Bestiga Sylarna på 1 dag?

Hej,

Vi är två personer som tänkte prova på att bestiga Sylarna på egentligen 2 dagar. Vår tanke är att först gå från Storulvån till Sylarnas fjällstation och sova där för att nästkommande dag bestiga Storsylen och sedan gå tillbaks till Storulvån på en dag. Vi kommer därmed att endast ha mycket lätt packning med oss.
--> Vår fråga är om någon har gjort detta tidigare och eller om någon, som vandrat i området tidigare, vet om det är en rimlig vandring/prestation?
- Hur långt är det från fjällstationen till syltoppen? (Jag vet att det är ca 700m stigning.)


Med ena foten framför den andra...
 
Sträckan: Storulvån - Stora Syltraversen (inkl toppen) - Storulvån har gjorts på en dag (typ 16 timmar).
Finns beskriven i någon Utemagasinet för kanske 7-10 år sedan.
Men så klart sprang de mest hela vägen.

/Örjan
 
Jag var uppe på Storsylen förra året. Vi gick väl inte extremt snabbt, turen tog hela dagen i anspråk. Personligen skulle jag inte ha velat gå en meter till. Jag kollapsade fullständigt av utmattning väl nere igen. Men det där är väl individuellt och hänger även samman med dagsform. Dagen innan hade även den varit fysiskt påfrestande.

En risk är väl snarare den att ni inte kommer upp alls ifall vädret skulle vara dåligt just den dagen och ni inte har någon reservdag.

I somras hände det sig att vi kom att gå två dagsturer på en och samma dag. Den första sträckan (Gåsen-Helags) hade gått förvånansvärt snabbt och lätt och vädret höll på att bli sk-t med vindbyar uppåt 20, så för att slippa slå upp tältet i detta bestämde vi oss för att ta vandringens sista etapp och gå vidare till Ljungdalen. Beslutet fattades efter att ha ätit våffla och slumrat till i en timme inne i värmen på fjällstationen. Den där tuppluren gjorde verkligen hela skillnaden, det hade aldrig gått annars!

En annan sak att tänka på är att ta sig tid till att pausa och äta ordentligt vid flera tillfällen. Det är väldigt lätt att glömma bort när man har långt kvar och behöver utnyttja tiden väl. Har varit med om att begå det misstaget...
 
Var upp och tillbaka på Storsylen i somras det tog ungefär 5 timmar. Då hade vi inte speciellt bråttom.

Sen beror det ju på vilken ork man har men Sylarna - storulvån går jag på ca 4-4,5 timme. + raster fast då går jag nog rätt snabbt tror jag.

Så det är helt klart möjligt bara man har orken och lite tur med vädret
 
Stort tack för bra svar

Stort tack för bra svar. Den officiella avståndet Sylarna Fjällstation - Storlien är 16km. Så allt som allt blir det 32+14 dvs ca 46 km. För vår del är det lite väl mycket för en dag men ska försöka göra det på 2 dagar. Men det blir till att ta med pannlampa!
 
Jag tror att det är fullt möjligt att gå från Storulvån -Syltoppen och tillbaka på samma dag. Jag har gått Kläppen - Helags topp - Kläppen och det var en fin tur. Samt från Syl-stationen - Syltoppen - Helags station på en dag. Det senare var dock slutet för på en ganska slitsam tur, men gick ändå.

Jag kan tillägga att jag inte var i någon super-form. Se till att ha liten packning och massvis med energi. Det blir nog en toppendag tror jag.

/Jimmy
 
Visst är det möjligt men jag tycker det är ett kamikazeprojekt. Om det skulle vara en ren vandringstopp kanske man kan plåga sig till sitt yttersta. Men nu är ju Sylarna ingen kulle direkt. När du ska lägga kil och fira måste du vara klar i knoppen annars tar du en väldig risk. Tycker vi haft nog med räddningsaktioner här i Jämtland i sommar så mitt råd är att gå till Sylstation dag 1 och göra traversen dag 2 för att sedan gå hem dag 3.
 
Visst är det möjligt men jag tycker det är ett kamikazeprojekt. Om det skulle vara en ren vandringstopp kanske man kan plåga sig till sitt yttersta. Men nu är ju Sylarna ingen kulle direkt. När du ska lägga kil och fira måste du vara klar i knoppen annars tar du en väldig risk. Tycker vi haft nog med räddningsaktioner här i Jämtland i sommar så mitt råd är att gå till Sylstation dag 1 och göra traversen dag 2 för att sedan gå hem dag 3.


Jag kan inte läsa att han har planerat att klättra och fira. Men då blir det såklart en annan sak. Ska man vandra upp till Storsylen så är det möjligt om man har orken

Skickat från min GT-P7510 via Tapatalk 2
 
Helt klart görbart på en dag om orken finns. Jag har själv gått Kläppen - Helags och upp på toppen på samma dag för några år sedan (och då hade jag inte kondition i världsklass), transportsträckan Kläppen-Helags gick jag på mindre än 3 timmar (toppturen på Helags tog dock ca 7 timmar pga skavsåren som jag fick, jag gick ju i sneakers då). Så 4-5 timmar Storulvån-Sylstationen, kanske 6 timmar upp och ner på toppen, 4-5 timmar tillbaks är nog inte helt orimligt med lätt packning.

Visst är det möjligt men jag tycker det är ett kamikazeprojekt. Om det skulle vara en ren vandringstopp kanske man kan plåga sig till sitt yttersta. Men nu är ju Sylarna ingen kulle direkt. När du ska lägga kil och fira måste du vara klar i knoppen annars tar du en väldig risk. Tycker vi haft nog med räddningsaktioner här i Jämtland i sommar så mitt råd är att gå till Sylstation dag 1 och göra traversen dag 2 för att sedan gå hem dag 3.

Fast någon travers var det inte tal om.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ksl65 Bestiga Sylarna i Oktober? Fjällvandring 8
Jockan Bestiga Kaskasatjåkka mitten av september Fjällvandring 6
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
Gråsparven Bestiga Niják Fjällvandring 5
cnygardh Bestiga Tjakkeli Fjällvandring 5
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7
Fjällrookiee Bestiga Ottfjället i Oktober? Fjällvandring 6
pantorama Bestiga Helags i maj – med snöskor? Fjällvandring 2
Magnus Eriksson 68 Bestiga Liddubakti Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
jamlindell Bestiga Storsylen med barn Fjällvandring 10
yps Bestiga storsnasen Fjällvandring 4
Team Hagbard Bestiga Galdhöpiggen vintertid Fjällvandring 6
Gråbuse Bestiga kebnekaise sen höst - går det? Fjällvandring 19
sespalan Bestiga Møysalen Fjällvandring 2
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
shadowfire Vilka höga toppar att bestiga? Fjällvandring 7
markanthus Tid på året att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 2
tomhylsan Bestiga Sarektjåkkå utan utrustning Fjällvandring 3
Ninakanin Bestiga Vuojnesjåhkkå (från Bielavárásj?) Fjällvandring 5
ImpulzE Bestiga storsylen? Fjällvandring 3
bfia73 Bestiga Kåtotjåkka söderifrån? Fjällvandring 15
Bladh När bestiga keb? Fjällvandring 8
Johannes89 Bestiga Kebnekaise Fjällvandring 11
Fazt Bestiga Kebnekaise I december Fjällvandring 25
gegga moya Vad är en bra tid att bestiga kebnekaise på? Fjällvandring 19
##3 Bestiga Kebnekaise i mars? Fjällvandring 4
XPAT Bestiga Keb Fjällvandring 4
thedyck Bestiga Kebnekaise i Mars, April? Fjällvandring 11
Anderljung Bestiga Sarektjåkkå sommartid Fjällvandring 23
Tom Bombadill Bestiga Kebnekaise sydtopp-När? Fjällvandring 36
hejsan22 Bestiga Kebnekaise... Fjällvandring 21
Putte84 Vi som skulle bestiga keb... Fjällvandring 29
m.r Vandra kungsleden och bestiga toppar. Fjällvandring 4
Bestiga Akka Fjällvandring 2
kgp Bestiga Akka Fjällvandring 10
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
Walters Sylarna sommar Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
Ralphandersson Annat än Helags och Sylarna för wow-känsla? Fjällvandring 4
Yve Sylarna runt? Fjällvandring 4
FamHolst Gåsen, Sylarna, Helgas Fjällvandring 7
Jonas Renemar Sylarna, Helags bergsvandring Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.