Bestiga Galdhöpiggen vintertid

Hej alla

Har lite planer på att åka upp till Galdhöpiggen i början av Januari och ta den enklare vägen upp. Vad behövs för utrustning, bortsett från det vanliga. Kan man tro att det finns en upptrampad led upp? Behövs snöskor eller räcker det med stegjärn? Hur är det med resturangens öppettider på toppen? Några andra tips...?


Tacksam för svar.
 
Om du måste fråga så ska du nog undvika det. Ta en tur i sommar istället och ge dig på det sedan med en erfaren alpinist.
 
...och om man inte frågar hur ska man då få veta?

Man gör lättare turer eller liknande turer, kanske i samma område men vid en mer förlåtande årstid. På det sättet arbetar man upp kunskap och erfarenhet så att man själv sen kan avgöra om en tur är möjlig/säker att genomföra.

Det är möjligt att ts redan har den erfarenheten men oftast svårt att avgöra på den korta texten som underlag.
Men alla högalpina turer som genomförs i början av januari månad får man nog anse som rätt seriösa. Vidare tvivlar jag på att vägen är plogad fram till exempelvis Juvasshytta eller Spiterstulen då hyttorna är stänga vid den tiden på året. Någon "upptrampad led" blåser troligtvis igen på 10-20 sek/ snöar igen, och dessvärre hade iallafall inte jag förväntat mig en öppen resturang på toppen i början av januari månad.

Länken ovan som hävdar att Galdhöpiggen är lättbestigen på vintern menar troligtvis lättbestigen på "vinterføre", dvs i april maj med dagar som har humana timmar dagsljus och stabilare väder.
 
Man gör lättare turer eller liknande turer, kanske i samma område men vid en mer förlåtande årstid. På det sättet arbetar man upp kunskap och erfarenhet så att man själv sen kan avgöra om en tur är möjlig/säker att genomföra.

Det är möjligt att ts redan har den erfarenheten men oftast svårt att avgöra på den korta texten som underlag.
Men alla högalpina turer som genomförs i början av januari månad får man nog anse som rätt seriösa. Vidare tvivlar jag på att vägen är plogad fram till exempelvis Juvasshytta eller Spiterstulen då hyttorna är stänga vid den tiden på året. Någon "upptrampad led" blåser troligtvis igen på 10-20 sek/ snöar igen, och dessvärre hade iallafall inte jag förväntat mig en öppen resturang på toppen i början av januari månad.

Länken ovan som hävdar att Galdhöpiggen är lättbestigen på vintern menar troligtvis lättbestigen på "vinterføre", dvs i april maj med dagar som har humana timmar dagsljus och stabilare väder.

Instämmer. Toppen är nog inte problemet utan att komma till berget:)
 
Om du måste fråga så ska du nog undvika det. Ta en tur i sommar istället och ge dig på det sedan med en erfaren alpinist.

Onödigt att raljera över folks välvilliga frågor..

http://norgeskart.no/#10/148953/6855826

Inte behöver du va erfaren alpinist för en vintertur till Galdhöpiggen men i januari är det en skidtur på ca 1900 hödmeter närmaste vägen, en fin tur om det är bra väder men lite väl mycket om du inte toppturat på skidor tidigare. Reka lite på länken ovan som visar bra kartor över Norge och ta en tur dit i vår när vägarna öppnar.

- Vägen upp till Spiterstulen öppnar när stationen öppnar i början av mars, vägen upp till Juvashytta bryts till 17:e maj-helgen och är öppen från början av juni.

- På sommaren är toppstugan öppen, jag har varit upp veckan efter påsk för några år sedan, då var det låst och när jag varit där på sommaren har servering och souvenirförsäljning skötts av förarna från Juvashytta som också bar upp allt så antar att stugan bara är öppen då deras guidade turer går.

- Leden från spiterstulen är en fin tur på telemarks- eller randoneskidor, går att åka från toppen men några branta hang som kan vara lavinfarliga. Går säket bra att gå med snöskor också men jag är skidåkare så tycker det verkar va mer av ett straff.

- Leden från Juvashytta ska inte underskattas, nära och lockar grymt mycket folk men varje sommar är det några ut de guidade grupperna som går ner sig i sprickorna så guidad grupp från Juvashytta rekomenderas. Många tycker nog man kan anse det som "säkert" på vårvintern i maj med flera meter snö på sprickorna men det går inte att säga så som allmän rekomendation.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jockan Bestiga Kaskasatjåkka mitten av september Fjällvandring 6
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
Gråsparven Bestiga Niják Fjällvandring 5
cnygardh Bestiga Tjakkeli Fjällvandring 5
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7
Fjällrookiee Bestiga Ottfjället i Oktober? Fjällvandring 6
pantorama Bestiga Helags i maj – med snöskor? Fjällvandring 2
Magnus Eriksson 68 Bestiga Liddubakti Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
ksl65 Bestiga Sylarna i Oktober? Fjällvandring 8
jamlindell Bestiga Storsylen med barn Fjällvandring 10
yps Bestiga storsnasen Fjällvandring 4
Gråbuse Bestiga kebnekaise sen höst - går det? Fjällvandring 19
sespalan Bestiga Møysalen Fjällvandring 2
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
maximiriam Bestiga Sylarna på 1 dag? Fjällvandring 18
shadowfire Vilka höga toppar att bestiga? Fjällvandring 7
markanthus Tid på året att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 2
tomhylsan Bestiga Sarektjåkkå utan utrustning Fjällvandring 3
Ninakanin Bestiga Vuojnesjåhkkå (från Bielavárásj?) Fjällvandring 5
ImpulzE Bestiga storsylen? Fjällvandring 3
bfia73 Bestiga Kåtotjåkka söderifrån? Fjällvandring 15
Bladh När bestiga keb? Fjällvandring 8
Johannes89 Bestiga Kebnekaise Fjällvandring 11
Fazt Bestiga Kebnekaise I december Fjällvandring 25
gegga moya Vad är en bra tid att bestiga kebnekaise på? Fjällvandring 19
##3 Bestiga Kebnekaise i mars? Fjällvandring 4
XPAT Bestiga Keb Fjällvandring 4
thedyck Bestiga Kebnekaise i Mars, April? Fjällvandring 11
Anderljung Bestiga Sarektjåkkå sommartid Fjällvandring 23
Tom Bombadill Bestiga Kebnekaise sydtopp-När? Fjällvandring 36
hejsan22 Bestiga Kebnekaise... Fjällvandring 21
Putte84 Vi som skulle bestiga keb... Fjällvandring 29
m.r Vandra kungsleden och bestiga toppar. Fjällvandring 4
Bestiga Akka Fjällvandring 2
kgp Bestiga Akka Fjällvandring 10
Rosmark Galdhöpiggen och Glittertind Fjällvandring 4
8Bald Galdhöpiggen början juni Fjällvandring 0
Kakiz Höjdrädd Galdhöpiggen och Predikstolen Fjällvandring 3
AJogefors 4-5dagars tur inklusive dagstur upp Galdhöpiggen. Tips? Fjällvandring 10
Jontti80 Galdhöpiggen, Glittertind m.m Fjällvandring 6
marmit Nordiska toppar Fjällvandring 6
Vanish Besseggen och Galdhöpiggen på 2 dagar? Fjällvandring 19
SirSnejk Gjendesheimen runt via Glittertind och/eller Galdhöpiggen Fjällvandring 15
desireman Kebnekaise vs Galdhöpiggen Fjällvandring 10
jonsa1977 Galdhöpiggen?! Fjällvandring 1
Leo_73 Säkraste leden upp på Galdhöpiggen med hund? Fjällvandring 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.