Texter om vandringar, erfarenheter, geocaching & friluftsliv

Vandring är en stor passion. Efter ha vandrat i flera år i svenska fjällen och låglandsleder bl.a. Höga Kust-leden och Bergslagsleden har jag vänt kosan mot Sydeuropa. Där finns många intressanta bergsområden bl.a. Pyrenéerna och Alperna. Hittills har jag hunnit med två turer i Pyrenéerna och första gången i franska Alperna i somras (2010). Gjorde en tur i Skottland för flera år sedan. På hemmaplan försöker jag gå ut på Bohusleden när tillfällen ges. Även dagsturer i naturen runt och utanför Göteborg.

Bor numera i Göteborg.

/Jonas

Användarnamn: greenjuice

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Paddling, Foto, Utförsåkning, Vandring, skidåkning, geocaching, matlagning ute i naturen

Fortsättning om Viewranger: Skärmdumpar

I förra inlägget presenterade jag hur Viewranger fungerar och vad man kan använda appen till för. Jag har mest nytta av Viewranger på hemmaplan eftersom jag beger mig ofta ut på rundvandringar här i Skåne. Vid längre turer som alp- eller fjällvandringar använder jag mest till att lokalisera min position ute i terrängen. Att använda appen varje dag vid längre turer blir problematiskt då batteriet inte håller mer än en dag även om mobilen körs i flygplansläge.

Om att använda GPS-appen Viewranger - mina erfarenheter

För ett år sedan tankade jag hem kartnavigeringsappen Viewranger till min smartmobil. Viewranger är en GPS- och kartapp som erbjuder möjligheter att köpa digitala kartor över ett antal länder. De flesta smartmobiler idag har inbyggt GPS och ett mobil operativsystem som möjliggör att tanka hem appar som hanterar kartor och nyttjar GPS:en i smartmobilen. Kartor som man köper till Viewranger är digitala terrängskartor.

Ny dold gatukonst i Umeå?

För 1,5 år sedan publicerades en spännande och intressant cache, Umeå Urban Invasion av Bo & Elisabeth . En okänd konstnär som smyckar husväggar med med mosaikkonstverk som föreställer från det klassiska dataspelet Space Invaders. Det började i Paris och sedan fortsatte i London, Tokyo, Amsterdam osv. Bo & Eliasbeth hade råkat hitta den när de var på besök här i Umeå. De lade ut cachen men i mystery-form som går ut på att hitta den rätta rymdvarelsen och räknar koordinater enligt cachebeskrivningen.

När cachen publicerades var det spännande att leta runt efter rymdgubbarna. Det var inte alltid lätt att se dem och det tog timmar innan jag äntligen fann den och kunde därmed räknat ut finalkoordinaterna.

Hur jag planerade för vandring i Pyrenéerna

Inledning
Jag hade drömt att få vandra i Pyrenéerna i flera år. År 2007 kom jag äntligen iväg och hade en kompis med på turen. Tillsammans med kompisen blev det en jättefin tur på drygt två veckor. Men under turen var vi också med om en tragisk olycka. Även lärde jag mig väldigt mycket om Pyrenéerna. Trots jag hade få och bra utrustning så var packningen ändå för tung. Inför vandringen för andra gången 2008 satsade jag hårt på att dra ner vikten på alla småsaker och inom basutrustningen. Resultatet blev lyckat tycker jag.

Geocaching: En tysk resumé om geocaching år 2008 på YouTube

Jag råkade hitta en tysk film om geocaching på YouTube. Som jag ser, är det några tyskar som har varit på många turer tillsammans. De har sammanfattat året 2008 och det är en bra resumé. Filmen är på fyra minuter, men den är inte seg utan trevligt att titta på.  Det märks att de har haft det roligt och äventyrligt....