Bestiga Kebnekaise...

Glaciär kräver försiktighet

Det var visst en guide som ramlade ner i bergschrunden förra året. Han hade inga problem att ta sig upp själv, men det var visst en upplevelse för turisterna att se guiden försvinna för ett tag.

Ta det lungt och försiktigt med glaciärerna bara.

/Micke
 
Lite snö på glaciären i år

I början på augusti så smälte snön bort snabbt, den bit på Björlings glaciär där Östra går blev isigare och isigare.

Jag vill också opponera mig lite mot Texas_Jens uttalande om "ingen som helst klättring" på Östra leden. Det sitter fasta rep uppe och de guidade turerna har sele och klipper in sig i repen. Jag tror inte att någon faller men det är brant.

Men jag tycker ändå han har rätt att Östra är roligare, mer varierad och rekommenderar den före Västra. Men spring inte upp oförberedda och tro att det bara är grusgång hela vägen upp. Alla typer av människor kommer upp med de guideade turerna och "sportiga typer" kan absolut klara det på egen hand, men det kan kännas obehagligt utan rep+stegjärn på glaciären, utan sele på väggen och utan stegjärn på toppen.

God tur.
 
Keb bestigning

Jag besteg keb för 4 dagar sen via den västra leden.
De tog 6 timmar upp o ner från fjällstationen fast då höll jag ett väldigt högt tempo och hade ingen mat med mig bara en choklad kaka. Min kompis som gick upp dan efter gick på drygt 7 timmar fast då var de snöstorm på keb. Personligen använde jag inga stegjärn och hade inga problem med glaciären vid toppen men de rekomenderas av fjällstationen så de kanske är bra att ta me de.
 
Re: Glaciär kräver försiktighet

brandmansmicke; sa:
Det var visst en guide som ramlade ner i bergschrunden förra året. Han hade inga problem att ta sig upp själv, men det var visst en upplevelse för turisterna att se guiden försvinna för ett tag.

Ta det lungt och försiktigt med glaciärerna bara.

/Micke

Var det verkligen så!? Jag har för mig att ett av fjolårets dödsfall på Östra Leden, var en guide, som föll på nerväg från "väggen", dvs där de fasta repen finns.

En guide! Erfaren, vältränad, och knappast förstagångsvandrare.

Jag upprepar vad jag tidigare sagt i andra inlägg i detta forum: Det är ingen söndagspromenad att bestiga Kebnekaises sydtopp, trots alla hurtiga representanter från det "coola prestationsklientelet" som hävdar det.

Vi skall inte skrämma folk från att vistas i fjällvärlden, men det kräver respekt för naturen. Den visar sällan respekt för dig!

Mvh Bert
[Ändrat av nidob49 2003-08-29 kl 13:18]
 
Väggen

Visst var det väl vid väggen guiden föll/halkade ned?

Och det är väl därför där sitter bra fasta rep där idag. Vidare är väl en följd av olyckan att de guidade turerna knyter in sig, har hjälm etcetera när de går uppför väggen idag?

Min första tur 97, guidad sådan med personal från Kebnekaise; då hade vi ingen hjälm och då fanns det bara repstumpar att hålla sig i uppför väggen...

Säkerheten har skärpts med andra ord, naturligtvis!


MVH
Jmlove
 
Bergschrundet...

...det vill säga sprickan mellan glaciären och bergen finns där under snön.

I fjol när jag gick med den guidade turen, så trampade en kille genom snön när vi var på väg ned längs leden. Allt slutade lyckligt, han sjönk bara ned till strax ovanför knäet med ena benet.

Men gissa om det blev aktivitet på guiderna! De spettade och hackade med sina yxor för att kolla hur sprickan löpte och hur tjockt snötäcket egentligen var, för att avslutningsvis markera om leden.

Och, fick vi veta, dagen därpå kunde det ha blivit rutchkaneåkning en 15-25 meter till någonstans snett där under glaciären om någon trampat igenom igen.

En bit ned på glaciären stannade vi sedan och tittade på en sådan där kul glaciärbrunn. En av guiderna slängde i en stor sten, som föll i evigheter verkade det som innan den slog i botten.

Som tidigare sagts, glaciärer kan vara spännande och intressanta, men man ska veta vad man ger sig ut på.

/Göran
 
tid

En liten sak det kan vara mycket bra att ha någon dag på sig så vid dåligt så kan man invänta nästa dag.
Om inte annat för att få bra kort.
 
Detta adresserar jag till Texas-Jens!

Vafan spelar det för roll om glaciären är stor och brant eller inte? Sommaren 01 så hadde den där ryggåsen du pratar om flera stora tvärgående sprickor framme. Dessa sprickor finns alltid där, det är bara det att dom är dolda under snön där du MYCKET ovetande lallar fram. Vidare har du ett bergshrund nere till höger nedifrån sett in mot berget. Mitt ute på glaciären i närheten av stigen har jag med egna ögon stått och tittat ner i en djup glaciärbrunn där isvattnet skvalade ner. Det fulkomligen lyste "död" om hålet!
Under sommaren 02 dog två personer i separata fallolyckor uppe vid väggen på östra leden. Visst det är lätt och man kan knapt kalla det klättring, men likväl slår du ijäl dig väldigt mkt om du trillar. Dessutom finns det ju risk för stenslag när det är mkt folk på leden.

Nä folk som inte har någon koll ska defenitivt hålla sig borta från glaciärer. Ju mer man inser hur farliga de är, desto mer vill man hålla sig borta från dem!
 
Fara på Keb.

Min vän Niclas skrev att det var snöstorm när jag besteg Keb den 26 Aug. Det är naturligtvis sant. Vad som är intressant är att det var lugnt och fint nere i dalen, bara lite duggregn och dimma. När jag däremot kom upp på Vierranvárri så började det blåsa och snöa helt oväntat. Jag gick själv upp men mötte fyra tyskar som vände p.g.a. snön. Jag fortsatte men kunde inte följa leden eftersom snön gömde alla utmarkerade stenar medan fukten och vinden blåste sönder min karta. Jag fortsatte med att klättra mot vad jag trodde var toppen och kände mig hyfsat säker eftersom jag hade memorerat kartan i minnet innan jag gav mig iväg.
När jag efter fyra timmar nådde toppen så var jag kall och blöt som tusan. Nysnön gjorde det dock lättare att ta sig upp på Sydtoppen eftersom det fanns lite att få grepp i. Därför så var det lite stabilare uppe på själva toppen trots att det blåste säkert 6-8 sekundmeter och hegel och snö piskade mitt ansikte.
På nervägen så hittade jag ett par begagnade strumpor i gamla toppstugan som jag tog på på händerna, annars hade jag nog förfrusigt dem.
Inte heller på nedvägen så hittade jag den markerade leden utan fick snubbla mig nerför ibland lite för branta branter och snubblade några gånger på de hala stenarna.
I snöyran hittade jag sedan två killar som också hade vänt och med dem gjorde jag sällskap ner. Slutligen kom jag ner till dalen. Väldigt frusen men stolt över vad jag gjort samtidigt som jag tänkte på hur dum jag varit som gett mig iväg ensam. Västra leden är inte ett dugg svår eller farlig sålänge man är minst två personer, har hyggligt bra kläder eller vädret inte är allt för taskigt. För mig stämde inte det inte så bra.

//Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Gråbuse Bestiga kebnekaise sen höst - går det? Fjällvandring 19
markanthus Tid på året att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 2
Johannes89 Bestiga Kebnekaise Fjällvandring 11
Fazt Bestiga Kebnekaise I december Fjällvandring 25
gegga moya Vad är en bra tid att bestiga kebnekaise på? Fjällvandring 19
##3 Bestiga Kebnekaise i mars? Fjällvandring 4
thedyck Bestiga Kebnekaise i Mars, April? Fjällvandring 11
Tom Bombadill Bestiga Kebnekaise sydtopp-När? Fjällvandring 36
Jockan Bestiga Kaskasatjåkka mitten av september Fjällvandring 6
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
Gråsparven Bestiga Niják Fjällvandring 5
cnygardh Bestiga Tjakkeli Fjällvandring 5
Fjällrookiee Bestiga Ottfjället i Oktober? Fjällvandring 6
pantorama Bestiga Helags i maj – med snöskor? Fjällvandring 2
Magnus Eriksson 68 Bestiga Liddubakti Fjällvandring 3
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
ksl65 Bestiga Sylarna i Oktober? Fjällvandring 8
jamlindell Bestiga Storsylen med barn Fjällvandring 10
yps Bestiga storsnasen Fjällvandring 4
Team Hagbard Bestiga Galdhöpiggen vintertid Fjällvandring 6
sespalan Bestiga Møysalen Fjällvandring 2
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
maximiriam Bestiga Sylarna på 1 dag? Fjällvandring 18
shadowfire Vilka höga toppar att bestiga? Fjällvandring 7
tomhylsan Bestiga Sarektjåkkå utan utrustning Fjällvandring 3
Ninakanin Bestiga Vuojnesjåhkkå (från Bielavárásj?) Fjällvandring 5
ImpulzE Bestiga storsylen? Fjällvandring 3
bfia73 Bestiga Kåtotjåkka söderifrån? Fjällvandring 15
Bladh När bestiga keb? Fjällvandring 8
XPAT Bestiga Keb Fjällvandring 4
Anderljung Bestiga Sarektjåkkå sommartid Fjällvandring 23
Putte84 Vi som skulle bestiga keb... Fjällvandring 29
m.r Vandra kungsleden och bestiga toppar. Fjällvandring 4
Bestiga Akka Fjällvandring 2
kgp Bestiga Akka Fjällvandring 10
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.