Hitta klätterkompis

Hej,

Jag skulle vilja börja klättra, börja med kebnekaise ish svårighetsgrad, har inte vart där än men tänkte ta den till sommaren. Det enda jag har gjort är Mt.Kitadake i japan ca 3200m ett walkup mountain.
Så vad jag undrar är om det finns någon slags klätterklubb där folk träffas och klättrar tillsammans. Inga av mina kompisar är intresserade så jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig för att hitta bergs intresserade kompisar.

Ett berg som jag verkligen vill bestiga efter sett Emma Svenssons bilder är Triglav Slovenia, är det något en nybörjare klarar?
 
Hej Sebastian! Du har gjort ditt inlägg under rubriken Alpin & Bigwall, det är här folk skriver om alpina klätterturer i alperna, turer som ofta är 1000m blandat med isklättring och klippklättring, det används rep och säkringar, ibland faller folk 20-50meter, det är stora risker, en del omkommer. Ex är Eigers Nordvägg.
Bigwall är långa klippturer med mycket teknisk klättring, det är många dygn som oftast klättras med hängmattor uppspända på väggen, ibland under veckor eller tom månader på detta vis. Det involverar svåra logistikproblem med hissning av utrustning och branta överhängande bergväggar... Ex är Trollväggen i Norge eller El Capitan i USA.

Du nämner Kebnekaise i ditt inlägg, jag skulle råda dej att lägga din fråga under tex "Klätterkompis sökes" som också finns under rubriken "Klättring", annars kan säkert ett inlägg i forumet "Vandring" vara mer användbart, "Vandringspartner sökes" och liknande...

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Hej Sebastian!

Välkommen till forumet och välkommen till klättringens värld. Jag vet inte var du bor, men en bra start är att kontakta din lokala klätterklubb (Om det finns någon dvs) och lära känna folk där. En grundkurs i klättring är också bra för att lära sig klättringens hantverk.

Jag tror också att en kurs är ett bra tillfälle att knyta kontakter med likasinnade som vill ut och klättra på både klippor och i fjällen.

Det finns även en hel drös med klätterrelaterade facebookgrupper där en kan hitta folk att klättra med.

Kebnekaise är fint och ett bra fjäll att börja med, och det gavs nyligen ut en klätterförare över området:



Norge är även ett säkert kort med ett oändligt utbud av klättring och vandring i alla svårighetsgrader.

Det finns en fin bok om alla toppar över 2000 meter i Norge som är utmärkt för kunskap och inspiration.

Jag kommer inte ihåg vad boken heter just nu, men det går säkert att googla fram.


Triglav i Slovenien har jag aldrig varit vid, men det ser mycket fint ut!

Go tur!

/Kaj
 
Hej och välkommen till forumet! :)

Spacemonkey har en poäng, och du bör själv fundera över vilken sorts klättring det är du vill ägna dig åt. Även om Kebnekaise är Sveriges högsta berg säger det inte så mycket om svårighetsgraden. Det går (under rätt förhållanden) att jogga upp för Kebnekaise likaväl som det går att klättra teknisk klippklättring eller snö och is. Det beror på vad som lockar personligen.

Om du framförallt vill ta dig upp på höga berg brukar det av klättrare snarare kallas bergsbestigning. Du kan ta dig upp på berg i alla höjder med god kondition och träning i lite grundläggande repteknik samt hantering av stegjärn och isyxa. Inga klätterkunskaper behövs för att ta sig upp på Kebnekaise via exempelvis västra eller östra leden. Samma gäller för Triglav eller för den delen Mt Everest om du skulle vilja komma ännu högre upp. Ofta utnyttjas fasta installationer (via ferrata) för nyckelställen när man bestiger berg i denna stil. Känner man sig osäker i början är det vanligt att man går med guide, antingen i grupp eller ensam. För detta syfte bör frågan ställas i vandrings/trekking-forum.

För somliga är det inte toppen av berget som är målet, utan någon av utmaningarna på vägen dit. Klippklättring har blivit väldigt populärt på sistone, särskilt genom tillgängliga inomhusgym. Även Kebnekaise har ett par leder som består av (nästan) uteslutande klippklättring, eller scrambling som är lättare klättring. Vill man börja med denna typ av klättring bör man antingen skaffa en mentor som kan lära ut de nödvändiga färdigheterna eller gå svenska klätterförbundets (SKF) grundkurs och fortsättningskurs i klippklättring. Därefter hittar man klätterkompisar genom sin lokala klätterklubb, facebookgrupp eller utsidans klätterkompis-forum.

För mer komplex alpin terräng behövs en blandning av klippklättring och is/snöklättring samt andra kunskaper, det kallas för alpin klättring. Det krävs många färdigheter för att bli en kompetent alpinklättrare, och mycket träning för att få erfarenheten. Det bästa är att ta en sak i taget, t ex börja med klippklättringen. Därefter går det att utöka din kompetens med hantering av stegjärn och isyxa, isklättring, navigering, riskbedömning, glaciärfärdsel och andra färdigheter som behövs för att kunna klättra säkert i bergen.

P.S. Misstolka inte det som står ovan som att du utan vidare kan bege dig uppför tekniska leder (t ex Nygrens led eller ostkammen) på Kebnekaise efter grund- och fortsättningskurs i klippklättring. Det finns andra alpina riskmoment som man bör vara medveten om innan man ger sig på dem. D.S.
 
Hej och välkommen till forumet! :)

Spacemonkey har en poäng, och du bör själv fundera över vilken sorts klättring det är du vill ägna dig åt. Även om Kebnekaise är Sveriges högsta berg säger det inte så mycket om svårighetsgraden. Det går (under rätt förhållanden) att jogga upp för Kebnekaise likaväl som det går att klättra teknisk klippklättring eller snö och is. Det beror på vad som lockar personligen.

Om du framförallt vill ta dig upp på höga berg brukar det av klättrare snarare kallas bergsbestigning. Du kan ta dig upp på berg i alla höjder med god kondition och träning i lite grundläggande repteknik samt hantering av stegjärn och isyxa. Inga klätterkunskaper behövs för att ta sig upp på Kebnekaise via exempelvis västra eller östra leden. Samma gäller för Triglav eller för den delen Mt Everest om du skulle vilja komma ännu högre upp. Ofta utnyttjas fasta installationer (via ferrata) för nyckelställen när man bestiger berg i denna stil. Känner man sig osäker i början är det vanligt att man går med guide, antingen i grupp eller ensam. För detta syfte bör frågan ställas i vandrings/trekking-forum.

Jag förstår att jag har ställt frågan på fel ställe men, trots det har jag fått bra svar :D
Mitt mål är att jobba mig upp till lite mer tekniska berg, är inte helt hundra på graderingen men från vad jag har sett och läst så tror jag att AD/AD+ verkar som en lagom nivå att ha som mål. Och att känna mig bekväm med att gå utan guide, då det fort blir dyrt om man ska ha guide till vartenda berg man bestiger.
 
Hej Sebastian,

Välkommen till forumet och klättringens fascinerande värld! Du har redan fått många svar, kommentarer och tips; jag tänkte inflika med ytterligare några:)

Som redan nämnts, så är besök på dina närmaste lokala klätterklubbar en bra start, liksom att anmäla dig till tex någon av förbundets grundkurser i klättring.

Rörande Triglav och Julianska Alperna; det är en helt underbar bergskedja, som har fostrat några av världens bästa alpinister, men som inte heller skall underskattas; det är brant, mycket löst (kalksten), mycket sämre markerat än de "vanliga" Alperna (plus att tidsangivelser ofta är helt off) och bitvis väldigt exponerat. Samtidigt är vandringarna jag gjort där några av mina bästa vandringsminnen alla kategorier.

Angående guide; jag säger inte att du alltid skall gå med guide, men det är absolut inte fel att boka en certifierad bergsguide vid specifika tillfällen, då de tillför väldigt mycket i kunskap, säkerhet, etc. Det är alltför många tillbud i tex Alperna som lätt hade kunnat undvikas om personerna i fråga hade bokat en guide 1-2 dagar. Kostnaden kan tyckas hög, men den bör dels sättas i relation till övriga utlägg du har för klättringen och dels att du signifikant reducerar risken för att skada dig eller dö.

Slutligen, jag vill också varmt rekommendera UCPA, den franska organisationen som grundades av Maurice Herzog (som tillsammans med Louis Lachenal var första klättrarna i världen att bestiga ett 8000-metersberg, Annapurna): https://www.ucpa.se/

UCPA har alla möjliga veckolånga kurser för aktiviteter i bergen (liksom även i annan natur) på sina centra runt om i franska Alperna, Verdon, etc.; kurserna är till självkostnadspris (all utrustning, bortsett från dina egna kläder, mat, logi, liftkort, etc ingår, bortsett från resan till/från valt center), är väldigt väl genomarbetade och ger dig en bra introduktion till klättring (egentligen oavsett typ av klättring).

Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erik.bjorkegren Klätterkompis Alpin / Bigwall 0
NL Söker klätterkompis för alpinism i alperna i sommar Alpin / Bigwall 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.