Användarnamn: Örnsätrarn

Intressen: Fågelskådning, Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Paddling, Foto, Resor

Söderut från Suorva

Idag bär det iväg upp till Suorva för en vandring söderut en bit. Jag vet att det är mycket tidigt på säsongen så jag får se hur långt jag kommer. Det kanske inte blir långt alls. Under alla omständigheter kommer det att bli ett besök i Kvikkjokk. Jag kommer också att prova ny utrustning .

I augusti ska jag och tre andra gubbar vandra i 10 dagar i Sarek. Men jag har svårt att vänta så länge. När jag fann att det fanns ett par veckor som inte är inbokade mellan dotterns studentexamen och min frus semester så tar jag chansen att sticka iväg. Fri som en pensionär.

En gubbe som gick

En gubbe vandrar solo i Tjuoltavagge och Njoatsosvagge i september 2015.

Gubben är pensionär sedan ett par år tillbaka och i sin ungdom gjorde han under en 10-årsperiod många vandringar i Sarek och Padjelanta. Jobb och familj gjorde sedan att det inte blev så mycket av vandringarna annat än sporadiskt. Men pensionärslivet gav nya möjligheter. Under sommaren 2015 hade han redan före septembervandringen åkt upp till Kvikkjokk två gånger och gjort vandringar därifrån. Men det räckte inte. Han ville dit igen en tredje gång. Egentligen så skulle han ha velat stanna där hela sommaren, men även en pensionär måste ta hänsyn till andra omständigheter än sina egna. Det dröjde därför ända till den tionde september innan han återigen befann sig i Kvikkjokk för en ny vandring. Denna gång på egen hand.

Offline Terrängkarta för Android - igen

I min förra blogg skrev jag om att jag gjort en version av Terrängkartan som kan användas offline i apparna Oruxmaps och Locusmaps i Androidmobiler och dito plattor. Jag gav också en länk till var den kan laddas ner gratis. Då kartan tar strax över 4GB har det varit ett problem för en del att ladda ner och använda kartan då 4GB är maxgränsen för filstorleken i en del system. Jag har därför arbetat med att försöka ta bort delkartor (tiles) som bara innehåller vitt och/eller blått eller någon enstaka punkt av annan färg. På så sätt minskade jag antalet tiles med ca 15%. Men det var inte tillräckligt för att minska filen till under 4GB då dessa tiles är mycket små utrymmesmässigt jämfört med andra tiles pga att filkompressionen blir väldigt effektiv när antalet färger är lågt. Att ta bort fler tiles skulle innebära att väsentlig information eventuellt skulle försvinna. Jag har därför valt att dela upp Terrängkartan i en nordlig och en sydlig del. Båda kan laddas ner från samma länk som tidigare. Indelningen i nord och syd går en bit ovanför Gävle och ligger mitt emellan Terrängkartans nord- och sydgräns. Den södra delen är därmed större än den norra eftersom Terrängkartan inte täcker hela norra Sverige. Förutom uppdelningen är kartan densamma som tidigare.

Kartunderlaget kommer från Lantmäteriet.

Offline Terrängkarta för Android

I min serie av bloggar för att göra Fjällkartan och Terrängkartan mer lättillgängliga har turen nu kommit till Terrängkartan för Androidmobiler och dito plattor. Hela terrängkartan kan nu laddas ner och användas off-line i apparna Lotusmap och i Oruxmaps. Den senare är helt gratis och Lotusmaps finns också i en fri version. Båda programmen är mycket kompententa.

För installation ska kartkatalogen efter uppackning kopieras till katalogerna Oruxmaps/mapfiles eller till Locus/maps. Efter omstart eller refresh av respektive app är kartan klar att användas.

Offline Fjällkarta för Android

Ladda ner Fjällkartan, packa upp den och kopiera katalogen Fjällkartan till oruxmaps/mapfiles eller till Locus/maps i din smartphone. Det är allt du behöver göra för att få hela Lantmäteriets Fjällkarta tillgänglig offline om du har appen OruxMapss eller LocusMap installerad.