Här finns vandringar jag gjort i Sverige. Jag bor i Stockholm och vandrar gärna i de svenska fjällen.

Jag älskar fjällen och försöker fjällvandra regelbundet. Mina fötter gillar obanat...pga Mortons neurom.

Användarnamn: Totteman

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, Orientering, Allt som tar tid och utmanar...

12 augusti Hemkomst

Så sjukt nöjd med 12 dagar i Sulitjelma, Padjelanta och Sarek. Vi har haft en fantastiskt fin vandring med WOW-upplevelser varje dag.

Ska naturligtvis skriva en reseberättelse om det.

Några minnen jag har på näthinnan just nu är bestigningen av Majtoppen i Ahkkamassivet, där videträden, för det var TRÄD, som skulle forceras i den sjukt branta bestigningen från myren. Eller utsikten ned i Alggavagge när vi kom västerifrån och hade gått norr om sjön Alajavvre. Magiskt ögonblick.

Svarta spetsen bestegs också. Oj, vad högt upp man var. Alkavare kapell var en dröm att få uppleva liksom gruvområdet intill.

Först ska jag skriva rent anteckningarna, vilket blev bra många sidor. Sedan kommer en reseberättelse här.

2018-08-12 21:39   Håkan Friberg
Längtar redan.

Svar 2018-08-13 08:39   Thomas Lummi
Jag satt eller låg i tältet varje kväll och skrev i anteckningsblocket tills jag antingen somnade eller det var för mörkt. Så det finns mycket text...

Svar 2018-08-13 20:34   Håkan Friberg
Jag känner igen mig. :-)

2018-08-15 10:55   Vonsan
Ja det verkar spännande!
Åker själv upp i nästa vecka och kanske hoppas jag för mycket men det skulle sitta fint med litet färsk information om trakterna Stalo-Sulitjelma.
Även jag tar med dagboken, ett trevligt nöje som man kan ha stor nytta av senare. Man reser ju dessutom fler gånger då, i minnet i alla fall.
Vonsan

Svar 2018-08-15 20:57   Thomas Lummi
Ok, kul!
Lite info då...ganska torrt överallt. Enkla vad, ha med en stav...jag hade vikbara stavar i komposit. Bra, då vi var två och kunde ha vasin.
Gör en enkel footprint av ngt plastmaterial, att ha under innertältsgolvet. Jag körde med en gammal partytältvägg, tillklippt att passa (vara ngt mindre än golvet).
Hade foppatofflor för vaden, och det var bra.

4 september – till foten av Tjahkelij

Jag vaknade tidigt, somnade om. När jag väl steg upp var det till en strålande fin dag. Solen sken och jag med. Så skönt att starta dagen i kalasväder.

Jag tog det lugnt och skulle snart äta frukost. Lutade mig mot Litnokstugan och hade det bra.

3 september – Rapadalen och Litnokstugan

Natten måste ha varit bra då jag vaknade något senare än vanligt. Dagens mål var att ta sig till Litnokstugan och spana efter djur längs vägen.

Jag fixade frukost och tog det lugnt.

2 september – Sareks älgar

Jag sov bra och vaknade utvilad. Nu ville jag gå mot Rapadalen och drog inte ut på frukosten för länge, utan packade ihop tältet när jag hade ätit klart. Det var gott om blåbär, så frukostgröten blev extra god.