Texter om vandringar, erfarenheter, geocaching & friluftsliv

Vandring är en stor passion. Efter ha vandrat i flera år i svenska fjällen och låglandsleder bl.a. Höga Kust-leden och Bergslagsleden har jag vänt kosan mot Sydeuropa. Där finns många intressanta bergsområden bl.a. Pyrenéerna och Alperna. Hittills har jag hunnit med två turer i Pyrenéerna och första gången i franska Alperna i somras (2010). Gjorde en tur i Skottland för flera år sedan. På hemmaplan försöker jag gå ut på Bohusleden när tillfällen ges. Även dagsturer i naturen runt och utanför Göteborg.

Bor numera i Göteborg.

/Jonas

Användarnamn: greenjuice

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Paddling, Foto, Utförsåkning, Vandring, skidåkning, geocaching, matlagning ute i naturen

Nybörjartips om vandring i Pyrenéerna

Några har frågat om tips och hur det går till att vandra i Pyrenéerna. Jag rekommenderar varmt att vandra där. Det finns tre kända leder, GR10, GR11 och HRP och de korsar över hela bergkedjan. Flera gånger korsardessa leder varandra så det finns alternativ beroende på hur  man vill gå. GR10 går mestadels på franska sidan, GR11 på spanska sidan och HRP går bådadera eftersom den strävar att gå på så hög höjd som möjligt.

Man kan kombinera dem  som man vill. Det har jag gjort båda gånger jag varit i Pyrenéerna.

Två länder som delar på bergen

Spanien är ett land med regioner och de har olika regler för tex övernattning i Pyrenéerna. Vanligtvis kräver reglerna att tält inte får resas upp förrän på kvällen och måste tas ner på morgonen. Inte heller får tältning ske nära leden (eller stigen) utan det måste vara “en timme bort” vilket menas att tältet inte får  synas eller att  det är minst ett par km bort.

En annan regel som förekommer  ibland på vissa regioner är att det råder tältförbud upp till 2000 m men över den höjden  det är det tillåtet. I en engelskspråkig guidebok står det att på vissa ställen är det tillåtet att tälta med “small tent” och att “biouvac”. Den sistnämnda betyder att det är tillåtet att övernatta endast en natt. Med “small tent” antar jag att det syftar på fjälltält och inte stora campingtält. Säger man “camping” så kan det tolkas att det blir flera nätter. Bivackering påminner om regeln i allemansrätten att det är bara tillåtet att stanna ett dygn och därefter måste man  lämna platsen. På franska sidan verkar det vara vanligare med tältning och de tycks också tolera det. Men i nationalparker är det i regeln förbjudet att tälta, skräpa ned och bivackera på både spanska och franska sidan. Det går oftast bra att tälta vid hyttor, se bara till att fråga värden på plats först.

Det pyreneiska  klimatet

Vädret är olika på de olika sidorna om bergen.  Vandrar man i franska Pyrenéerna och framför allt i Baskien och västra delen får man räkna med dimma och regn. Det beror på att vädret påverkas av Atlanten. Däremot ärspanska klimatet varmt och torrt så där är det  bättre förutsättningar för bra väder. Men räkna ändå med  att det kan ske plötsliga väderomväxlingar på kort tid, precis som i svenska fjällen. Det kan även bli väldigt varmt beroende på var i Pyrenéerna man vandrar.

Vatten

Eftersom det oftast  är varmt i bergen gäller det att dricka regelbundet. Minst 2 liter vatten bör man ha i ryggsäcken. Oftast går det bra att hitta vatten men på vissa ställen kan det vara  svårt beroende på säsongen ochvar man går. Passerar man byar och även i början av en dal  brukar det finnas fontän   där man kan fylla på vatten. Vid hyttor och cabanne brukar det också finna fontän. Oftast är detta beskrivet i guideböckerna.  Uppe i bergen går det ofta bra att dricka vattnet  men det gäller att vara uppmärksam. Det är vanligt att kor, hästar, får och betesdjur strövar fritt, även på 2000 m. Men så länge vattnet rinner från bergen, är kallt och klart och inte rinner genom stora betesmarker torde det gå bra att dricka vattnet.  Men det är upp till var och en  att bedöma vattnet  själv.

Här fyller vi på vatten från en fontän i en liten spansk by

Jag har bara vandrat i juli månad  och både gångerna var där inte så mycket folk.  Det brukar vara mer människor  i närheten eller vid nationalparker   men väl inne i bergen är det inte lika mycket folk. De flesta brukar övernatta i hyttor eller gör dagturer.

En mysig refugi  som vi övernattade

Bär så lätt som möjligt!

Det är viktigt att ha så lätt packning som möjligt. Nu syftar jag inte på trenden “lättpackning” utan rent allmänt om vandring i Pyrenéerna. Det är långa etapper med många stigningar och det kan vara varmt varför det fodrar lätt packning.  Mitt råd är är att ha maximalt 15 kg inklusive vatten.

Ett pass på över 2000 meter

Mat

Ta med  basvaror som tex torkade köttfärs och köp  pasta och annat efter vägen. Oftast passerar leden hyttor och små byar och där kan man proviantera färskvaror .

Se till att ta med ha ett kök som klarar att hantera olika bränslen som till exempel gasköket MSR Superfly, eftersom CampingGaz är lättare att få tag på än MSR, Coleman eller Primus på den franska sidan. Men det är inte alltid att det går att få tag på gas så det gäller att köpa tillräckligt när det är möjligt .

Båda turer använde vi MSR Superfly och det fungerade bra men vi såg också till att alltid ha två gas. Här använde vi campinggaz till köket.

Nästa gång skriver jag om hur jag planerade inför första turen 2007. Stay tuned!

2009-02-22 08:08   peter1969
Intressant läsning. Ännu en vit fläck på min besökskarta men det låter så intressant att det helt klart verkar värt ett besök i framtiden.

Tack för infon!

2009-02-22 19:29   brigas
Vackra ställen.Hur som helst brukar man ju oftast bara stanna en natt på varje plats,och skräpar ner gör man ju inte(?).Så det är väl en likhet med vandringar på hemmaplan.

2009-02-22 19:47   greenjuice
@britt gasiun: Ja, det kan tyckas att det är självklart att inte skräpa ner. Men det var tydliga skyltar i den nationalparken vi passerade genom. Samt gick det vakter (med skjutvapen!) från Civil Guardia runt i nationalparkens gränser och de hade också en helikopter som ibland flög runt för att kontrollera området. Det kändes konstigt när vi gick in i parken och dessutom att vara bevakade. Sådant har jag aldrig upplevt i svenska fjällen. Men jag gissar att det är vanligt bland de populära nationalparker i spanska delen.

Vandring i Gran Paradiso, Alta Via 2

Årets vandring skedde i italienska Alperna. Tidigare har jag mestadels vandrat i franska Alperna bl.a. i nationalparken Ecrins och Vanoise. Även har jag gått i Pyrenéerna ett par gånger på både spanska och franska sidan av bergskedjan. Den här gången var jag nyfiken på nationalparken Gran Paradiso på italienska sidan av Alperna. Det skulle åter bli en ren stugtur igen. Vi skulle gå från Chardonney till Courmayeur på en led som heter Alta Via 2.

Hemkommen från italienska Gran Paradiso

För en vecka sedan kom vi hem från italienska Alperna där jag och min färdkamrat har vandrat på Alta Via 2-leden som passerar nationalparken Gran Paradiso. Det var en mycket fin tur.

Fortsättning om Viewranger: Skärmdumpar

I förra inlägget presenterade jag hur Viewranger fungerar och vad man kan använda appen till för. Jag har mest nytta av Viewranger på hemmaplan eftersom jag beger mig ofta ut på rundvandringar här i Skåne. Vid längre turer som alp- eller fjällvandringar använder jag mest till att lokalisera min position ute i terrängen. Att använda appen varje dag vid längre turer blir problematiskt då batteriet inte håller mer än en dag även om mobilen körs i flygplansläge.