Texter om vandringar, erfarenheter, geocaching & friluftsliv

Vandring är en stor passion. Efter ha vandrat i flera år i svenska fjällen och låglandsleder bl.a. Höga Kust-leden och Bergslagsleden har jag vänt kosan mot Sydeuropa. Där finns många intressanta bergsområden bl.a. Pyrenéerna och Alperna. Hittills har jag hunnit med två turer i Pyrenéerna och första gången i franska Alperna i somras (2010). Gjorde en tur i Skottland för flera år sedan. På hemmaplan försöker jag gå ut på Bohusleden när tillfällen ges. Även dagsturer i naturen runt och utanför Göteborg.

Bor numera i Göteborg.

/Jonas

Användarnamn: greenjuice

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Paddling, Foto, Utförsåkning, Vandring, skidåkning, geocaching, matlagning ute i naturen

Turkiet & Pyrenéerna

I måndags cyklade jag till stadsbiblioteket för att låna några böcker till en kurs som jag ska läsa på distans. Då passade jag på att låna några böcker om rundvandringar som har skrivits av Karin Hoffman. Om jag inte minns fel så har hon bott i England i flera år och när hon flyttade hem saknade hon sådana rundvandringar som är mycket vanliga i England. Att man påbörjar en dagtur och återvänder tillbaka på samma plats. Turen går alltså runt. Jag ska läsa och se om det kan vara något för mig? Jag hoppas några rundvandringar kan nås av den skånska kollektivtrafiken...Jag har ingen bil och tänker inte heller skaffa en...

Samma dag fick jag hem böckerna som jag har beställt hos Adlibris. De två mest intressanta böcker i beställningen, (de övriga var till distanskursen...), var om vandring på Lykian-leden i Turkiet (eng: The Lycian Way) av Kate Clow och ny upplaga av Pyrenean Haute Route av Ton Joosten.

Den sistnämnda författaren gick genom hela HRP-leden 2008 för att uppdatera boken. Första upplagan var från 2004 så det behövdes en rejäl uppdatering av boken. Tyvärr är den enda engelskpråkiga guideboken om HRP-leden. Ton Joosten är egentligen från Holland. Förutom HRP-leden har han även gått hela GR10- och GR11-leden och också skrivit böcker om dem. Enligt boken har han spenderat mer än 1250 dagar i Pyrenéerna och har inte tröttnat på dess magi!

Vad som är nytt i andra upplagan är att han har kompletterat boken med runt 500 kartpunkter (waypoints) med GPS. Han har även utökat antalet etapper 42 till 45 eftersom vissa etapper var alldeles långa. Även beskrivningar har förbättrats eller uppdaterats. Tyvärr har jag tappat bort den förra boken så jag kan inte direkt göra en jämförelse.

Lykian-leden
Boken om Lykian-leden är intressant. Författaren, Kate Clow, har nämligen skapat den här långdistansleden och ytterligare en. Hon har också skrivit om ett bergsområde Kackar. Jag ska läsa mer och studera kartan framöver. Om man köper boken får man tillgång till vissa filer på hemsidan och de är till GPS, något som kan behövas därute på vandringen.

Jag är sugen på att vandra igen utomlands...Förhoppningsvis nästa år...

Skrivs,
J

Vandring i Gran Paradiso, Alta Via 2

Årets vandring skedde i italienska Alperna. Tidigare har jag mestadels vandrat i franska Alperna bl.a. i nationalparken Ecrins och Vanoise. Även har jag gått i Pyrenéerna ett par gånger på både spanska och franska sidan av bergskedjan. Den här gången var jag nyfiken på nationalparken Gran Paradiso på italienska sidan av Alperna. Det skulle åter bli en ren stugtur igen. Vi skulle gå från Chardonney till Courmayeur på en led som heter Alta Via 2.

Hemkommen från italienska Gran Paradiso

För en vecka sedan kom vi hem från italienska Alperna där jag och min färdkamrat har vandrat på Alta Via 2-leden som passerar nationalparken Gran Paradiso. Det var en mycket fin tur.

Fortsättning om Viewranger: Skärmdumpar

I förra inlägget presenterade jag hur Viewranger fungerar och vad man kan använda appen till för. Jag har mest nytta av Viewranger på hemmaplan eftersom jag beger mig ofta ut på rundvandringar här i Skåne. Vid längre turer som alp- eller fjällvandringar använder jag mest till att lokalisera min position ute i terrängen. Att använda appen varje dag vid längre turer blir problematiskt då batteriet inte håller mer än en dag även om mobilen körs i flygplansläge.