Bestiga Ottfjället i Oktober?

Hej

Det här blir mitt första inlägg här, likaså min första fjälltur.

Jag och min lillebror tänkte ge oss ut i början av Oktober för att bestiga Ottfjället samt vandra blanktjärnsrundan. Vi är totala nybörjare på allt som har med vandring att göra. Har läst att Vålådalen generellt sett är nybörjarvänligt och inte särskilt krävande.

Det jag har mest funderingar kring är vilket väder vi kan förvänta oss, samt vad för typ av kläder vi behöver ha med oss. Vi vill inte börja vandra uppför fjället och upptäcker att det är väldigt blött och/eller en massa snö. Kollar man en 10-dygnsprognos för Ottsjö så ligger temperaturen kring 6-9 grader, vilket är lämpligt för oss med tanke på vilken utrustning vi har tillgång till. Vi vill helst inte bära på mer packning än nödvändigt.

Vi kommer fram till Vålådalen sent på kvällen, och behöver slå upp ett tält, finns det någon lämplig plats i närheten av fjällstationen?

Om ni har några generella tips så får ni gärna dela med er.
Mvh
 
Det kan snöa i oktober och blåsa en hel del. Särskilt på lite höjd kan det vara riktigt kallt. Men även i dalen kan det snöa. Ottfjället är annars inga bekymmer att bestiga, det är bara några kilometer upp så det är gjort på några timmar. Räkna dock med att det är kallt och blåsigt på vägen upp. Oktober är kanske inte den bästa månaden att vara ute för första gången.

Början upp på Ottfjället är först grusväg/stig beroende på vilken väg man tar och sedan en stig med spång bitvis men som på alla andra ställen kan det vara blött lite här och där ändå.

Räkna även med minusgrader på nätterna
 
Gällande tältplats, så kan man gå leden mot vålån, som om du skulle gå blanktjärnsrundan. Nere vid vålån går det att hitta några tältplatser. Det är ca 1 km ner till ån från parkeringen Har man bil kan man med fördel åka till Nulltjärn och tälta där.
 
Beträffande kläder så är det ull och syntet närmast kroppen som gäller, inte bomull. Den här årstiden väljer jag ett ylleunderställ, t. ex. Woolpower 200g. Regnkläder är väl självklara, de fungerar ju också som skydd mot vinden. Fleece tycker jag är suveränt, har alltid med två stycken på fjället.

Ett mer allmänt råd är att man ska vara beredd att ändra sin klädsel ofta. När man går uppför blir det varmt, gäller att inte ha för mycket på sig så att man blir blöt inifrån. Vid paus, matlagning, lägerverksamhet eller bara väderomslag får man snabbt plocka på sig allt man har!

Trevlig tur önskar Pelle
 
Rätt dag kan bli hur skön som helst. Kolla vädret innan. Är ni bilburna? Vålådalen är bra val vid tjurigt väder kan ni avstå kalfjället och ha det fint i skogen.

Thure
 
Kan vara underbart

Hösten är suverän i fjällen,
du har fått några bra råd. Mitt tips är att köp inget nytt. De turer du funderar på fixar du med det du har. Blanktjärnsrundan fixar ni med normala kläder som klarar 0-gradigt. Det är ca 12 km och normala kläder med regnställ i ryggsäcken är det som behövs. Ni går i skog hela tiden.
Ottfjället kan vara kallare då det är kalfjäll och då kan det blåsa om ni har otur. Som det sagts tidigare så kommer det inte vara blött så det stör eftersom det är spänger där det behövs. Blir det tjurigt får ni väl gå ner och ta en öl på stationen :)
Mitt egna tips är att inte följa leden mot östra (högsta) toppen först utan gå mot västra stugan längs fjällmaraleden och sedan svänga av mot ett flygplansvrak från 60-talet bara för skojs skull och sedan gå längs kammen mot östra (1265m) för att ha gått upp på toppen. Spana ner på paradiset (Ottsjö), drick lite kaffe och sedan gå ner till tältet :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jockan Bestiga Kaskasatjåkka mitten av september Fjällvandring 6
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
Gråsparven Bestiga Niják Fjällvandring 5
cnygardh Bestiga Tjakkeli Fjällvandring 5
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7
pantorama Bestiga Helags i maj – med snöskor? Fjällvandring 2
Magnus Eriksson 68 Bestiga Liddubakti Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
ksl65 Bestiga Sylarna i Oktober? Fjällvandring 8
jamlindell Bestiga Storsylen med barn Fjällvandring 10
yps Bestiga storsnasen Fjällvandring 4
Team Hagbard Bestiga Galdhöpiggen vintertid Fjällvandring 6
Gråbuse Bestiga kebnekaise sen höst - går det? Fjällvandring 19
sespalan Bestiga Møysalen Fjällvandring 2
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
maximiriam Bestiga Sylarna på 1 dag? Fjällvandring 18
shadowfire Vilka höga toppar att bestiga? Fjällvandring 7
markanthus Tid på året att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 2
tomhylsan Bestiga Sarektjåkkå utan utrustning Fjällvandring 3
Ninakanin Bestiga Vuojnesjåhkkå (från Bielavárásj?) Fjällvandring 5
ImpulzE Bestiga storsylen? Fjällvandring 3
bfia73 Bestiga Kåtotjåkka söderifrån? Fjällvandring 15
Bladh När bestiga keb? Fjällvandring 8
Johannes89 Bestiga Kebnekaise Fjällvandring 11
Fazt Bestiga Kebnekaise I december Fjällvandring 25
gegga moya Vad är en bra tid att bestiga kebnekaise på? Fjällvandring 19
##3 Bestiga Kebnekaise i mars? Fjällvandring 4
XPAT Bestiga Keb Fjällvandring 4
thedyck Bestiga Kebnekaise i Mars, April? Fjällvandring 11
Anderljung Bestiga Sarektjåkkå sommartid Fjällvandring 23
Tom Bombadill Bestiga Kebnekaise sydtopp-När? Fjällvandring 36
hejsan22 Bestiga Kebnekaise... Fjällvandring 21
Putte84 Vi som skulle bestiga keb... Fjällvandring 29
m.r Vandra kungsleden och bestiga toppar. Fjällvandring 4
Bestiga Akka Fjällvandring 2
kgp Bestiga Akka Fjällvandring 10
piaea Vandra Edsåsdalen-Lill-Offsjön-Ottfjället-Vålådalen Fjällvandring 4
plaskdaja Ottfjället Fjällvandring 3
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
jonw Grövelsjön/Femundsmarka i början av oktober? Fjällvandring 10
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
ybe Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
gurli Fjället i oktober? Fjällvandring 4
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
ksl65 Topptur till Galghøpiggen i oktober? Fjällvandring 2
olofkor Fjälltur slutet av oktober Fjällvandring 7
HELLRIK Basstavagge (Pastavagge) i Oktober Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.