Hur långt pallar e rookie på rimlig tid?

Vi ska upp till Teusajaure för att fiska under några dagar i nästa vecka. Vi kommer att bo i en stuga, men tänkte inleda turen med att låta helikoptern sätta av oss på en hyfsat närbelägen glaciär och sedan knalla därifrån.
Till stugan är det ca 1,5 mil och vi landar någongång runt 15-tiden. När kan vi räkna med att vara framme, och orkar man knalla den sträckan som en totalt otränad 100-kilos klimp?
 
Vi ska upp till Teusajaure för att fiska under några dagar i nästa vecka. Vi kommer att bo i en stuga, men tänkte inleda turen med att låta helikoptern sätta av oss på en hyfsat närbelägen glaciär och sedan knalla därifrån.
Till stugan är det ca 1,5 mil och vi landar någongång runt 15-tiden. När kan vi räkna med att vara framme, och orkar man knalla den sträckan som en totalt otränad 100-kilos klimp?

Jag är synnerligen otränad och snittar 3,5km/h med 24 kilos packning i skogsstigsmiljö. Då springer min femåring åttor kring mig. Jag har aldrig gått 15km med packning utan en längre (timtals) paus.
 
I kommunens friluftsblad som går ut till alla hushåll kan man läsa att estimeringen är 2 km / h inklusive pauser för de som aldrig tidigare vandrat i skogen. Tror nog det stämmer ganska bra.

All långdistans handlar dock om fokus och psyke mer än god kondition. Men minst 6 timmar är nog inte orealistiskt och för att inte känns stress tycker jag ni bör räkna med 8 timmar. Det finns inget som gnager så mycket i kroppen tycker jag som när man ständigt ligger efter i de tidsplaner man satt upp.

Ta pauser! Även på första milen då det kanske fortfarande känns helt ok efter 45 minuter så vila en kvart ändå innan ni ger er av igen. Försök att köra tre raka pass och stanna sedan för mat och utvärdera hur det känts och hur ni skall avsluta sträckan. Förhoppningsvis hinner ni lite mer än halva sträckan innan middag.
 
Icke sträckan

utan exponeringen som räknas....
Gå lite hemma så att du får ledat upp kroppen en smula.
15 km är inte långt men för den helt otränade kan 3 km vara för långt....
Det finns en risk i att sättas ut, sent på dagen, för det skall passa andra och...Då börjar man stressigt och det blir inte alls vad det kunde.
Men rasta och drick vatten. Vid matraster byt strumpor och lufta fötterna. Njut så är det lätt som en plätt. Allt sitter inne i huvudet.....
//J
 
Vi ska upp till Teusajaure för att fiska under några dagar i nästa vecka. Vi kommer att bo i en stuga, men tänkte inleda turen med att låta helikoptern sätta av oss på en hyfsat närbelägen glaciär och sedan knalla därifrån.

Instämmer i 2,5-3km/h som ett bra riktvärde i medelsvår terräng... men det jag tänker mest på är att ni som "rookies" skall utgå från en glaciär...

... rookies skall definitivt inte gå på glaciärer...

Thomas
 
15 km är en sak, men om det handlar om en hel del höjdmeter så gör inte minst packningen att du får en rätt hög "faktor" på de 15 km. Dvs jämför inte med att promenera 15 km på hemmaplan.

Hm, läste nu "glaciär" och inser att höjdmetrarna kanske inte går åt det håll jag tänkte...

100 kilo, otränad, glaciär, 15-tiden och 15 km låter dock inte som en helt trivial kombination.
Alla parametrarna (utom möjligen 100 kg) innehåller dock en del subjektivitet liksom trivial eller för den delen njutbar...

Jag tror ändå att det låter som överambitiöst i sin helhet.
 
Hmm...vi kanske bör tänka om..?

Packningen kommer endast att bestå av fiskespön, vatten, lite proviant, första hjälpen och en extra uppsättning sockor. Resten av sakerna flygs av en annan helikopter direkt till stugan vid Teusa.

Den tilltänkta glaciären, som vi vid närmare eftertanke får landa invid och inte på, heter Kuoperatjåkka (ca 1200-1500 möh). Sen tänkte vi följa smältvattnet 5 km ner till Liermejávri (926 möh) där vi tar en paus och provar hur det nappar. Därifrån har vi sedan ca 11 km (fågelvägen) till stugan som ligger vid Teusajaures östra ände (499 möh).
Det vore intressant att höra från någon som har varit där hur pass framkomligt det är runt Liermejávri med take på alla vattendrag runt sjön. Går dom att komma över, eller måste vi hitta en väg runt dom?
Ju mer jag tittar på karta, desto mer börjar det likna en tvåmila marsch...
 
Aj fan...
"Enskilt vatten...andra fiskekort kan gälla". Då finns det lite hopp i alla fall, men det måste naturligtvis kollas upp. Tack för tipset/ varningen!
 
Om tider

När man är i sällskap plägar det mesta ta minst 1/2 timme av någon orsak...

Ni har så vitt jag förstår en Hkp kl 15 som sätter ner er och därefter skall ni gå, fiska och komma till en stuga och utrustning....
Urlastning och fotografering samt ryggsäckspåtagning 1/2 h
Gå mot fiskplatsen 1 1/2 h
Raster 1/2 h
(när blir det mörkt?)
Fiske 2 h
Gå 13km 4 1/2 h
Raster 1h
Är det rimligt?

//J
 
Det låter nog rimligt, i alla fall i mina oerfarna öron.

Vi har bestämt oss för en lite annorlunda rutt som innebär att vi skråar ner för berget när vi har nått ca 1000 möh, och efter sjön så håller vi oss ovanför vegetationen för att slippa den värsta snårigheten.
Turen blir då ca 5 + 8 km, och första rasten blir vid sjön (om inga knän börjar göra sig påminda). På andra sträckningen tar vi ytterligare ett par raster.
Vi kommer att ha en erfaren gubbe med oss som har varit i markerna otaliga gånger förr, så det ska nog gå bra.

Jag tackar för allas input och återkommer med rapport och bilder, om inte regn eller moln sätter stopp för vår lilla expedition. *Håller tummarna och dansar soldansen*
 
Jorå, en 103 kilos knubbis klarar av den strapatsen, men det går inte smärtfritt och det kostar några kilo i kroppsvikt.
Jag var glad att jag investerade i ett par nya Lundhagare innan turen, men önskade lite att jag hade gått i dom aningen mer än två dagar innan det blev allvar. Jag klarade mig från skoskav, men lite tillvänjning och något mjukare läderskaft hade nog inte suttit i vägen.

Vi landade som planerat invid glaciären och dess sjö/lagun uppe bland molnen. Därifrån hade vi ca 4 km genom något som mest kan liknas vid ett stenröse. Det tog ordentligt på fotlederna, men var knappast något som man hade kunnat förbereda sig på.
Därefter tog myrmarker, fler stenrösen, snårskog, överväxta stenrösen och knädjupa vad vid. Tack vare vadandet så fick vi gå i blöta kängor dom sista 3-4 kilometrarna.

Totalt blev det ca 17 km som avklarades på 6,5 timmar inklusive raster.

Aldrig har en kall pilsner smakat så gott som efter den marschen..!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.