Vad är en bra tid att bestiga kebnekaise på?

Vad anses vara en bra tid att bestiga kebnekaise på? (under sommaren) Egentligen tycker jag det är rätt korkat att bestiga ett berg på tid då man missar mycket av upplevelsen. Men det vore ändå intressant att veta =)
 
Mjaa..

I Sommras gick jag Västra leden tur och retur på ca 9h, inkluderat två kortare fikapauser och kanske en kvart på toppen... var väll inget ursinnigt tempo, men inte helelr slött som jag kände det..
det känndes som en "bra" tid, men självklart går det att göra mycket snabbare, och det är säkert skönare att göra det ännu långsammare.
 
ohfan, låter livsfarligt att springa nerför Östra leden =)

Yepp... jag vet... inte att rekommendera. snubblar man så faller man en bit.

En gång i tiden var det en av de "gamla rävarna" (Rossipal kanske?) som fick för sig att gå upp till toppen och tillbaks via östra leden med båda händerna på ryggen. Han tog med sig ett ögonvittne och visst fanken gick det vägen utan synbarlig ansträngning! :)
 
En gång i tiden var det en av de "gamla rävarna" (Rossipal kanske?) som fick för sig att gå upp till toppen och tillbaks via östra leden med båda händerna på ryggen. Han tog med sig ett ögonvittne och visst fanken gick det vägen utan synbarlig ansträngning! :)

Jag antar att du refererar til Gillis Billing som 1942 klättrade östra leden med händerna i byxfickorna efter att ha slagit vad om att han skulle klara det. Han hade rätt så stora problem vid det brantaste partiet på väggen, men lyckades i alla fall. Episoden finns beskriven på s 144 i boken "Svensk klättring - pionjärerna" av Ewa Hellström-Bostöm. Avslutningen av beskrivningen lyder: "Santesson [hans medföljare] tvingades erkänna att han förlorat vadet, men kunde istället efter Billings bedrift med all säkerhet påstå att östra leden faktiskt var en klätterled"
 
Jag antar att du refererar til Gillis Billing som 1942 klättrade östra leden med händerna i byxfickorna efter att ha slagit vad om att han skulle klara det. Han hade rätt så stora problem vid det brantaste partiet på väggen, men lyckades i alla fall. Episoden finns beskriven på s 144 i boken "Svensk klättring - pionjärerna" av Ewa Hellström-Bostöm. Avslutningen av beskrivningen lyder: "Santesson [hans medföljare] tvingades erkänna att han förlorat vadet, men kunde istället efter Billings bedrift med all säkerhet påstå att östra leden faktiskt var en klätterled"

Det är mycket möjligt. Jag har bara ett mer eller mindre svagt minne av att ha läst en redogörelse för det (av vittnet själv har jag för mig) i en av Svenska Fjällklubbens årsböcker.
 
Appropå att kuta upp på fjäll, så har jag en otrolig respekt och beundran för kungen av motbackslopp Jon Tvedt:
http://no.wikipedia.org/wiki/Jon_Tvedt

Finns att kolla på en dokumentär om honom:

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/293423

Han har vunnit Skålatornet upp ( 1848 höjdmeter) de två senaste gångerna, 1848 höjdmeter och 8,2 kilometer på 1 timma och 8 minuter lite drygt. Fullt jämförbart höjdmässigt med Kebnekaise.
http://www.skaala.no/Sk%E5la%20Opp/Rute%20&%20Kart.htm

En riktig stålkarl!
 
Oxidation

Appropå att kuta upp på fjäll, så har jag en otrolig respekt och beundran för kungen av motbackslopp Jon Tvedt:
http://no.wikipedia.org/wiki/Jon_Tvedt

Finns att kolla på en dokumentär om honom:

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/293423

Han har vunnit Skålatornet upp ( 1848 höjdmeter) de två senaste gångerna, 1848 höjdmeter och 8,2 kilometer på 1 timma och 8 minuter lite drygt. Fullt jämförbart höjdmässigt med Kebnekaise.
http://www.skaala.no/Sk%E5la%20Opp/Rute%20&%20Kart.htm

En riktig stålkarl!
Han lär ju ha svettats en del efter den bedriften, vilket skulle kunna orsaka rostproblem för stålkarlen.
 
Gjorde det på 16h i somras. Var ett lagom tempo tyckte jag. Två pauser a 1,5h per st och 1h på toppen samt korta 10min pauser varje timme är perfekt.

Nån som har koll på rekordet upp o ned för västra leden?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
markanthus Tid på året att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 2
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
bastrummis GPS tracking på Fjället under lång tid - Hur? Fjällvandring 17
bombuspolaris Tid att gå från Abisko Fjällstation till Abiskojaurestugorna? Fjällvandring 4
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
Gefwo Bo i fjäll under ca 1 månads tid? Fjällvandring 47
Aleggs Nikkaluokta - Kebnekaise hur lång tid? Fjällvandring 9
kutmsta Hur lång tid kan det ta? Fjällvandring 0
everest4ever kebnekaise tid? Fjällvandring 10
Mackan99 Tid för vandring Fjällvandring 2
ABS Hur långt pallar e rookie på rimlig tid? Fjällvandring 14
-vickan- Hur lång tid tar det ca att gå upp till Keb? Fjällvandring 11
Joakim Ambrosson Keb +tid? Fjällvandring 8
davnie Sommarvandra i norge! Vilken tid är bäst? Fjällvandring 11
tbergman Optimal tid för höstvandring i Sarek? Fjällvandring 1
pjurka Alesätno - Vistas hur lång tid? Fjällvandring 5
jesper.holst Hur lång tid tar det? Fjällvandring 2
crilleus Vinter tid Fjällvandring 2
kmike Hur lång tid tar det? Fjällvandring 7
Jockan Bestiga Kaskasatjåkka mitten av september Fjällvandring 6
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
Gråsparven Bestiga Niják Fjällvandring 5
cnygardh Bestiga Tjakkeli Fjällvandring 5
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7
Fjällrookiee Bestiga Ottfjället i Oktober? Fjällvandring 6
pantorama Bestiga Helags i maj – med snöskor? Fjällvandring 2
Magnus Eriksson 68 Bestiga Liddubakti Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
ksl65 Bestiga Sylarna i Oktober? Fjällvandring 8
jamlindell Bestiga Storsylen med barn Fjällvandring 10
yps Bestiga storsnasen Fjällvandring 4
Team Hagbard Bestiga Galdhöpiggen vintertid Fjällvandring 6
Gråbuse Bestiga kebnekaise sen höst - går det? Fjällvandring 19
sespalan Bestiga Møysalen Fjällvandring 2
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
maximiriam Bestiga Sylarna på 1 dag? Fjällvandring 18
shadowfire Vilka höga toppar att bestiga? Fjällvandring 7
tomhylsan Bestiga Sarektjåkkå utan utrustning Fjällvandring 3
Ninakanin Bestiga Vuojnesjåhkkå (från Bielavárásj?) Fjällvandring 5
ImpulzE Bestiga storsylen? Fjällvandring 3
bfia73 Bestiga Kåtotjåkka söderifrån? Fjällvandring 15
Bladh När bestiga keb? Fjällvandring 8
Johannes89 Bestiga Kebnekaise Fjällvandring 11
Fazt Bestiga Kebnekaise I december Fjällvandring 25
##3 Bestiga Kebnekaise i mars? Fjällvandring 4
XPAT Bestiga Keb Fjällvandring 4
thedyck Bestiga Kebnekaise i Mars, April? Fjällvandring 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.