Bestiga Keb

Jag och min sambo tänkte besöka Keb nästa sommar och helst bestiga berget, jag antar att det finns ett antal leder upp till toppen. Jag antar att det finns _väldigt_ många här som har god erfarenhet av detta lilla projekt och det skulle vara kul att få lite information om allt som går att få information om.
Vi har inte bestigit någon topp föurt.
Jag är hyfsat vältränad (multisportare) medan min sambo kommer att få träna en hel del inför själva bestigningen.
 

avslutad210712

Gäst
Nu tänker jag bli så där tvär som jag kan bli men använd sökfunktionen så får du all info du behöver :)

Östra leden: lite kortare, luftigare och guidad tur rekommenderas om du/Ni inte har erfarenhet av glaciärer.

Västra leden: längre, mer höjdmeter eftersom du skall passera Vierrenvarre både på upp- och nervägen.

Durlings led: från singivagges västra mynning, samma som västra leden från Kaffedalen och upp dvs man slipper gå över Vierrenvarre.

Sen finns alternativet som går via Silverfallet (Singivagges östra mynning) via klyftan mellan Vierrenvarre och toppen 1641. Rekommenderas inte om man har fallenhet för höjdrädsla eftersom den är lite svår när man går förbi Silverfallet.

Att tänka på är att oavsett vilken väg man går så tar det tid medans vädret där uppe slår om fort varför det inte är någon garanti att man har bra väder när man kommer upp bara för att det är klarblå himmel när man startar.
 
Nu tänker jag bli så där tvär som jag kan bli men använd sökfunktionen så får du all info du behöver :)

Östra leden: lite kortare, luftigare och guidad tur rekommenderas om du/Ni inte har erfarenhet av glaciärer.

Västra leden: längre, mer höjdmeter eftersom du skall passera Vierrenvarre både på upp- och nervägen.

Durlings led: från singivagges västra mynning, samma som västra leden från Kaffedalen och upp dvs man slipper gå över Vierrenvarre.

Sen finns alternativet som går via Silverfallet (Singivagges östra mynning) via klyftan mellan Vierrenvarre och toppen 1641. Rekommenderas inte om man har fallenhet för höjdrädsla eftersom den är lite svår när man går förbi Silverfallet.

Att tänka på är att oavsett vilken väg man går så tar det tid medans vädret där uppe slår om fort varför det inte är någon garanti att man har bra väder när man kommer upp bara för att det är klarblå himmel när man startar.

HEHE, point taken, jo jag har sökt, men det är lite besvärligt att sålla bland all information tycker jag i mitt lata lördagstillstånd. Dessutom vet jag inte helt säkert vad det är jag letar efter, eftersom jag inte gjort några toppturer tidigare.

Vi kommer nog att ta toppen i 2 etapper, så vi behöver plocka med oss tält å så upp. Misstänker starkt att mitt lilla tävlingstält, ett supair inte är att rekommendera. Det är iofs lätt under 1 kilo och gjort i "fallskärmstyg", men jag vet inte om det är lämpligt på högre höjd pga vind å så.

Jag har osm sagt inte gjort några toppturer förut så jag vet inte hur man skall tänka utrsutningsmässigt. Man kan ju ta det hela på en dag om man vill, men då blir det kanske inte samma upplevelse, vi vill ju ha tid att njuta också!
 

avslutad210712

Gäst
HEHE, point taken, jo jag har sökt, men det är lite besvärligt att sålla bland all information tycker jag i mitt lata lördagstillstånd. Dessutom vet jag inte helt säkert vad det är jag letar efter, eftersom jag inte gjort några toppturer tidigare.

Vi kommer nog att ta toppen i 2 etapper, så vi behöver plocka med oss tält å så upp. Misstänker starkt att mitt lilla tävlingstält, ett supair inte är att rekommendera. Det är iofs lätt under 1 kilo och gjort i "fallskärmstyg", men jag vet inte om det är lämpligt på högre höjd pga vind å så.

Jag har osm sagt inte gjort några toppturer förut så jag vet inte hur man skall tänka utrsutningsmässigt. Man kan ju ta det hela på en dag om man vill, men då blir det kanske inte samma upplevelse, vi vill ju ha tid att njuta också!

En nackdel med utsidan är att man får massor av träffar när man söker. Kanske en fördel också :)

Nästa gång jag går upp skall jag tälta i Singivagges västra mynning och sen gå upp Durlings led. Det är en full dagsetapp att gå upp och ner därifrån men det finns fina tältplatser där. Man kan också tälta längre in i Singivagge och enligt rykten skall det vara något av de finaste man kan uppleva i tältplatser där inne. Man skall också kunna tälta i Kaffedalen men där är stenigt så räkna inte med något slätt och fint underlag men man får mindre höjdmeter att gå den dag man skall gå upp på toppen. Självklart kan man tänka sig att tälta ännu högre upp men där är ännu större stenar. Möjligen kan man tänka sig att tälta på sista platån innan själva toppglaciären men jag gissar att om man har otur så kan det blåsa rätt bra där uppe och det finns inte mycket som stoppar vinden där uppe så knappast något jag skulle rekommendera. Sen finns både nya och gamla toppstugan men när vi var upp 2004 så var de i rätt dåligt skick men jag har hört något rykte om att de eventuellt skall rustas upp.

I övrigt så rekommenderar jag mat och varma kläder i en liten ryggsäck och gärna vatten i flaskor från kaffedalen eftersom det inte finns så mycket vatten ovanför den. Fick låna ett par handskar av min kusin när vi var upp och det behövdes för det var kallt om händerna där uppe. En sak att tänka på är att toppglaciären de senare åren varit barsmält under senare delen av sommaren och då är det lite halkigare att bestiga den och framförallt lite nervigare att stå uppe på den för den är inte så där jättebred.
 
HEHE, point taken, jo jag har sökt, men det är lite besvärligt att sålla bland all information tycker jag i mitt lata lördagstillstånd. Dessutom vet jag inte helt säkert vad det är jag letar efter, eftersom jag inte gjort några toppturer tidigare.

Vi kommer nog att ta toppen i 2 etapper, så vi behöver plocka med oss tält å så upp. Misstänker starkt att mitt lilla tävlingstält, ett supair inte är att rekommendera. Det är iofs lätt under 1 kilo och gjort i "fallskärmstyg", men jag vet inte om det är lämpligt på högre höjd pga vind å så.

Jag har osm sagt inte gjort några toppturer förut så jag vet inte hur man skall tänka utrsutningsmässigt. Man kan ju ta det hela på en dag om man vill, men då blir det kanske inte samma upplevelse, vi vill ju ha tid att njuta också!

En variant om ni vill tälta längs vägen är att gå västra leden upp till Kitteldalen och tälta där. Då är ni knappt halvvägs från fjällstationen (i längd raknat, den tuffaste delen vad gäller höjdmeter återstår förstås). Vi var där uppe för två veckor sedan och träffade en familj som hade gjort så, och de var mkt nöjda med den lösningen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
Bladh När bestiga keb? Fjällvandring 8
Putte84 Vi som skulle bestiga keb... Fjällvandring 29
Jockan Bestiga Kaskasatjåkka mitten av september Fjällvandring 6
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
Gråsparven Bestiga Niják Fjällvandring 5
cnygardh Bestiga Tjakkeli Fjällvandring 5
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7
Fjällrookiee Bestiga Ottfjället i Oktober? Fjällvandring 6
pantorama Bestiga Helags i maj – med snöskor? Fjällvandring 2
Magnus Eriksson 68 Bestiga Liddubakti Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
ksl65 Bestiga Sylarna i Oktober? Fjällvandring 8
jamlindell Bestiga Storsylen med barn Fjällvandring 10
yps Bestiga storsnasen Fjällvandring 4
Team Hagbard Bestiga Galdhöpiggen vintertid Fjällvandring 6
Gråbuse Bestiga kebnekaise sen höst - går det? Fjällvandring 19
sespalan Bestiga Møysalen Fjällvandring 2
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
maximiriam Bestiga Sylarna på 1 dag? Fjällvandring 18
shadowfire Vilka höga toppar att bestiga? Fjällvandring 7
markanthus Tid på året att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 2
tomhylsan Bestiga Sarektjåkkå utan utrustning Fjällvandring 3
Ninakanin Bestiga Vuojnesjåhkkå (från Bielavárásj?) Fjällvandring 5
ImpulzE Bestiga storsylen? Fjällvandring 3
bfia73 Bestiga Kåtotjåkka söderifrån? Fjällvandring 15
Johannes89 Bestiga Kebnekaise Fjällvandring 11
Fazt Bestiga Kebnekaise I december Fjällvandring 25
gegga moya Vad är en bra tid att bestiga kebnekaise på? Fjällvandring 19
##3 Bestiga Kebnekaise i mars? Fjällvandring 4
thedyck Bestiga Kebnekaise i Mars, April? Fjällvandring 11
Anderljung Bestiga Sarektjåkkå sommartid Fjällvandring 23
Tom Bombadill Bestiga Kebnekaise sydtopp-När? Fjällvandring 36
hejsan22 Bestiga Kebnekaise... Fjällvandring 21
m.r Vandra kungsleden och bestiga toppar. Fjällvandring 4
Bestiga Akka Fjällvandring 2
kgp Bestiga Akka Fjällvandring 10
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Tundraman KEB freeride Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
skystunt Söker toppbestigare Keb 7/11-20 Fjällvandring 4
HasseQ Tidig bild på Keb ? Fjällvandring 0
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
Fock_it Vistas Tarfala Keb Fjällvandring 5
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
Janost Tältplatser Cievrralahku, Kuopervagge(Keb), Kaskasavagge ? Fjällvandring 3
Huggg Keb, västra leden lavin? Fjällvandring 8
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.