Texter om vandringar, erfarenheter, geocaching & friluftsliv

Vandring är en stor passion. Efter ha vandrat i flera år i svenska fjällen och låglandsleder bl.a. Höga Kust-leden och Bergslagsleden har jag vänt kosan mot Sydeuropa. Där finns många intressanta bergsområden bl.a. Pyrenéerna och Alperna. Hittills har jag hunnit med två turer i Pyrenéerna och första gången i franska Alperna i somras (2010). Gjorde en tur i Skottland för flera år sedan. På hemmaplan försöker jag gå ut på Bohusleden när tillfällen ges. Även dagsturer i naturen runt och utanför Göteborg.

Bor numera i Göteborg.

/Jonas

Användarnamn: greenjuice

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Paddling, Foto, Utförsåkning, Vandring, skidåkning, geocaching, matlagning ute i naturen

Ny dold gatukonst i Umeå?

För 1,5 år sedan publicerades en spännande och intressant cache, Umeå Urban Invasion av Bo & Elisabeth . En okänd konstnär som smyckar husväggar med med mosaikkonstverk som föreställer från det klassiska dataspelet Space Invaders. Det började i Paris och sedan fortsatte i London, Tokyo, Amsterdam osv. Bo & Eliasbeth hade råkat hitta den när de var på besök här i Umeå. De lade ut cachen men i mystery-form som går ut på att hitta den rätta rymdvarelsen och räknar koordinater enligt cachebeskrivningen.

När cachen publicerades var det spännande att leta runt efter rymdgubbarna. Det var inte alltid lätt att se dem och det tog timmar innan jag äntligen fann den och kunde därmed räknat ut finalkoordinaterna.

Fotoessä: Skidåkning i Bygdsiljum

Igår var jag och Anna i Bygdsiljum och åkte skidor. Tyvärr var det hårt i backen, antagligen för att det börjar bli varmt så att snön smälter i solen. En lift var trasig också vilket resulterade en lång kö hela tiden och det blev inte mycket skidåkning för andra heller.

Mjukstart i Dogma - men i friluftsliv?

Jag har blivit inspirerade av några entusiastiska dogma-fotografer på Fotosidan . Några av dem driver fotogruppen Dogma 07 vilket betyder att ta bilder på en bestämd inställning i kameran. Man ska hålla sig till samma inställning under en period. Det kan vara till exempel att bara hålla sig till svart/vita, en viss ISO-nivå och brännvidden. Man bestämmer ett löfte och håller sig till det. Bilderna får inte heller photoshoppas utan bilderna ska vara som de återger verkligheten. Bakgrundsförklaring om Dogma finns på Dogma 07 (klicka på länken ovanför).

Ett bra exempel på en dogma-bild från Camera Obsurca.

Tarptents nya modeller - Scarp 2 & Hogback

I höstas kom Tarptent ut med en ny tältmodell som påminner om Akto och väger 1250 gram. Enligt hemsidan är modellen ett fyrasäsongstält och kan förstärkas med ytterligare stänger. Tältet heter Scarp 1 och väger 1250 gram. Dessutom var det dubbelvävt tält, alltså med innertält och yttertält.

Sportlov snart slut & vårtecken i Umeå

Katarina Wiklund skrev på ett inlägg om vårtecken på sin blogg. Jag skrev i kommentaren att jag inte har sett några vårtecken här förutom att temperaturen har börjat stiga.

Jag hittade inte några istappar som börjar droppa...Men däremot var vädret härligt idag. Molnen hade gått hem tidigt så solen var fri och sken glatt!