Texter om vandringar, erfarenheter, geocaching & friluftsliv

Vandring är en stor passion. Efter ha vandrat i flera år i svenska fjällen och låglandsleder bl.a. Höga Kust-leden och Bergslagsleden har jag vänt kosan mot Sydeuropa. Där finns många intressanta bergsområden bl.a. Pyrenéerna och Alperna. Hittills har jag hunnit med två turer i Pyrenéerna och första gången i franska Alperna i somras (2010). Gjorde en tur i Skottland för flera år sedan. På hemmaplan försöker jag gå ut på Bohusleden när tillfällen ges. Även dagsturer i naturen runt och utanför Göteborg.

Bor numera i Göteborg.

/Jonas

Användarnamn: greenjuice

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Paddling, Foto, Utförsåkning, Vandring, skidåkning, geocaching, matlagning ute i naturen

Hemkommen från franska Alperna

Igår kom jag hem från en underbar och fin vandring i nationalparken Vanoise i sydöstra Frankrike. Det var en ren refuge-tur (dvs stugtur) den här gången. Senast jag gjorde en stugtur var för femton år sedan och det var i Kebnekaise-fjällen. Vid den turen hade jag lätt packning plus mat. Men nu i Alperna behövde jag inte ta med mat utan kunde äta i alpstugorna (refuge). Vädret var skönt trots värmen. Det var mycket grönska och liv under turen, vi hade alltså kommit till rätt tid i säsongen där alla former av liv vaknar som fjärilar, skalbaggar, chamois och marmot. Även pollinering och blommning pågick för fullt.

Jag hoppas kunna skriva lite texter om Vanoise de närmaste dagarna. Det lär vara dåligt väder också så det blir utmärkt att sitta inomhus och skriva. Fast jag vill hellre sitta ute och tänka tillbaka på turen och minnas fina vyer och smälta in alla intryck därifrån.