Bestiga Kebnekaise

Hej.
Jag har sökt runt lite på nätet och forumet här men inte hittat något svar.
Om man vill bestiga Kebnekaise nu i vinter, finns det då någonstans där man kan anmäla sig och göra det i grupp?
Det ska tydligen vara lättare under sommaren men då är jag i lumpen, skulle helst vilja göra det innan lumpen.

Har inga kompisar som är intresserade av det men vill inte göra det själv heller då jag inte har någon erfarenhet samt att det alltid är trevligare i grupp.

Skulle helst vilja hitta en grupp med vältränade individer där vi kan hålla ett snabbt tempo. Är inte intresserad av klättring, vill vandra hela vägen upp.

Frågan är alltså ifall det finns någon hemsida eller dylikt där man kan anmäla sig för detta?

Hur lång tid kan det förväntas ta?
Priser?

mvh J

Hej,

välkommen till utsidan! Har du testat sökfunktionen? (Mest info om sommarbestigning iofs.) När det gäller vintertur så går det att göra kring påsk. Men då görs det enklast via sk östra leden vilket innebär enkel klättring, lite beroende på snöförhållanden. Vill du göra det i grupp så går det att få guide, men det kostar. Det är STF Kebnekaise fjällstation som du pratar med. Ring dom och fråga. Det finns också en gåväg, västra leden, men på vintertid tror jag den är lavinfarlig. Tidsmässigt så går det på 4-5 dagar (från Nikkaluokta).
En tredje möjlighet är att gå upp från väster. Det är en kanontur på vintern, men tar ett par dagar extra, eftersom anmarschcen är från väster. Kan med fördel kombineras med en veckotur ner från Abisko tex.

Lycka till,
Nils

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tack för svar!

Finns det ingen möjlighet att få det gjort innan januari, rycker nämligen in då?
Kanske borde ringa dit och fråga.

Tack för svar!

Finns det ingen möjlighet att få det gjort innan januari, rycker nämligen in då?
Kanske borde ringa dit och fråga.

Före januari kommer en tur i området att bli ensam och kärv, dessvärre. Det är mörkt och kallt och inget folk. Rekommenderar våren eller sommaren/tidig höst.

(Jag kom på att stationen är stängd vid det här laget, så ingen som svarar i telefon där...)

Är du ute efter att göra något jobbigt men kul innan du rycker in så har folk på utsidan förmodligen massvis med förslag!

Nils

Jag har velat bestiga Kebnekaise ganska länge men det var just det, att jag ville göra något roligt men jobbigt innan inryck som fick mig att börja leta info.

Vart kan man fråga runt om idéer då? Finns det någon speciell tråd för det?

Jag har velat bestiga Kebnekaise ganska länge men det var just det, att jag ville göra något roligt men jobbigt innan inryck som fick mig att börja leta info.

Vart kan man fråga runt om idéer då? Finns det någon speciell tråd för det?

Beror på om du vill hålla dig inom Sverige. Annars kanske det här kan vara något:

http://www.spanishhighs.co.uk/climb-mulhacen-highest-mountain-in-spain.html

Det borde gå att hitta ett billigt flyg till Malaga. I det området verkar det finnas flera olika turer, giudade eller inte.

rekommenderas av flera orsaker berg på södra sidan av ekvatorn....

Du får ursäkta min okunskap, jag har aldrig gjort något liknande :).

Beror på om du vill hålla dig inom Sverige. Annars kanske det här kan vara något:

http://www.spanishhighs.co.uk/climb-mulhacen-highest-mountain-in-spain.html

Det borde gå att hitta ett billigt flyg till Malaga. I det området verkar det finnas flera olika turer, giudade eller inte.

Det verkar väldigt intressant. Det enda problemet verkar vara just flyget, det billigaste jag hittade var ca. 1.800kr dit och 2.400 hem. Om man därtill räknar att man måste betala för guide och dylikt verkar det bli ganska dyrt. Jag har inte så mycket pengar då jag bara har hittat ett deltidsjobb efter studenten. Jag skulle kunna betala 4000 för själva grejen men problemet här är att resan blir dyr :(.
Håller mig helst inom Norden, men om priset är rimligt har jag inget emot ett äventyr ute i andra delar av Europa heller.

På norwegian.se hittade jag några flyg för under 2000 spänn tur och retur, men det beror ju såklart på när, var och hur man vill åka.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips