extra kulle.
god tur /jens

Roligare att gå över en glaciär? Inte undra på att det händer olyckor i fjällen...
 

avslutat medlem xxxyyyzzz

Gäst
hehehe.. Klart att man ska vara försiktig och ha respekt för naturen men glaciären man går över är ju varken brant eller stor. Man går på en kamliknande ryggås med svagt sluttande sidor, njuter av den vackra utsikten och kanske tar ett kort. Sprickor fanns det längre bort på glaciären, men inte längs den ås vi gick på.
Jag menar verkligen inte att lura ut nån hal is, det är helt enkelt min och min tjejkompis erfarenhet att det var en väldigt trevlig led. På vägen upp fick vi sällskap av två äldre herrar från kiruna som tyckte att om man bor i kiruna så ska man väl ha gått upp keb nån gång iaf. Dom verkade ha lika trevligt som vi.
däremot hade våra tältgrannar, två killar mellan 25-30 inte haft lika kul. Östra leden var det värsta de varit med om!!! Skräckinjagande var ett av orden de använde.
Nu börjar jag bli väl långrandig. Avslutningsvis kanske man kan säga att det är väldigt personligt och beror säkert mycket på vad man har för tidigare erfarenheter. Hur som helst - ha en riktigt fin tur (på östra leden)

MVH jens :)
 
texas_jens; sa:
hehehe.. Klart att man ska vara försiktig och ha respekt för naturen men glaciären man går över är ju varken brant eller stor. Man går på en kamliknande ryggås med svagt sluttande sidor, njuter av den vackra utsikten och kanske tar ett kort. Sprickor fanns det längre bort på glaciären, men inte längs den ås vi gick på.

Den dagen ja. Men kan du harantera att den är sprickfri alla dagar?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Gråbuse Bestiga kebnekaise sen höst - går det? Fjällvandring 19
markanthus Tid på året att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 2
Johannes89 Bestiga Kebnekaise Fjällvandring 11
Fazt Bestiga Kebnekaise I december Fjällvandring 25
gegga moya Vad är en bra tid att bestiga kebnekaise på? Fjällvandring 19
##3 Bestiga Kebnekaise i mars? Fjällvandring 4
thedyck Bestiga Kebnekaise i Mars, April? Fjällvandring 11
Tom Bombadill Bestiga Kebnekaise sydtopp-När? Fjällvandring 36
Jockan Bestiga Kaskasatjåkka mitten av september Fjällvandring 6
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
Gråsparven Bestiga Niják Fjällvandring 5
cnygardh Bestiga Tjakkeli Fjällvandring 5
Fjällrookiee Bestiga Ottfjället i Oktober? Fjällvandring 6
pantorama Bestiga Helags i maj – med snöskor? Fjällvandring 2
Magnus Eriksson 68 Bestiga Liddubakti Fjällvandring 3
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
ksl65 Bestiga Sylarna i Oktober? Fjällvandring 8
jamlindell Bestiga Storsylen med barn Fjällvandring 10
yps Bestiga storsnasen Fjällvandring 4
Team Hagbard Bestiga Galdhöpiggen vintertid Fjällvandring 6
sespalan Bestiga Møysalen Fjällvandring 2
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
maximiriam Bestiga Sylarna på 1 dag? Fjällvandring 18
shadowfire Vilka höga toppar att bestiga? Fjällvandring 7
tomhylsan Bestiga Sarektjåkkå utan utrustning Fjällvandring 3
Ninakanin Bestiga Vuojnesjåhkkå (från Bielavárásj?) Fjällvandring 5
ImpulzE Bestiga storsylen? Fjällvandring 3
bfia73 Bestiga Kåtotjåkka söderifrån? Fjällvandring 15
Bladh När bestiga keb? Fjällvandring 8
XPAT Bestiga Keb Fjällvandring 4
Anderljung Bestiga Sarektjåkkå sommartid Fjällvandring 23
Putte84 Vi som skulle bestiga keb... Fjällvandring 29
m.r Vandra kungsleden och bestiga toppar. Fjällvandring 4
Bestiga Akka Fjällvandring 2
kgp Bestiga Akka Fjällvandring 10
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.