Texter om vandringar, erfarenheter, geocaching & friluftsliv

Vandring är en stor passion. Efter ha vandrat i flera år i svenska fjällen och låglandsleder bl.a. Höga Kust-leden och Bergslagsleden har jag vänt kosan mot Sydeuropa. Där finns många intressanta bergsområden bl.a. Pyrenéerna och Alperna. Hittills har jag hunnit med två turer i Pyrenéerna och första gången i franska Alperna i somras (2010). Gjorde en tur i Skottland för flera år sedan. På hemmaplan försöker jag gå ut på Bohusleden när tillfällen ges. Även dagsturer i naturen runt och utanför Göteborg.

Bor numera i Göteborg.

/Jonas

Användarnamn: greenjuice

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Paddling, Foto, Utförsåkning, Vandring, skidåkning, geocaching, matlagning ute i naturen

En stunds vårkänsla

I förmiddags sken solen och det kändes som att våren hade äntligen anlänt men jag visste att vårkänslan var bara tillfällig. Men för första gången på ett par månader var det några grader varmt, det var fem plusgrader när jag gick hemifrån! Massmedierna rapporterade om kommande oväder. Så jag passade på att ta en lång promenad till stan. Naturligtvis tog jag med kameran.

Efter en stunds promenad kom jag in på Falsterbogatan, där fick jag syn på ett mysigt kafe, Old Bridge, heter det. Jag var sugen på lunch eftersom det var några timmar sedan frukosten.  Medan jag åt, började solen dyka upp och skina mot kaféet. Jag tog fram kameran....

Old Bridge

Efter jag hade ätit klart - promenerade jag vidare...

Här i Malmö har jag sett på torg - att de plogar bara i kors...Har sett det på Värnhem och nu här på St Knuts Torg.

St Knuts torg

På vägen mot stan blev det snabbt mulet...Solen försvann bakom molnen... Efter en runda på stan gick jag vidare på Kungsgatan...Mulet och gråtrist...

Kungsgatan

Jag var lattesugen och ville sätta mig nånstans...Kom på att tänka på kaféet Element. Stället var tydligt populärt men jag hade turen att hitta ett ledigt bord....

Café Element

Satt en stund och njöt av latten och läste en bok.... Sedan var det dags att gå hem...Tänkte ta bussen men det var så skönt att promenera så jag gick hela vägen hem....

Inte mycket friluftsliv idag kanske men en promenad kan vara skön för själen också! Jag har sportlov nu och snart är det dags för skidåkning i Branäs så det blir mer friluftsliv. Hoppas nu bara att ovädret inte ställer problem för tågtrafiken nästa vecka....

Nu blev det årets första inlägg på bloggen. Det har inte blivit något inlägg på flera månader pga distansstudier som tagit en hel del av fritiden. Dock fortsätter distanskursen under våren...

2010-02-21 17:45   Öhrnell
Men blev jag fikasugen eller!

2010-02-22 19:03   peter1969
Det borde vara straffbart att lägga upp bilder på chokladbollar:)

2010-02-22 21:40   greenjuice
@Peter & Ulrika. Om jag hade tagit med kameran idag när jag var ute på stan...då hade jag tagit bild på glada och smaksatta chokladbollar på ett kafé...Jag valde med smaken pistage...Mums! :)

2010-03-03 22:08   emmanF
Hej! Jag såg att du har vandrat i Pyreneerna, jag har några funderingar på att springa pyreneerna från öst- väst och jag undrar om du har några tips var jag köper kartor och om du vet var jag kan kolla vilka hytter som serverar mat osv. Hör gärna av dig!
Min mail är:
emelieforsberg86@hotmail.com
Mvh

Vandring i Gran Paradiso, Alta Via 2

Årets vandring skedde i italienska Alperna. Tidigare har jag mestadels vandrat i franska Alperna bl.a. i nationalparken Ecrins och Vanoise. Även har jag gått i Pyrenéerna ett par gånger på både spanska och franska sidan av bergskedjan. Den här gången var jag nyfiken på nationalparken Gran Paradiso på italienska sidan av Alperna. Det skulle åter bli en ren stugtur igen. Vi skulle gå från Chardonney till Courmayeur på en led som heter Alta Via 2.

Hemkommen från italienska Gran Paradiso

För en vecka sedan kom vi hem från italienska Alperna där jag och min färdkamrat har vandrat på Alta Via 2-leden som passerar nationalparken Gran Paradiso. Det var en mycket fin tur.

Fortsättning om Viewranger: Skärmdumpar

I förra inlägget presenterade jag hur Viewranger fungerar och vad man kan använda appen till för. Jag har mest nytta av Viewranger på hemmaplan eftersom jag beger mig ofta ut på rundvandringar här i Skåne. Vid längre turer som alp- eller fjällvandringar använder jag mest till att lokalisera min position ute i terrängen. Att använda appen varje dag vid längre turer blir problematiskt då batteriet inte håller mer än en dag även om mobilen körs i flygplansläge.