Texter om vandringar, erfarenheter, geocaching & friluftsliv

Vandring är en stor passion. Efter ha vandrat i flera år i svenska fjällen och låglandsleder bl.a. Höga Kust-leden och Bergslagsleden har jag vänt kosan mot Sydeuropa. Där finns många intressanta bergsområden bl.a. Pyrenéerna och Alperna. Hittills har jag hunnit med två turer i Pyrenéerna och första gången i franska Alperna i somras (2010). Gjorde en tur i Skottland för flera år sedan. På hemmaplan försöker jag gå ut på Bohusleden när tillfällen ges. Även dagsturer i naturen runt och utanför Göteborg.

Bor numera i Göteborg.

/Jonas

Användarnamn: greenjuice

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Paddling, Foto, Utförsåkning, Vandring, skidåkning, geocaching, matlagning ute i naturen

Geocaching: Nybörjartips

Jag fick förfråga om att ge tips hur man ska komma igång med geocaching. Det enda redskapet som krävs för att komma ut på skattjakt är nämligen GPS. Det är den centrala i geocaching.

Sedan krävs naturligtvis tillgång till Internet och att registrera sig för ett användarkonto hos Geocaching.com. Se till att ta ha ett bra användarnamn och undvik lägga till tex födelseår. Det går nämligen inte att byta användarnamn efter registreringen. Det går att byta men det krävs att kontakta Geocaching.com och måste motivera anledningen till användarnamnbytet.

När registreringen av användarkonto är klar. Se till att lära känna de olika webbsidorna som ingår i Geocaching.com. Var inte rädd för det engelska språket för webbsidorna har tydliga strukturer och det är lätt att lära sig dem efter ett tag. Använd gärna Geocaching Google Maps för att det är kul att se var cacher ligger och hur utspridda de är. Och så kan en runda planeras så att flera cacher kan tas samma dag.

Börja med att försöka låna GPS av någon innan man bestämmer sig för att köpa en. Garmin är bästa märket för geocaching idag av flera orsaker. Blaufish har skrivit en bra sammanfattning av om råd att köpa en GPS. Kolla på Blaufishs blogg

Checklista för att börja med geocaching

• Registrera Dig ett användarkonto hos Geocaching.com
  • Bekanta dig de olika webbsidorna inom Geocaching.com
  • Använd gärna Geocaching Google Maps för att se cacherna i området där du bor.
  • Låna i första hand GPS av någon.
  • Lär dig känna och använda GPS.
  • Markera ditt hem med GPS - dvs få fram koordinater så att du kan lägga in "home coordinates" på ditt användarkonto i Geocaching.com. Då ser du alla cacher runt från där du bor hemma.
  • Se till att förstå ungefär hur koordinaterna (eller waypoints) ser ut. Här i Sverige har vi N och E på koordinaterna. Se till att knappa in rätta siffror, för minsta fel kan det bli stor avvikelse av positionen!

Checklista för en geocaching-tur

• Bestäm dig för några cacher.
  • Varje cache har sin egen webbsida. Läs gärna loggarna för att få en uppfattning vad som kan väntas vid de cacher du tänker försöka ta. De kan nämligen ge lite vink...
  • Kolla svårighetsgrad på cachen. Kolla också vad för storlek det är på burken för det varierar.
  • Om du har skrivare: Skriv ut cachebeskrivningarna så att du kan studera på plats ifall cachen ej har hittats eller om det är något som är oklart. Ha tålamod när du söker.
  • Se till att ha praktiska kläder och skodon.
  • Ta med extra batterier till GPS.
  • Ta med nån ficklampa eller en pannlampa. De är utmärkt hjälpmedel i många fall!
  • Var diskret som möjligt för att inte avslöja gömstället för vanliga folk (dvs mugglare) i närheten.
  • När du har hittat burken (cachen) se till att skriva i loggen med ditt användarnamn och datum när du hittade den.

Efter geocaching-turen

• När du ska logga cacherna på Geocaching.com, berättar gärna hur det gått till med skriv inte för mycket så att det avslöjar om gömstället. Du kan studera hur andra har skrivit i loggarna så förstår du ungefär hur det går till.
  • Planerar till nästa tur! :-)

Övriga tips

Surfa till svenska geocaching.se - där finns mycket info, forum , länkar osv. Geocaching-folket är oftast hjälpsamma så passa på att ställa frågor på tex forumet. Men se först att använda sökfunktionen för att hitta svar till dina frågor innan du ställer dem i forumet. Annars, använd också forumet, Navigering, här på Utsidan.

Artikel

Johan Dahlberg har nyligen skrivit en trevlig artikel här på Utsidan om glöggeventet i Göteborg. Det finns flera artiklar och bloggar om geocaching. Bara att söka upp dem på Utsidan!

2008-12-25 22:38   Thomas Traneving
Vilken tur.Jag som just hade bestämt mg att börja. Tänker köpa en GPS den 7:e januari antingen på Elgiganten, Naturkompaniet eller Alewalds på Kungsgatan i Stockholm. En Garmin förstår jag är det bästa men skulle vilja kunna kombinera den som en bilnavigator. Vilken blir bäst då?
Thomas

2008-12-27 19:30   Öhrnell
Ser fram emot den dagen vi skaffar en GPS och sätter igång med geocachandet. Just nu ligger den dock inte högst upp på familjens inköpslista, men den finns med! Det verkar verkligen jätteroligt!

2008-12-27 19:59   greenjuice
Ulrika: Låter klokt! Bäst att vänta tills ni är redo för geocaching. Du har ju redan en trevlig hobby att hålla till. På flera av mina geocaching-turer har det inneburit vandring, ö-luffning, tältning osv. Så visst kan du använda mycket av dina hemmagjorda grejor ute på fältet i samband med geocaching.

2008-12-29 13:17   gpslös
Om man nu vill prova på geocaching, men inte känner någon som man kan låna en gps av, finns det ställen där man kan hyra en? Jag bor i Göteborg.

2009-01-17 01:33   Blaufish
Spanade just på Google Analytics och... hmm... massa besökare från utsidan.se? Man får tacka för så eminent reklam för min blogg =)

Vill man prova Geocaching men inte har egen GPS föreslår jag att man antingen kollar in fadderlistan på http://www.geocaching.se/?page=fadder så kan de som registrerat sig som faddrar visa runt på en nybörjartur.

Eller så köper man något begangnat riktigt billigt för att bara testa. En gammal begagnad "outdoor" GPS för någon hundralapp fungerar hyfsat till de flesta cacher. Jag började på en gammal Garmin E-Trex Venture (gammal föregångare till de nyare E-Trex modellerna) och det fungerade hjälpligt. Med de gamla modellerna så kommer man lite längre ifrån geocachen för att GPS:en har sämre noggrannhet, och i tät skog tappar man mottagning, men över lag funkar det tillräckligt bra). Bor man i en storstad med täta gator och höga hus (t.ex. Stockholm) så kan enklare GPS:er spöka en hel del också.

2024-03-24 21:04   JohanBergman1985
Kul att Geocaching börjar bli en större grej. Jag saknar lite info kring vilka appar som är relevanta nu 2024. Hittade denna guide https://www.utomhusguiden.se/sport/geocaching-for-nyborjare-sahar-borjar-du-med-geocaching/ där det nämns men tar gärna fler tips

Svar 2024-03-25 17:20   greenjuice
Hej Johan! Idag använder man numera Geogachings officiella app. Fast det var längesedan jag höll på med Geocaching. Jag vet tyvärr inte hur det är idag. Då jag höll på med det, då var det en riktigt rolig period! Man upptäckte många nya ställen och gav fina upplevelser. Men mina praktiska råd gäller fortfarande idag tycker jag :-)

Vandring i Gran Paradiso, Alta Via 2

Årets vandring skedde i italienska Alperna. Tidigare har jag mestadels vandrat i franska Alperna bl.a. i nationalparken Ecrins och Vanoise. Även har jag gått i Pyrenéerna ett par gånger på både spanska och franska sidan av bergskedjan. Den här gången var jag nyfiken på nationalparken Gran Paradiso på italienska sidan av Alperna. Det skulle åter bli en ren stugtur igen. Vi skulle gå från Chardonney till Courmayeur på en led som heter Alta Via 2.

Hemkommen från italienska Gran Paradiso

För en vecka sedan kom vi hem från italienska Alperna där jag och min färdkamrat har vandrat på Alta Via 2-leden som passerar nationalparken Gran Paradiso. Det var en mycket fin tur.

Fortsättning om Viewranger: Skärmdumpar

I förra inlägget presenterade jag hur Viewranger fungerar och vad man kan använda appen till för. Jag har mest nytta av Viewranger på hemmaplan eftersom jag beger mig ofta ut på rundvandringar här i Skåne. Vid längre turer som alp- eller fjällvandringar använder jag mest till att lokalisera min position ute i terrängen. Att använda appen varje dag vid längre turer blir problematiskt då batteriet inte håller mer än en dag även om mobilen körs i flygplansläge.