Texter om vandringar, erfarenheter, geocaching & friluftsliv

Vandring är en stor passion. Efter ha vandrat i flera år i svenska fjällen och låglandsleder bl.a. Höga Kust-leden och Bergslagsleden har jag vänt kosan mot Sydeuropa. Där finns många intressanta bergsområden bl.a. Pyrenéerna och Alperna. Hittills har jag hunnit med två turer i Pyrenéerna och första gången i franska Alperna i somras (2010). Gjorde en tur i Skottland för flera år sedan. På hemmaplan försöker jag gå ut på Bohusleden när tillfällen ges. Även dagsturer i naturen runt och utanför Göteborg.

Bor numera i Göteborg.

/Jonas

Användarnamn: greenjuice

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Paddling, Foto, Utförsåkning, Vandring, skidåkning, geocaching, matlagning ute i naturen

Ett tag sedan

Det är verkligen ett tag sedan jag skrev något inlägg här på bloggen. Huvudskälet var studierna som har tagit mycket tid och kraft av mig. Nu är kursen snart slut och jag kan äntligen börja fokusera mig på friluftslivet igen. Även att skriva texter när jag känner för det. Det är ju många här på Utsidan som skriver om intressanta händelser, tankar och upplevelser! Så visst vill jag också dela av mig med mina kunskaper och erfarenheter. Det är ju en slags folkbildning där allmänheten kan få del av kunskap och erfarenhet utan att behöva vara professionella utövare inom friluftslivet.

Jag har tre inplanerade vandringsturer att se fram emot: En tur på Skåneleden under Kristi himmelfärdshelgen, en stugur i franska Alperna och slutligen tälttur i Jotunheimen i Norge.

Turkiet & Pyrenéerna

Hur jag planerade för vandring i Pyrenéerna

Inledning
Jag hade drömt att få vandra i Pyrenéerna i flera år. År 2007 kom jag äntligen iväg och hade en kompis med på turen. Tillsammans med kompisen blev det en jättefin tur på drygt två veckor. Men under turen var vi också med om en tragisk olycka. Även lärde jag mig väldigt mycket om Pyrenéerna. Trots jag hade få och bra utrustning så var packningen ändå för tung. Inför vandringen för andra gången 2008 satsade jag hårt på att dra ner vikten på alla småsaker och inom basutrustningen. Resultatet blev lyckat tycker jag.

Ny uppdaterad upplaga av engelskspråkiga boken om HRP-leden

I somras var jag i Pyrenéerna och vandrade i tre veckor. Vi gick flera delar av HRP-leden. HRP står för franska Haute Randonnée Pyrénéenne. Enkelt översatt så betyder det Pyreneisk Hög Vandring.

Det finns bara en engelskspråkig bok om HRP-leden, det är Tom Joostens bok som är översatta från holländska till engelska. Brittiska bokförlaget Cicerone översatte hans bok 2004 och det är flera år sedan.  Om man behärskar franska, då finns böcker om HRP och de uppdateras regelbundet.

Nybörjartips om vandring i Pyrenéerna

Några har frågat om tips och hur det går till att vandra i Pyrenéerna. Jag rekommenderar varmt att vandra där. Det finns tre kända leder, GR10, GR11 och HRP och de korsar över hela bergkedjan. Flera gånger korsardessa leder varandra så det finns alternativ beroende på hur  man vill gå. GR10 går mestadels på franska sidan, GR11 på spanska sidan och HRP går bådadera eftersom den strävar att gå på så hög höjd som möjligt.

Man kan kombinera dem  som man vill. Det har jag gjort båda gånger jag varit i Pyrenéerna.