Bestiga Kebnekaise i Mars, April?

Det är en bra period att göra vinterbestigning. Hur lätt eller svårt det är beror ju lite på vilken typ av skidor du har tänkt att använda och om du har stighudar etc.
Allra enklast är att gå Durlings led från Singi upp i Singivagge, då kan man skråa upp på nordsidan av Kaffedalen direkt mot toppen. Västra leden går väl också bra men är lite brantare och man får lägga ett antal slag med skidorna alternativt ta av sig dom och gå på ett par ställen.

-Palle
 
Då får du väl lära dig åka skidor! :) Näe skämt åsido, har för mig att jag läst om ett gäng som gjorde en vinterbestigning utan skidor, med snöskor då förstås. Ska kolla om jag hittar nåt...
 
Östra på vintern

Man måste ta sig till insteget på något vis. Från Kebnekaise fjällstation är det väl några kilometer och närmare 1000 höjdmeter. Det går nog att gå med snöskor om man inte vill åka skidor.

Från insteget och uppåt behöver man inga skidor. Uppe på topplatån är det ofta ganska kalblåst, men har man otur kan det bli till att pulsa lite upp mot toppen.

Själva klätterpassagen är som sagt en snöränna på vintern. Lätt snöklättring, som brantast ca 40 grader. Om jag minns rätt så är det ca 100 höjdmeter. Ofta sitter det fasta rep som man kan använda att säkra i. Då behöver man bara stegjärn, isyxa, sele och en slinga med karbin alternativt repklämma.

Jag har några bilder från klätterpassagen, men har tyvärr ingen server att lägga ut dem på så att de kan visas här. Vill du ha dem kan jag skicka med mail.

Peter
 
Ojoj.. låter rätt komplicerat men om vi säger så här, hur skulle du uppskatta chansen att 5 st ungdomar, helt utan erfarenhet av fjällvandring och klättring, dock vältränade och smidiga, skulle överleva? På en skala 1-5?

Är det över 2 kör vi.
 
Västra leden

Jag gjorde, tillsammans med åtta andra, västra leden utan vare sig skidor eller snöskor påsken 03.
Vi gick på skidor (går nog utan vid skare) till dalen mellan Toulpagorni och Viernavarri och lämnade dessa där. Efter detta gick vi den "vanliga" västra leden, som på sommaren till sydtoppen och tillbaka samma väg.
Basläger i kitteldalen. Tog ungefär 12 timmar, utan stress!
Det var absolut inga problem, lite isisgt på vissa ställen men det funkar.
Kanske ingen metod att rekomendera eftersom man inte har någon säkerhet mot fall etc, men för vår del var det som en promenad i parken:)

Annars rekomenderar jag gärna Durlings, då man slipper Viernavarri!!!

Lycka till!
emet
 
thedyck; sa:
hur skulle du uppskatta chansen att 5 st ungdomar, helt utan erfarenhet av fjällvandring och klättring, ... skulle överleva?

Omöjligt att svara på. Det beror på en massa faktorer, väder, vind, snöförhållanden, etc. Jag skulle dock absolut avråda. Vinterbestigningar är allvarliga saker. Åk gärna till Keb, gå gärna en kurs i elementär klättring, skaffa erfarenheter, och ta dagen som den kommer. Det finns lättare vägar upp än de som skildras på Peter Asks hemsida. De turer han har gjort kräver, om man ska göra dem säkert, avsevärd klätterkompetens. Ochde är inget som man ska ge sig på utan "erfarenhet av fjällvandring och klättring". Gör ni det ändå, kan det mycket väl hända att ni överlever, men det kan också få ett katastrofalt slut.
 
thedyck; sa:
Ojoj.. låter rätt komplicerat men om vi säger så här, hur skulle du uppskatta chansen att 5 st ungdomar, helt utan erfarenhet av fjällvandring och klättring, dock vältränade och smidiga, skulle överleva? På en skala 1-5?

Jag håller helt med Per. Ska man ta östra leden på vintern bör man ha åtminstone elementära kunskaper i snöklättring, ha gått med stegjärn förut och kunna hantera en isyxa.

Det är möjligt att man kan hyra en guide på fjällstationen som ger en liten kurs i snöklättring och som sedan kan ta med en grupp upp på toppen längs östra leden. Annars bör man nog välja en av de lättare lederna istället.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
##3 Bestiga Kebnekaise i mars? Fjällvandring 4
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Gråbuse Bestiga kebnekaise sen höst - går det? Fjällvandring 19
markanthus Tid på året att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 2
Johannes89 Bestiga Kebnekaise Fjällvandring 11
Fazt Bestiga Kebnekaise I december Fjällvandring 25
gegga moya Vad är en bra tid att bestiga kebnekaise på? Fjällvandring 19
Tom Bombadill Bestiga Kebnekaise sydtopp-När? Fjällvandring 36
hejsan22 Bestiga Kebnekaise... Fjällvandring 21
Jockan Bestiga Kaskasatjåkka mitten av september Fjällvandring 6
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
Gråsparven Bestiga Niják Fjällvandring 5
cnygardh Bestiga Tjakkeli Fjällvandring 5
Fjällrookiee Bestiga Ottfjället i Oktober? Fjällvandring 6
pantorama Bestiga Helags i maj – med snöskor? Fjällvandring 2
Magnus Eriksson 68 Bestiga Liddubakti Fjällvandring 3
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
ksl65 Bestiga Sylarna i Oktober? Fjällvandring 8
jamlindell Bestiga Storsylen med barn Fjällvandring 10
yps Bestiga storsnasen Fjällvandring 4
Team Hagbard Bestiga Galdhöpiggen vintertid Fjällvandring 6
sespalan Bestiga Møysalen Fjällvandring 2
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
maximiriam Bestiga Sylarna på 1 dag? Fjällvandring 18
shadowfire Vilka höga toppar att bestiga? Fjällvandring 7
tomhylsan Bestiga Sarektjåkkå utan utrustning Fjällvandring 3
Ninakanin Bestiga Vuojnesjåhkkå (från Bielavárásj?) Fjällvandring 5
ImpulzE Bestiga storsylen? Fjällvandring 3
bfia73 Bestiga Kåtotjåkka söderifrån? Fjällvandring 15
Bladh När bestiga keb? Fjällvandring 8
XPAT Bestiga Keb Fjällvandring 4
Anderljung Bestiga Sarektjåkkå sommartid Fjällvandring 23
Putte84 Vi som skulle bestiga keb... Fjällvandring 29
m.r Vandra kungsleden och bestiga toppar. Fjällvandring 4
Bestiga Akka Fjällvandring 2
kgp Bestiga Akka Fjällvandring 10
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.