Texter om vandringar, erfarenheter, geocaching & friluftsliv

Vandring är en stor passion. Efter ha vandrat i flera år i svenska fjällen och låglandsleder bl.a. Höga Kust-leden och Bergslagsleden har jag vänt kosan mot Sydeuropa. Där finns många intressanta bergsområden bl.a. Pyrenéerna och Alperna. Hittills har jag hunnit med två turer i Pyrenéerna och första gången i franska Alperna i somras (2010). Gjorde en tur i Skottland för flera år sedan. På hemmaplan försöker jag gå ut på Bohusleden när tillfällen ges. Även dagsturer i naturen runt och utanför Göteborg.

Bor numera i Göteborg.

/Jonas

Användarnamn: greenjuice

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Paddling, Foto, Utförsåkning, Vandring, skidåkning, geocaching, matlagning ute i naturen

Geocaching: Nybörjartips

Jag fick förfråga om att ge tips hur man ska komma igång med geocaching. Det enda redskapet som krävs för att komma ut på skattjakt är nämligen GPS. Det är den centrala i geocaching.

Sedan krävs naturligtvis tillgång till Internet och att registrera sig för ett användarkonto hos Geocaching.com. Se till att ta ha ett bra användarnamn och undvik lägga till tex födelseår. Det går nämligen inte att byta användarnamn efter registreringen. Det går att byta men det krävs att kontakta Geocaching.com och måste motivera anledningen till användarnamnbytet.

Geocaching: En trevlig Jultradition i Umeå

Här i Umeå har det blivit en trevlig tradition inför julen. En mystisk och otroligt snäll jultomte brukar ställa upp en julgran i skogen varje år inför julen.

I måndags (15/8) publicerades årets julgran-cache och var belägen i skogen nånstans i Umeå. Jag och en geocaching-kompis for dit för att söka upp julgranen (cachen ligger naturligtvis under julgranen!). I mörkret och inne i skogen såg vi en blinkande och vacker julgran som stod stolt. Vi träffade några andra geocachare också och hade trevligt sällskap. Efter loggningen satt vi runt en brasa och pratade en stund och njöt av stunden. Det var trevligt.

Ray Jardines nya bok - Trail Life

Flesta av er kanske känner till Ray Jardine. Han skrev en banbrytande bok om ultralätt backpackning med sin bok Beyond Backpacking år 1999. Han började med att vandra med traditionell utrustning på 70-talet och upptäckte att de var tunga och otympliga. Han fick värk och problem med kroppen. Detta var då när han försökte vandra långt och i flera dagar. Ray insåg att det var ohållbart i längden. Han började experimentera och prövade med att lätta på vikten och hitta nya lösningar för att minska på packningen.

Ray började också att sy sin egen ryggsäck och kläder. Han kom så långt att basutrustning vägde drygt 6 kg om jag inte minns fel. I hans bok Beyond Backpacking behandlar han allt som rör utrustningen; mat, kläder, kök osv. Även i boken finns hans livsfilosofi. Han lär vara en av banbrytare inom det ultralätta friluftslivet och har påverkat många människor och även tillverkare inom friluftslivet tex GoLite.

Kev Reynolds inspirerande föreläsning

Förra året var Kev Reynolds på en engelskspråkig konferens i södra Frankrike, vid Toulouse universitet. Konferensen handlade om berg i bild och ord som titeln löd. Kev Reynolds är en ansedd författare i Storbritannien och har skrivit många böcker om vandring och klättring i Europa bla Pyreneerna och Alperna. Han skriver resehandböcker för bokförlaget Cicerone. Kev skriver också för brittiska friluftsmagasinet, The Great Outdoor ibland.

Trots hans höga ålder så är han fortfarande aktiv och fortsätter skriva resehandböcker om vandring i Europa.  På konferensen höll han föreläsning om drömmar och berg. Att det är drömmar som driver oss till handling - att låta bli inspirerad och komma ut i bergen.

Tur med snöskor i fjällen

DN Söndag idag hade en artikel om en tur med snöskor i fjällen. Det såg härligt ut när jag läste artikeln. Jag är nyfiken på att prova dessa lätta snöskor i aluminium vintertid. Det är ju praktiskt att surra fast snöskorna på ryggsäcken ifall man ska resa med buss eller tåg till startplatsen och vandra runt på någon låglandsled under vintersäsongen.

Artikeln finns på DN:s webbplats. Här är länken . Det finns även ett bildspel med bilder från turen i Vålådalen.