Vilka höga toppar att bestiga?

Jag har börjat få cravings på toppturer nu och suktar efter de högsta topparna i Norden med omnejd. Kebnekaise och Glittertind avklarade, har Galdhöpiggen kvar på todolistan.

Vilka fler toppar finns att bestiga? Jag är sjukt dålig på geografi, men det måste ju finnas något smaskigt i Finland? Baltikum?

Om man går lite söderut och sneglar på de första länderna, Polen, Tyskland och Holland, finns det någon topp värd att bestiga där eller är det raka vägen ner till alperna som gäller?
 
Vilka fler toppar finns att bestiga? Jag är sjukt dålig på geografi, men det måste ju finnas något smaskigt i Finland? Baltikum?

Himmelsbjerget Danmark...147möh:)

Skämt åsido, det finns ju rätt många 2000 meters toppar kvar i både Norge och Sverige som troligen erbjuder mer utmaning än vad några av grannländerna kan erbjuda. När dessa är avklarade, är det lätt att fortsätta samla Munro Peaks i Skottland:
http://en.wikipedia.org/wiki/Munro

Med lågprisflyg går det lätt och snabbt att ta sig mellan Sverige och Skottland.
 
Runt Stryn i Norge finns mer för dig, då jag uppfattar att du ej söker de svåraste topparna ännu?
- Lodalskåpa är en mycket fin topp med lite lagom svårighet (glaciär och scrambling).

En UCPA alpinistvecka eller två kan jag också rekommendera. Kul och viktig kunskap..
 
Jag har börjat få cravings på toppturer nu och suktar efter de högsta topparna i Norden med omnejd. Kebnekaise och Glittertind avklarade, har Galdhöpiggen kvar på todolistan.
Vilka fler toppar finns att bestiga? Jag är sjukt dålig på geografi, men det måste ju finnas något smaskigt i Finland? Baltikum?
Vad har du för kriterier? Toppar över 2000 m ö h? Vackert? Svårt? Högsta toppen i varje land? Skall du inte börja med att öppna en bättre Europa-atlas, och/eller göra en motsvarande nätsurf (t ex på denna sajt, men det finns fler)?
Nåja - Polacker som är lagda som du samlar på något de kallar för "Europas krona" - tyvärr verkar varken denna sida eller själva begreppet finnas på andra språk (rätta mig om jag har fel, har inte letat många sekunder).
Om man går lite söderut och sneglar på de första länderna, Polen, Tyskland och Holland, finns det någon topp värd att bestiga där eller är det raka vägen ner till alperna som gäller?
Höga Tatra tycker jag är en mycket värdig kandidat: du bockar av två länders resp. högsta topp inom samma bergskedja ;). Mer på allvar: det är vackert och kanske lagom svårt som nästa steg efter Jotunheimen. Många av de höga topparna kommer du upp på med lite exponerad scrambling, men det finns en del som kräver klättring.
Du kan kolla på min beskrivning av vägen upp på Gerlach i denna tråd, så får du en viss uppfattning. Gerlach är dock absolut inte den svåraste Tatratoppen att ta sig upp på - snarast tvärtom.
Obs att du får vara medlem av en klätterorganisation, t ex Svenska Klätterförbundet, för att fritt kunna röra dig i den slovakiska delen. I Polen är det numera mer fritt, men du får gärna se ut som en klättrare, när du lämnar markerade leder ;).
 

Bilagor

  • Staroleśna Grań i Jaworowe Szczyty z Lodowego.jpg
    Staroleśna Grań i Jaworowe Szczyty z Lodowego.jpg
    31.5 KB · Visningar: 1,021
  • Grań świnicy.jpg
    Grań świnicy.jpg
    102.9 KB · Visningar: 1,260
  • NIebieska Turnia.jpg
    NIebieska Turnia.jpg
    64.8 KB · Visningar: 1,000
oj jäklar, härliga tips!

Jag är fortfarande en "amatörvandrare", men går väl lite igång på att besöka de "högsta topparna". Det skulle vara kul att ha bestigit t.ex. Nordens eller Norra Europas högsta toppar iaf, så länge som det går utan klättringsutrustning osv. Jag är rädd för att det blir nästa steg dock.. hehe.. men jag är inte riktigt där ännu. Har precis gjort min första scrambling och det räckte för att göra knäna mjuka som gelé nu inledningsvis ;)

Har bara fått någon fix idé om att det skulle vara kul att ha som merit i bagaget... sedan är jag alltid intresserad av spännande toppar, gärna med dramatisk utsikt osv. Jag gillar berg mer än kullar och gillade Jotunheimen faktiskt.

Tack för input och tips av samtliga, nu fick jag lite att googla på. Hade gott betyg på geografin i skolan, men nu verkar åldern ha gjort sitt och jag verkar ha förträngt vad de högsta bergen i Europas länder heter och hur de ser ut ;)
 
oj jäklar, härliga tips!

Jag är fortfarande en "amatörvandrare", men går väl lite igång på att besöka de "högsta topparna". Det skulle vara kul att ha bestigit t.ex. Nordens eller Norra Europas högsta toppar iaf, så länge som det går utan klättringsutrustning osv. Jag är rädd för att det blir nästa steg dock.. hehe.. men jag är inte riktigt där ännu. Har precis gjort min första scrambling och det räckte för att göra knäna mjuka som gelé nu inledningsvis ;)

Har bara fått någon fix idé om att det skulle vara kul att ha som merit i bagaget... sedan är jag alltid intresserad av spännande toppar, gärna med dramatisk utsikt osv. Jag gillar berg mer än kullar och gillade Jotunheimen faktiskt.

Tack för input och tips av samtliga, nu fick jag lite att googla på. Hade gott betyg på geografin i skolan, men nu verkar åldern ha gjort sitt och jag verkar ha förträngt vad de högsta bergen i Europas länder heter och hur de ser ut ;)

Mont Blanc, gouter route. Är väl bara att köra på. Hyr en guide och kör en veckas träning så får du en fin upplevelse.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Vilka fjälleder är det mest fjällnära skog. Fjällvandring 2
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
bergtagen.skogstok Vem/vilka ligger bakom "Sarekonline.com"? Fjällvandring 4
TruckerLeffe vilka fjäll tar man sig lättast till från stockholm? Fjällvandring 6
Diminuendo Vilka toppar på fotot? Fjällvandring 4
bergtagen.skogstok Vilka fjäll är detta? Fjällvandring 3
Mandalay Vilka fjälltoppar under vecka 37? Fjällvandring 3
Lars G A Guideböcker om Sarek - vilka finns det? Fjällvandring 10
BeatriceK Vilka skall gå/springa Fjällräven Classic 2008? Fjällvandring 7
avslutat080903 Vilka växter är dessa? Fjällvandring 8
migael Vilka 2000+ toppar i Sverige? Fjällvandring 11
Robwah-9 Vilka stavar ? Fjällvandring 3
jonsa Vilka blöta kängor ska väljas? Fjällvandring 13
Vilka vantar på sommarfjället? Fjällvandring 16
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Vilka vandringskängor Fjällvandring 14
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
nicko_ Höga vägen Vistasdalen? Fjällvandring 2
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
siiimon Höga Kusten Fjällvandring 3
gunwen Vandring längs Höga kusten med krav på säng Fjällvandring 3
29351 Höga Ecolihalter i fjällvattendrag Fjällvandring 15
andy69 Höga vattenflöden!! Fjällvandring 8
Apetass Höga Kustenleden och Kungsleden 2017 Fjällvandring 9
frostnatters Höga Kusten Winter Classic 2015 Fjällvandring 7
Fantomax Vandring höga kusten Fjällvandring 16
Hanseman23 4 dagar - Höga kusten Fjällvandring 3
niben Unna Alka - Kårsavagge höga vägen? Fjällvandring 1
Blade06 Expedition Höga Kusten Fjällvandring 2
nidob49 SMHI varnar: Höga vattenflöden. Fjällvandring 9
raderad04 Varning - höga vattennivåer i fjällen! Fjällvandring 0
tombo 6 dagar Jämtland - Tips på toppar Fjällvandring 13
marmit Nordiska toppar Fjällvandring 6
bergtagen.skogstok Antalet toppar över 1800 meter i Sarek? Fjällvandring 3
Rapps 4 toppar. Fjällvandring 7
bfia73 f.d. 2000m-toppar Fjällvandring 1
Karolina P Ritade kartor över toppar&områden Fjällvandring 2
MangeK Toppar som nås under en dagstur Fjällvandring 17
MangeK Toppar utan rusningstrafik...? Fjällvandring 8
rmo Hemsedal, 20 toppar Fjällvandring 0
ErikBergm Obestigna toppar i Sarek? Fjällvandring 4
Hiawata Toppar i Jotunheimen Fjällvandring 4
millimeter Toppar längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 0
thegedd Jotunheims toppar....... Fjällvandring 1
plaskdaja Alla Sareks 2000 toppar på en dag ? Fjällvandring 9
rara Alla toppar Jämtland-Härjedalen Fjällvandring 13
Ollebolle Toppar i närheten av Grövelsjön Fjällvandring 5
Lövsula Utmaning: Sveriges 2k+ toppar Fjällvandring 16
Anders.Appelqvist Toppar i jotunheim, vilken ordning? Fjällvandring 7
johannakoppel Toppar?! Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.