Texter om vandringar, erfarenheter, geocaching & friluftsliv

Vandring är en stor passion. Efter ha vandrat i flera år i svenska fjällen och låglandsleder bl.a. Höga Kust-leden och Bergslagsleden har jag vänt kosan mot Sydeuropa. Där finns många intressanta bergsområden bl.a. Pyrenéerna och Alperna. Hittills har jag hunnit med två turer i Pyrenéerna och första gången i franska Alperna i somras (2010). Gjorde en tur i Skottland för flera år sedan. På hemmaplan försöker jag gå ut på Bohusleden när tillfällen ges. Även dagsturer i naturen runt och utanför Göteborg.

Bor numera i Göteborg.

/Jonas

Användarnamn: greenjuice

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Paddling, Foto, Utförsåkning, Vandring, skidåkning, geocaching, matlagning ute i naturen

En full fjällräddare...

...Är inget jag vill råka ut för när jag behöver hjälp ute i fjällen.... Läste först nyheten på VK:s hemsida

Telemark & Pilates

I lördags var jag och två kompisar ute och åkte skidor i Bygdsiljum . Jag åker telemark, min ena kompis snowboard och den andra slalom. Det var härligt väder med sol och blå himmel. Dessutom hade det snöat mycket på sistone så att alla backar var öppna. Att det var mycket snö gjorde ju upplevelsen och skidåkningen väldigt härlig!

Tur med snöskor i fjällen

DN Söndag idag hade en artikel om en tur med snöskor i fjällen. Det såg härligt ut när jag läste artikeln. Jag är nyfiken på att prova dessa lätta snöskor i aluminium vintertid. Det är ju praktiskt att surra fast snöskorna på ryggsäcken ifall man ska resa med buss eller tåg till startplatsen och vandra runt på någon låglandsled under vintersäsongen.

Artikeln finns på DN:s webbplats. Här är länken . Det finns även ett bildspel med bilder från turen i Vålådalen.