4-5dagars tur inklusive dagstur upp Galdhöpiggen. Tips?

Hej,

Jag och min flickvän tänkte gå en tur på cirka 4-5dagar där 1 dagstur upp för Galdhöpiggen i Norge är inräknat.

Har någon här tips på turer som är cirka så långa i närheten av galdhöpiggen eller där den rent av är en del av turen.



Tack för svar. Jag är tacksam för alla typer av tips.

MVH Arvid
 
Hej! Ett exempel är att ta er till Juvasshytta, därifrån går ni med guide till Galdhöpiggen, fortsätter själna på stig ner till Spiterstulen. Nästa dag till Leirvassbu, nästa Gjendebu, sedan till Memurubu, nästa antingen över Beseggen eller båt till Gjendesheim. Det finns bussförbkndelse undrr sommaren. Gå gärna in på www.ut.no och se på kartor så ser ni en massa andra möjligheter. Hoppas ni får en fin tur.
 
Jag har varit i Jotunheimen en gång tidigare och då gjorde vi två st. dagsturer. Ena upp på Galdhöpiggen och andra längs med Besseggen. Båda var mycket trevliga! Dessvärre yrväder på toppen av Galdhöpiggen så vi fick inte den utsikt man hört talas om. Skulle tippa på att Besseggen är den mest trafikerade rutten men det är otroligt vackert.

I sommar tänkte vi som er göra en längre tur och planerar att utgå ifrån Gjendesheim. Det finns mycket bekvämligheter där. Parkering, affär, restaurang, toa, dusch, etc och det är mindre körtid (från vårat håll iaf). Det blir ungefär det som Maritha föreslog förutom att vi istället då utgår från Gjendesheim och vandrar upp till Glitterheim och där vidare till Spiterstulen. Är vädret strålande så gör vi nog en till topptur upp på Galdhöpiggen. Då blir det antagligen till att skippa Leirvassbu och gå direkt från Spiterstulen till Gjendebu och därefter Besseggen tillbaka till Gjendesheim. Blir nog en fin rundvandring!

Denna sida är grym: http://www.tilltopps.com/index.php?menu=8&eng=0
 
Ryggsäck på Besseggen?

Jag har planer på att gå exakt den runda som domolicious beskriver! Emellertid är jag tveksam till lämpligheten av att gå över Besseggen med full (ganska tung) fjällpackning, för det är ju ganska brant och smalt på sina ställen. Men man lär kunna skicka ryggan med båt.

Vore nog intressant för flera av Utsidans läsare att få info/synpunkter om detta! -För att bli "upplurad" på Besseggen och där vara tvungen att vända eller att livrädd hasa fram är ju mindre kul :)
 
Hemsida till båt på Gjende, www.gjende.no här finns info om tider, var man köper biljett till bagaget man vill ha transporterat och priser och en del annat.
Numera är en del av stigen över Beseggen stenlagd och kätting är uppsatt på kritiska ställen. Lättaste vägen är att gå från Memurubu till Gjendesheim.
I Norge är det ingen skamm att vända. Men en hel del som är rädda tar sig ändå över även om det innebär att de kryper.
 
Svar

Hej och tack för bra förslag.

Jag borde givetvis skrivit att vi gick runt Gjenden förra året. Och där med Besseggen också. Vi vill därför gå en annan tur i år men vill få med galdhöpiggen och räknar med att vara ute i 4-5 dagar.

Och ja, man kan förövrigt sända sina ryggsäckar med båten när man går Besseggen.

Tack för alla svar. Men som sagt. Vet ni någon tur eller kombination av turer runt om Galdhöpiggen och då inte vid gjenden.

Tack på förhand,
MVH Arvid
 
Jag har planer på att gå exakt den runda som domolicious beskriver! Emellertid är jag tveksam till lämpligheten av att gå över Besseggen med full (ganska tung) fjällpackning, för det är ju ganska brant och smalt på sina ställen. Men man lär kunna skicka ryggan med båt.

Vore nog intressant för flera av Utsidans läsare att få info/synpunkter om detta! -För att bli "upplurad" på Besseggen och där vara tvungen att vända eller att livrädd hasa fram är ju mindre kul :)

Vi har gått Besseggen med full packning (Tält-tur). Förvisso vår sista dag men jag gissar att snittet på ryggsäckarna ändå var 13-15kg på samtliga 5. Just klättersvårigheten hade vi inget problem med, det var mer att själva vikten är jobbig att släpa "rakt upp" och ta de höjdmeter som ändå Besseggen utgör.

Vi gick hållet från Memurubu till Gjendesheim. Det jag upplevde som jobbigaste (många hm + tung ryggsäck) var eg vägen ner från Besseggen till Gjendesheim trots att vägen där var väldigt mkt bättre än på Memurubu sidan.

Vi insåg ganska snart att alla tidsangivelser som fanns på kartor och skyltar ej var anpassade efter full tältpackning utan snarare käcka norrmän i löparskor och väldigt lätt ryggsäck :D

Lycka till på turen är ett grymt fint området om jag absolut kommer att återvända till.
 
Stort tack för infon! Den pekar mot att jag nog bör följa upp Maritha´s uppgift om låta forsla ryggan med båt.
 
En annan möjlighet är att ta till Spiterstulen och göra en dagstur till Galdhöpiggen därifrån, då behövs ingen guide över glaciär. Ni kan göra dagstur även till Glittertind och andra toppar. Fortsätta till Leivassbu. Nytt för i år är att det går buss därifrån till Oslo. Fortsatt färd, ex,vis över glaciären med guide till Krossbu. Därifrån går också buss.
Ni har inte talat om hur ni ska bo vilket gör tipsen mer vaga. Ska ni bo i stuga kan det vara ide att boka i förväg, men det beror ju på när och vart ni ska.
 
Senast ändrad:
Jotunheimens pärlor

Då vill jag bara tillägga följande. Galdhöpiggen är mer en social upplevelse än natur d:eek: så ni kan lika gärna börja från Juvasshytta med glaciärguide. De gossarna är rätt kul och det är rätt speciellt att gå med 50 andra i replaget. Dessutom slipper ni gå "stigen" till Spiterstulen två gånger (den består mest av ledmarkeringar bland en massa stenblock).
Från Spiterstulen tycker jag ni skall ta vägen över Glittertind till Glitterheim. Det är en ganska tuff 8timmars tur men en fin naturupplevelse och vackra vyer. Toppen är oftast snöklädd med is under. Ni kan tjäna en hel del tid om ni går snöfonden ner i stället för stigen.
Från Glitterheim kan ni välja att gå antingen till Memburu eller direkt till Bessheim.
Lycka till 😊
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
en kollega ge mig din bästa 5dagars tur Fjällvandring 9
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
hsp Vandrings hastighet och tur planering Fjällvandring 18
lovikkavanten Tur kring Sarvesvagge? Fjällvandring 4
Charlotte J Bunnerfjällen nästa vecka - val av tur Fjällvandring 2
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
freddoc Råd kring tur i Sarek Fjällvandring 18
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
utesälen Kort tur runt Abisko Fjällvandring 9
Christoffer_123 Förslag på 4-dgrs tur Laponia? Fjällvandring 2
andy69 Behöver tur-råd SÖ om Staika! Fjällvandring 17
Martinnn Erbjuda guidad tur Nikkaluokta-kebnekaise Fjällvandring 3
klqrq Förslag på tur? Fjällvandring 3
mkruse Sarek - tur och utrustningshjälp önskas Fjällvandring 52
Varnbrink Förslag på Tur i Norge tors-sön? Fjällvandring 6
Erik.erik Tips på tur i Sarek i slutet av augusti Fjällvandring 7
danielm71 Tur Suorva Fjällvandring 34
saraabeiramar Tur från Ritsem på Gränsleden och till Narvikfjellene Fjällvandring 12
tildap Tips på tur i Bergen Norge Fjällvandring 1
Gunnar81 Tur i Padjelanta och Sarek Fjällvandring 7
saraabeiramar Rådgivning för tur igenom Skandinavien Fjällvandring 4
Vajja Tips på 4dagars tur runt Abisko/Björkliden Fjällvandring 9
danisko Bild från din senaste tur Fjällvandring 265
Zaine Behöver tips på tur :) Fjällvandring 2
Gunnar81 Bilder från en liten tur i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 1
Viktorsodd Varierad ca 6 dagars tur i Norge (september) Fjällvandring 7
ludde0719 Tips på kort tur i Jotunheimen! Fjällvandring 4
TittiFaber Tips på tur Sarek Fjällvandring 3
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
nicko_ Hur ofta vaxar ni kängorna ute på tur? Fjällvandring 8
Avarage Förslag på 3-4 dagars tur Abisko Fjällvandring 9
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
Vortexstar69 Tur Katterjåkk - Nikkaluokta Fjällvandring 4
Isensevens 3-4 dagars tur Sarek etc. Fjällvandring 8
seasteel Förslag på tur runt Funäs? Fjällvandring 10
Helosun Vilken nice-to-have utrustning följer med er på tur? Fjällvandring 31
Bifrostpersson Tips på tur sommar 2016 Fjällvandring 8
jaberg TIPS! Tur på 5-7 dagar, gärna med tågförbindelse Fjällvandring 3
kmyrefelt Jotunheimen "mellankort" tur Fjällvandring 1
Lajjan Tips angående tur genom storådörren & lill-lunndörren Fjällvandring 6
skia tur och retur Hemavan Fjällvandring 2
gowalkabout 7-10 dagars tur- var? Fjällvandring 7
Smultronfagre Tips på kortare Islands-tur Fjällvandring 0
Zaine Behöver Tips på tur! Kebnekaise som mål, ca. 7 dagar. Fjällvandring 17
Drömmaren Funderar på tur längs Kaitumjåkka Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.