Texter om vandringar, erfarenheter, geocaching & friluftsliv

Vandring är en stor passion. Efter ha vandrat i flera år i svenska fjällen och låglandsleder bl.a. Höga Kust-leden och Bergslagsleden har jag vänt kosan mot Sydeuropa. Där finns många intressanta bergsområden bl.a. Pyrenéerna och Alperna. Hittills har jag hunnit med två turer i Pyrenéerna och första gången i franska Alperna i somras (2010). Gjorde en tur i Skottland för flera år sedan. På hemmaplan försöker jag gå ut på Bohusleden när tillfällen ges. Även dagsturer i naturen runt och utanför Göteborg.

Bor numera i Göteborg.

/Jonas

Användarnamn: greenjuice

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Paddling, Foto, Utförsåkning, Vandring, skidåkning, geocaching, matlagning ute i naturen

Hemkommen från vandring i Ècrins nationalpark

Förra året blev det ingen någon vandring, varken i Sverige eller utomlands. Anledningen var flyttet från Norrland till Skåne. I år har det blivit av med två vandringar varav en tur på Skåneleden och en längre tur i franska Alperna.

En stunds vårkänsla

I förmiddags sken solen och det kändes som att våren hade äntligen anlänt men jag visste att vårkänslan var bara tillfällig. Men för första gången på ett par månader var det några grader varmt, det var fem plusgrader när jag gick hemifrån! Massmedierna rapporterade om kommande oväder. Så jag passade på att ta en lång promenad till stan. Naturligtvis tog jag med kameran.

Efter en stunds promenad kom jag in på Falsterbogatan, där fick jag syn på ett mysigt kafe, Old Bridge, heter det. Jag var sugen på lunch eftersom det var några timmar sedan frukosten.  Medan jag åt, började solen dyka upp och skina mot kaféet. Jag tog fram kameran....

Malmö: Ny fruktträdgård på Östervärn

Förra veckan läste jag på Sydsvenskans webbplats om en ny fruktträdgård där det finns ätliga växter bla nypon, vild pepparrot och gamla fruktträd. Några personer har upprättat en liten trädgård där i området för att försöka odla växter. Jag blev nyfiken och for dit för att titta på området. Jag bor inte så långt därifrån heller. Naturligtvis tog jag med kameran....Här är är ett par bilder från fruktträdgården. Jag har skapat ett album här på Utsidan. Det blir för många bilder att lägga in i bloggen.

Ny dold gatukonst i Umeå?

För 1,5 år sedan publicerades en spännande och intressant cache, Umeå Urban Invasion av Bo & Elisabeth . En okänd konstnär som smyckar husväggar med med mosaikkonstverk som föreställer från det klassiska dataspelet Space Invaders. Det började i Paris och sedan fortsatte i London, Tokyo, Amsterdam osv. Bo & Eliasbeth hade råkat hitta den när de var på besök här i Umeå. De lade ut cachen men i mystery-form som går ut på att hitta den rätta rymdvarelsen och räknar koordinater enligt cachebeskrivningen.

När cachen publicerades var det spännande att leta runt efter rymdgubbarna. Det var inte alltid lätt att se dem och det tog timmar innan jag äntligen fann den och kunde därmed räknat ut finalkoordinaterna.

Mjukstart i Dogma - men i friluftsliv?

Jag har blivit inspirerade av några entusiastiska dogma-fotografer på Fotosidan . Några av dem driver fotogruppen Dogma 07 vilket betyder att ta bilder på en bestämd inställning i kameran. Man ska hålla sig till samma inställning under en period. Det kan vara till exempel att bara hålla sig till svart/vita, en viss ISO-nivå och brännvidden. Man bestämmer ett löfte och håller sig till det. Bilderna får inte heller photoshoppas utan bilderna ska vara som de återger verkligheten. Bakgrundsförklaring om Dogma finns på Dogma 07 (klicka på länken ovanför).

Ett bra exempel på en dogma-bild från Camera Obsurca.