Bestiga Kebnekaise sydtopp-När?

Vi planerar att bestiga sydtoppen nästa sommar. I slutet av juli hade vi tänkt eftersom det statistiskt sett är bäst väder då. Nu fick jag reda på att all snö på toppglaciären är bortsmält då och endast is återstår.
Vi har inte tänkt ta med os snöskor eller stegjärn.
Hur är själva toppen, är det livsfarligt att stå längst upp? Och när, när är det enklast att ta sig upp?
 
Början på Juli

Den 6:e juli 2003 besteg undertecknad kebnekaises sydtopp via den västra leden som då var i stort sett bar.
Toppen utgörs av en relativt smal kam av snö och is, som sluttar ganska brant åt sidorna. Hela den mäktiga vyn man får däruppe samtidigt som man står på den relativt smala toppen, gav mig en fantastisk upplevelse!!
Träffade en annan man som varit där året innan(2002)lite senare in i juli. Då var toppen barsmält, och var enligt honom, omöjlig att bestiga utan stegjärn eller liknande.

Mvh Lars
 
Kör hårt

Tom Bombadill; sa:
Vi planerar att bestiga sydtoppen nästa sommar. I slutet av juli hade vi tänkt eftersom det statistiskt sett är bäst väder då. Nu fick jag reda på att all snö på toppglaciären är bortsmält då och endast is återstår.
Vi har inte tänkt ta med os snöskor eller stegjärn.
Hur är själva toppen, är det livsfarligt att stå längst upp? Och när, när är det enklast att ta sig upp?


Hej Tom!

Besteg toppen 19 juli-01 då var den snötäckt och en smal kam att gå på, vi hade inte stegjärn med oss utan
vi resonerade som så, att var det bara is så fick vi väl gå så långt vi kunde. Vi hade pratat med några som hade varit uppe några veckor innan, enligt dom så gick det inte att komma upp på toppen utan stegjärn.

Så håll tummarna och gå ni.....

MVH Jocke
 
Toppen alltså, är den så liten så att om man av nån anledning klantar sig o snubblar faller hejdlöst ner på Rabots glaciär?
Vi hade tänkt ta Durlings led upp genom Singivagge till Kaffedalen och inrätta ett basläger där eller möjligen lite längre ner. Där skulle vi sedan sitta tills vi fick bra väder.
Min far har lite anlag för höjdskräck, tror ni han kan ta sig längst upp ändå?
 
Snötäckt.

Tom Bombadill; sa:
Toppen alltså, är den så liten så att om man av nån anledning klantar sig o snubblar faller hejdlöst ner på Rabots glaciär?
Vi hade tänkt ta Durlings led upp genom Singivagge till Kaffedalen och inrätta ett basläger där eller möjligen lite längre ner. Där skulle vi sedan sitta tills vi fick bra väder.
Min far har lite anlag för höjdskräck, tror ni han kan ta sig längst upp ändå?
Hej! Om toppen är snötäckt så ser jag inget hinder till att ni ska lyckas! Toppen är ett antal meter lång och det finns plats för ganska många människor där samtidigt. Om du letar lite på webben så kan du säkert hitta bilder tagna på sydtoppen.
Angående höjdskräcken så är det väl kanske möjligt att i tid vända om ner om det blir för obehagligt med höjden.
God tur!
Lars
 

avslutad210712

Gäst
Vi var upp på toppen 11 juli 2004 och då var det hur fint som helst att gå upp eftersom det var en fin "stig" i snön upp. Uppe på toppen var det ingen som helst risk att ramla ner utan det var tom som en bänk att sitta på. Däremot hade vi lite otur med vädret eftersom det var rätt molnigt så det blir eventuellt en tur upp i år också för att se lite mer. På vägen upp var det dock klart och utsikten in mot Sarek var otrolig. En annan sak att tänka på är att efter 10 minuter på toppen var fötterna som isbitar för det kyler ordentligt underifrån.
 
Kan man stå på toppen och ändå ha 2 meter till stupen/stupet? Brukar alltid tänka så, att ha närmaste stup minst en kroppslängd ifrån mig ifall jag skulle snubbla.
 
Tom Bombadill; sa:
Kan man stå på toppen och ändå ha 2 meter till stupen/stupet? Brukar alltid tänka så, att ha närmaste stup minst en kroppslängd ifrån mig ifall jag skulle snubbla.

Nej, när jag var där var det väl 10cm på varje sida om storskorna till kanterna. Den är nog större om det varit massa snö innan som är kvar. Men aldrig 2m.
 
toppen mm.

toppen är liten, det är som sagt en liten kam som fortsätter bort mot nordtoppen. kammen ska man dock INTE ut och halka på varken med snö eller is under fötterna om DU inte har stenkoll. faller du där är det i princip det sista du gör, seriöst.
man kan också trilla ner från sydtoppen, men faller du åt rätt håll (där du gick) blir det bara en 30 m rolig rutschkana, annat håll=kört.

jag jobbade där maj-aug 03 och det jag uppskattade mest var de första veckorna då man fortfarande hade snö under fötterna ist för massa stenskravel och skridskobana.
durlings led är fin!

Martin
 
det är nemas

jag var uppe förra sommaren, visst är det ganska smalt men det är inga problem, varför ramla. Du är närmare döden varje gång du kör bil och får möte på landsvägen. visst skulle det kunna vara bra med stegjärn men bara så att du vet är bara sista biten som är snötäckt i slutet av juli, man klarar sig egentligen i gympadojor. Sluta oroa er och koncentrera er istället på naturupplevelsen.
 

avslutad210712

Gäst
Tom Bombadill; sa:
Tack för svaren! Någon som har gått Durlings led?

Ja vi gick upp och ner via Durlings led och det är rätt lätt fram till kaffedalen. Blir dock rätt långt att gå över en dag så se till att ta med ordentligt att äta vilket inte vi gjorde.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Gråbuse Bestiga kebnekaise sen höst - går det? Fjällvandring 19
markanthus Tid på året att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 2
Johannes89 Bestiga Kebnekaise Fjällvandring 11
Fazt Bestiga Kebnekaise I december Fjällvandring 25
gegga moya Vad är en bra tid att bestiga kebnekaise på? Fjällvandring 19
##3 Bestiga Kebnekaise i mars? Fjällvandring 4
thedyck Bestiga Kebnekaise i Mars, April? Fjällvandring 11
hejsan22 Bestiga Kebnekaise... Fjällvandring 21
Jockan Bestiga Kaskasatjåkka mitten av september Fjällvandring 6
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
Gråsparven Bestiga Niják Fjällvandring 5
cnygardh Bestiga Tjakkeli Fjällvandring 5
Fjällrookiee Bestiga Ottfjället i Oktober? Fjällvandring 6
pantorama Bestiga Helags i maj – med snöskor? Fjällvandring 2
Magnus Eriksson 68 Bestiga Liddubakti Fjällvandring 3
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
ksl65 Bestiga Sylarna i Oktober? Fjällvandring 8
jamlindell Bestiga Storsylen med barn Fjällvandring 10
yps Bestiga storsnasen Fjällvandring 4
Team Hagbard Bestiga Galdhöpiggen vintertid Fjällvandring 6
sespalan Bestiga Møysalen Fjällvandring 2
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
maximiriam Bestiga Sylarna på 1 dag? Fjällvandring 18
shadowfire Vilka höga toppar att bestiga? Fjällvandring 7
tomhylsan Bestiga Sarektjåkkå utan utrustning Fjällvandring 3
Ninakanin Bestiga Vuojnesjåhkkå (från Bielavárásj?) Fjällvandring 5
ImpulzE Bestiga storsylen? Fjällvandring 3
bfia73 Bestiga Kåtotjåkka söderifrån? Fjällvandring 15
Bladh När bestiga keb? Fjällvandring 8
XPAT Bestiga Keb Fjällvandring 4
Anderljung Bestiga Sarektjåkkå sommartid Fjällvandring 23
Putte84 Vi som skulle bestiga keb... Fjällvandring 29
m.r Vandra kungsleden och bestiga toppar. Fjällvandring 4
Bestiga Akka Fjällvandring 2
kgp Bestiga Akka Fjällvandring 10
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.