Texter om vandringar, erfarenheter, geocaching & friluftsliv

Vandring är en stor passion. Efter ha vandrat i flera år i svenska fjällen och låglandsleder bl.a. Höga Kust-leden och Bergslagsleden har jag vänt kosan mot Sydeuropa. Där finns många intressanta bergsområden bl.a. Pyrenéerna och Alperna. Hittills har jag hunnit med två turer i Pyrenéerna och första gången i franska Alperna i somras (2010). Gjorde en tur i Skottland för flera år sedan. På hemmaplan försöker jag gå ut på Bohusleden när tillfällen ges. Även dagsturer i naturen runt och utanför Göteborg.

Bor numera i Göteborg.

/Jonas

Användarnamn: greenjuice

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Paddling, Foto, Utförsåkning, Vandring, skidåkning, geocaching, matlagning ute i naturen

Malmö: Ny fruktträdgård på Östervärn

Förra veckan läste jag på Sydsvenskans webbplats om en ny fruktträdgård där det finns ätliga växter bla nypon, vild pepparrot och gamla fruktträd. Några personer har upprättat en liten trädgård där i området för att försöka odla växter. Jag blev nyfiken och for dit för att titta på området. Jag bor inte så långt därifrån heller. Naturligtvis tog jag med kameran....Här är är ett par bilder från fruktträdgården. Jag har skapat ett album här på Utsidan. Det blir för många bilder att lägga in i bloggen.

Turkiet & Pyrenéerna

Fotoessä: Skidåkning i Bygdsiljum

Igår var jag och Anna i Bygdsiljum och åkte skidor. Tyvärr var det hårt i backen, antagligen för att det börjar bli varmt så att snön smälter i solen. En lift var trasig också vilket resulterade en lång kö hela tiden och det blev inte mycket skidåkning för andra heller.

Tarptents nya modeller - Scarp 2 & Hogback

I höstas kom Tarptent ut med en ny tältmodell som påminner om Akto och väger 1250 gram. Enligt hemsidan är modellen ett fyrasäsongstält och kan förstärkas med ytterligare stänger. Tältet heter Scarp 1 och väger 1250 gram. Dessutom var det dubbelvävt tält, alltså med innertält och yttertält.

Hur jag planerade för vandring i Pyrenéerna

Inledning
Jag hade drömt att få vandra i Pyrenéerna i flera år. År 2007 kom jag äntligen iväg och hade en kompis med på turen. Tillsammans med kompisen blev det en jättefin tur på drygt två veckor. Men under turen var vi också med om en tragisk olycka. Även lärde jag mig väldigt mycket om Pyrenéerna. Trots jag hade få och bra utrustning så var packningen ändå för tung. Inför vandringen för andra gången 2008 satsade jag hårt på att dra ner vikten på alla småsaker och inom basutrustningen. Resultatet blev lyckat tycker jag.