Bestiga Akka

Jag undrar vilken väg som är den lämpligaste för att bestiga Akka i början av augusti. Hur krävande är turen. Har själv gått upp på Kebnekaise 2 ggr. Då med guide.

Rickard

Gäst
Akka

Hej,
Har du tagit dig upp på Kebne ett par gånger så tror jag inte Akka blir några bekymmer. Förutom vädert förståss. Lämpligaste vägen vet jag inte, men jag har gått upp via den mycket högt belägna sjön (kanske sveriges högst belägna) på ostsidan. Upp på passet (rätt så brant) och vidare till toppen. Det går att tälta på ganska hög höjd under nämnda sjö för att minska tiden för bestigning.

Rickard

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Tänk på haket

Skall man bestiga högsta toppen bör man äntra toppkammen från väster. Kommer man från nordost stöter man på haket som finns mitt i toppkammen, och då är det fråga om klättring för att ta sig till högsta toppen.

MVH

Peter Ask

db@kvaser.se (Daniel Berglund)

Gäst
Söderifrån?

Någon som har provat på att bestiga Akka söderifrån? Grundsten muttrar nånstans i Vandra Kungsleden 2 om att det är lättaste vägen. Man kommer upp i passet mellan Stortoppen och Borgtoppen (väl? detta är från minnet) och fortsätter raskt & behändigt till Stortoppen.

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Bra på vintern

Jo, på vintern har jag gått denna väg. Upp över glaciären och sedan upp till passet. Sista biten är ca 30 grader brant. Härifrån är kammen upp mot stortoppen lätt.

Hur glaciären är att gå på sommartid vet jag inte, men det är säkert farligare än på vintern. Ett alternativ om man vill slippa isen kan vara att ta den breda kammen som leder upp öster om glaciären. Den ser lätt ut på avstånd.

MVH

Peter Ask

Till toppkammen

Om man skall äntra toppkammen från väster, vilken är då den bästa vägen upp till själva kammen, utan att behöva gå över någon glaciär.

KGP

Väg till Akka-stortopp

Hej

En alternativ väg upp till stortoppen är att gå runt Akka förbi Västtopparna. vi slog läger strax nedanför toppen 1208 på kartan. Därefter gick vi upp på en kam mellan glaciären under Borgtoppen och glaciären under Stortoppen. De sista 50 m under toppen är branta och kräver på några ställen att man måste klättra med händerna. I övrigt inga problem. Glöm inte vatten då det är dåligt med snöfläckar på den här sidan av Akka. Utsikten är magnifik och vi hade lyckan att vara där en kväll utan moln och 20 grader i luften. Enda lilla irritationen var några alpina myggor som följde med upp över 2000 m. Lycka till.

Hälsningar Håkan

Rickard A

Gäst
Myggor

Kul att även du nämner det här med myggor på mkt hög höjd. Vi hade en liten envis svärm med oss ända upp på Niak en gång.

Rickard A

Hej

En alternativ väg upp till stortoppen är att gå runt Akka förbi Västtopparna. vi slog läger strax nedanför toppen 1208 på kartan. Därefter gick vi upp på en kam mellan glaciären under Borgtoppen och glaciären under Stortoppen. De sista 50 m under toppen är branta och kräver på några ställen att man måste klättra med händerna. I övrigt inga problem. Glöm inte vatten då det är dåligt med snöfläckar på den här sidan av Akka. Utsikten är magnifik och vi hade lyckan att vara där en kväll utan moln och 20 grader i luften. Enda lilla irritationen var några alpina myggor som följde med upp över 2000 m. Lycka till.

Hälsningar Håkan

Jag gick uppåt just samma väg (3/8/2007). Tillbaka från punkt som var några meter västeråt, för bestigning av de sista 50 m kändes lite skrämmande. Från förstä möjliga öppning nedåt och så småningom tillbaka till kanten. Det var lite lättare väg. Några finnar har också stigit och kommit nedåt just så. Nur med några blåmärken klarade jag tillbaka till lägret.

Från Akka fotograferade jag fantastiska vyer med min GSM, men tyvärr bilderna är av mycket dålig kvalitet. Varför finns det nästan inga bilder i internet från Stortoppen (bilder med molnfri vyer), trots att så många personer har varit där? Åtminstone har jag hittat nästan inga bilder.

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips

• Hold your horses! eller, Sakta i backarna.

Hold your horses…eller Sakta i backarna! Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
    Anders_sthlm
  • Norra Mora vildmark

Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ... 2 kommentarer
    hansnydahl
  • Vandring på Hoverberget 250629

En fin promenad med min son Emil. Upp på Hoverberget, fika, kika på Rämnaren och gå ner på andra sidan.
    personnvik
  • Mitt-Skåne - Vulkaner och Mangroveträsk

Vi vandrar på små skogsvägar. Kanske samma sträcka som Karl XI marscherade under de skånska krigen i sin jakt på Snapphanarna.
    Anders Hermansson
  • Bestigning av Kilimanjaro, del 3, slutet

Kilimanjaro-dagboken, del 3 ”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ... 1 kommentar
    explorermikaelstrandberg
  • En utenatt i månaden – ett äventyr som blev en livsstil 

Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
    Helena Rosquist
  • Bokskogens spännande historia - Bönderna som plundrade vinkällaren

Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...
    Anders Hermansson
  • Vandring runt Skoarkki - 2

Andra delen av vandringen runt Skoarkki. Vandringen fortsätter genom dalgångarna/bergspassen Skájdásjvágge och Basstavágge. Tid: 27:e juni till ... 2 kommentarer
    hansnydahl
  • Vuojnestjåhkkå

En dagsutflykt till den 1968 meter höga toppen av Vuojnestjåhkkå. Därefter var tanken att jag skulle vandra runt Sarektjåhkkåmassivet och tillbaka ... 3 kommentarer
    hansnydahl
  • Stanna eller gå vidare?

Någonsin funderat på om det är läge att stanna i lägret eller sänka huvudet och pusha vidare? Det är svårt att säga att såhär är det, var gränsen går ...
    Daniel Vilhelmsson Wesén