Hur lång tid tar det?

Sitter och är lite sugen på att dra med kompisarna på sträckan Abisko -> Kebnekaise -> Nikkaloukta.. men hur lång tid får man räkna med att det tar?
Jag har hört 10 dagar, men tycker det verkar lite länge? Vi vill å andra sidan inte stressa oss fram heller...

Ungefär hur många dagar ska man räkna med?

/micke
 
7-11 dagar

Hej !

Jag gick abisko-keb-nikka på 10 dagar... men då gick två dagar åt att vänta in rätt väder för bestigning av keb, och en dag för bestigning... så skall du inte bestiga så räcker nog 7 dagar... jag rekommenderar minst 10 dagar, då har du goda marginaler och slipper stressa!

Thomas
 
Alternativ

En variant för den som inte vill vara ute så länge är att gå från Vakkotavare till Nikkaluokta istället. Fyra hela dagar räcker, men 5 rekommenderas.

Det beror lite på om ni tältar eller bor i stuga. Med tält kan man gå så långt eller kort man vill varje dag. Bor man i stuga blir packningen lättare, och då kan man gå längre med samma behållning..
 
jag gick en gång sträckan mellan stugor på 6 dagar. Hade lite bråttom och hoppade därför över Tjäkta-stugan. Denv arianten erkommenderas inte, det blev en etapp på 25km inklusive kungsledens högsta punkt. Tilläggas att jag vandrde med 26kg packning pga dålig planering och ensamvandring.

Annars var det en kanonvariant att starta i Abisko. Vackert och mycket folk att hälsa på!


/Andreas
 
tackar...

Okej... tack för svaren!
JAg tycker 10 dagar skulle vara alldeles lagom.. hoppas övriga som ska med tycker det också!

/micke
 
Bra med 10 dagar.

10 dagar på den sträcka du nämner är ett bra val. Du kommer att få tid över att göra intressanta dagsturer och eventuellt toppturer. Eller varför inte förlänga turen och gå det som STF vintertid brukar kalla Kungsleden Extra.
Då viker Ni av vid Alesjaure och går till Vistas. Därefter via Nallo till Sälka. Det blir totalt 13 km längre men Ni får en intressantare tur. Höjdskillnaden dal-topp är ca 1400 m längs denna rutt och bergen mer "dramatiska". Det är inte många platser förutom Sarek där man i Sverige har denna höjdskillnad ganska nära inpå sig. Denna variant är inte svårare om Ni följer kartans led. Ni kommer att behöva 8 dagar vandring istället för 7 så det finns ändå vilodagar.

Mvh Björn
 
Låter bra!

Ja, det är sånt vi vill se tror jag. Jag hade annars tänkt gå Kungsleden ner till Sälka och därefter svänga av och gå Koupervagge och ner till fjällstationen via Tarfala. Tänkte ungefär som du att skrev att det skulle vara dramatiska vyer där. Tror du den vägen är tråkigare än Vistas - Nallo - Sälka?
Och om man går din väg, vilken väg är fortsättningen till keb har du tänkt?

/micke
 
Tillbaka till Kungsleden

Vid Sälka kommer Du ut på Kungsleden igen. Sedan är det bara att följa den mot Keb och Nikkaluokta.

Extrasvängen förlänger bara turen 13-14 km, men dessa är intressanta. Du ser vad jag menar på fjällkartan över området. Är vädret med Er bör Ni om det gått fortare än Ni tänkt ta en tur upp till det lilla "vindskyddet" i Unna Räitavagge. Glaciären ned mot sjön under Vaktposten är intressant. Vidare utsikten från klipptröskeln. Detta sker efter att man passerat Nallo.

Koupervagge är inget alternativ om man är ovan enligt mitt sätt att se. Den består enbart av stenblock, snöfält och en smärre glaciärpassage. Här kan stegjärn behövas om isen är barsmält. Att en glaciär är barsmält är iofs en fördel, då man kan se eventuella sprickor. Men eftersom det lutar rejält så finns det en viss risk att man halkar ned mot sprickor.
Detta diskuteras i detta forum under "Vandring runt Keb".

Mvh Björn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bastrummis GPS tracking på Fjället under lång tid - Hur? Fjällvandring 17
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
Aleggs Nikkaluokta - Kebnekaise hur lång tid? Fjällvandring 9
kutmsta Hur lång tid kan det ta? Fjällvandring 0
-vickan- Hur lång tid tar det ca att gå upp till Keb? Fjällvandring 11
pjurka Alesätno - Vistas hur lång tid? Fjällvandring 5
jesper.holst Hur lång tid tar det? Fjällvandring 2
Thruhiker Dags för en lång nationell led? Fjällvandring 40
marusken Bra rutt för lång vandring i Kungsleden? Fjällvandring 5
christoffer_w Första lång vandring Fjällvandring 16
eremiten Lång vandring planeras. Fjällvandring 7
niduri Fin (lång)helgvandring nästa helg (!) Fjällvandring 1
lantlollan hur lång vadarlina? Fjällvandring 20
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
bombuspolaris Tid att gå från Abisko Fjällstation till Abiskojaurestugorna? Fjällvandring 4
Gefwo Bo i fjäll under ca 1 månads tid? Fjällvandring 47
everest4ever kebnekaise tid? Fjällvandring 10
markanthus Tid på året att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 2
Mackan99 Tid för vandring Fjällvandring 2
ABS Hur långt pallar e rookie på rimlig tid? Fjällvandring 14
gegga moya Vad är en bra tid att bestiga kebnekaise på? Fjällvandring 19
Joakim Ambrosson Keb +tid? Fjällvandring 8
davnie Sommarvandra i norge! Vilken tid är bäst? Fjällvandring 11
tbergman Optimal tid för höstvandring i Sarek? Fjällvandring 1
crilleus Vinter tid Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.