Min blogg handlar om allt som har med friluftsliv att göra. Det lär bli mestadels om fiske men även lite olika projekt, foto samt lättpackning.

Gillar uteliv på alla sätt och vis och är alltid nyfiken på nya upplevelser. Ägnar en hel del utetid i min hängmatta. Gillar all typ av vandring men Muddus är en personlig favorit.

Har egen webshop där jag säljer bl.a paracord.
www.paracordshop.se

Användarnamn: peter1969

Intressen: Expeditioner, Fiske, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Sover gärna i hängmattan. Gillar att elda.

Uppsagd!

Idag blev jag uppsagd från jobbet efter 15 års trogen och slitsam tjänst.

En oduglig typ med ungefär dubbelt så lång arbetstid som mig skulle ha mitt jobb och då blev jag över. Känns mindre bra!

Men efter att ha konsulterat lönekontoret har jag konstaterat att jag har 52 dagars semester att ta ut vilket innebär att jag troligtvis går på semester på Skärtorsdagen vilket inte känns helt fel.

Det innebär att jag hinner med flera utflykter som jag planerat under många år men aldrig haft tid till.

Nu gäller det att försöka få in de turer som jag vill göra i samråd med familjen. Min sambo studerar på distans och jag fick veta av henne igår att jag absolut inte fick vara hemma under dagarna och störa henne och det låter ju inte helt fel.

Grovplanering
1. Skogskidtur med övernattningar i det fria (efter påsken)
2. Fjällskidtur (början av maj)
3. Skogstur, ev Muddus (början av juni)
4. Fjällvandring (slutet av juni/början av juli)

Den 9:e juli ska jag stå till arbetsmarknadens förfogande och då får man väl se om man behövs någonstans eller om det blir fler turer.

Det är ju inget att deppa ihop av även om det kan bli lite knepigt med ekonomin, men det finns ju värre saker som kan hända.

Nu gäller det bara att planera väl men jag har ju 8 timmar varje dag att planera min fritid för det känns inte så aktuellt att lägga ner själ och hjärta för arbetsgivarens skull längre..........

Tjo flöjt!

2009-01-09 12:54   brigas
Ja,hur många kommer inte i din situation snart,om de inte redan är det.
Att då ha fritidsintressen att ägna sej åt är mycket värt.
Men;stor skillnad på att vara ledig från ett jobb eller längta till ledighet,än att bara vara ledig utan nåt jobb som väntar.

2009-01-09 13:56   Öhrnell
Men fy vad tråkigt! Och visst är det orättvist när odugliga typer får vara kvar (även om det nu är DIN uppfattning). Det är som sagt tur att du har ett fritidsintresse att ägna dig åt, så att den lediga tiden ägnas åt något mer produktivt än att sitta hemma och titta på dokusåpor och pilla naveln... Hoppas att du hittar något annat som du kan trivas med - i jobbväg alltså.

2009-01-09 14:08   Staffan Andersson
Trist besked, men du verkar se detta i rätt ljus tycker jag. Ta tillvara på den tid du nu får över och så ska du se att det ordnar sig med nytt jobb också!

2009-01-09 14:12   peter1969
Jo, jag är ju inte den enda som hamnat i den här situationen så jag känner mig ju inte direkt ensam. Sen får man väl se hur bra det går att vara utan jobb men förhoppningsvis bör det väl vända annars kan det ju bli besvärligt.

Om man bytt jobb tre gånger på två år pga att det inte fungerat så anser jag att han är oduglig. Åtminstone på de jobb det handlat om. Han kan säkert annat, annars skulle han väl inte ha varit här så länge.

Men jag får väl lära mig att säga som Robert Gustafsson: "Ja ä int bitter"

2009-01-09 14:42   greenjuice
Beklagar. Hoppas det ordnar sig ekonomiskt för er. Även om det är skönt att bli av med jobbet så svider det ekonomiskt rätt mycket. Hoppas det ordnar sig för er. Du får iaf mer tid för geocaching ;-)

2009-01-09 16:11   Rindmyr
Kul att höra att du är så positiv. Det är bara att önska lycka till med alla projekt!

2009-01-09 19:22   peter1969
Det lär ju knappast hjälpa att gräva ner sig och dö, eller hur!
Jag har alltid varit av den åsikten att saker och ting löser sig, vem vet, detta kanske blir ett lyft.

2009-01-09 21:58   Merckx
5. söka jobb kanske ?

2009-01-10 20:19   thomalin
Lider med dig... vi har på jobbet haft en del uppsägningar i krisens spår, tack och lov är man inte drabbad, än... Tycker att du har en sund inställning, jag var mellan jobb för något år sedan... har faktiskt aldrig varit i bättre trim än vad jag var då... jag varvade träning och naturupplevelser med jobbsök... fick nästan nytt jobb för snabbt ;-)

2009-01-10 22:53   peter1969
Thomas: Ja, det är ju som sagt var inte lönt att gräva ner sig. Istället får man försöka få ut något gott av det.
Johan: Att söka nytt jobb ligger som nummer 1 på arbetslistan, det jag redovisade här var friluftslistan. 2 olika listor mao.

Väl begagnad Segebaden pulka inköpt, behöver tips!

Idag köpte jag en väl begagnad Segebaden träpulka på blocket. I köpet ingick även moderna skaklar med sele. Skaklarna är nästan oanvända, i glasfiber med förstärkningar av metall och bara det gjorde köpet väl värt.

Pulkan är inte alltför sliten men den har ett par ganska rejäla sprickor i botten.
Nu är jag ju ingen pulkexpert men behövcer man åtgärda dessa sprickor eller kan man använda den som den är? Naturligtvis kommer jag att tjära in den, precis som med Tegsnäsarna, men räcker det?

Vinterplanering!

I februari bär det iväg till Muddus. Äntligen!

Jag har länge längtat att göra en vintertripp till Muddus och i mitten av februari bär det äntligen av. Jag har hittills lyckats locka 3 andra hängmattesovare att göra mig sällskap.

Projekt Stigfinnare!

Jag älskar stigar! Punkt!

Men det är ju inte alltid så lätt att hitta stigar och många av dom ser man inte heller på kartor.

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.