Texter om vandringar, erfarenheter, geocaching & friluftsliv

Vandring är en stor passion. Efter ha vandrat i flera år i svenska fjällen och låglandsleder bl.a. Höga Kust-leden och Bergslagsleden har jag vänt kosan mot Sydeuropa. Där finns många intressanta bergsområden bl.a. Pyrenéerna och Alperna. Hittills har jag hunnit med två turer i Pyrenéerna och första gången i franska Alperna i somras (2010). Gjorde en tur i Skottland för flera år sedan. På hemmaplan försöker jag gå ut på Bohusleden när tillfällen ges. Även dagsturer i naturen runt och utanför Göteborg.

Bor numera i Göteborg.

/Jonas

Användarnamn: greenjuice

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Paddling, Foto, Utförsåkning, Vandring, skidåkning, geocaching, matlagning ute i naturen

Geocaching: GSAK - ett multifunktionellt program

I förra inlägg skrev jag lite tips om hur man ska börja med geocaching. En härlig folksport som innebär att man kommer ut mycket och samtidigt upptäcker många ställen.

Har du hållit på med geocaching ett tag och har premium-medlemskap så att du kan prenumerera på Pocket Query (=PQ) och vill hantera cacher utifrån dina behov. PQ är en tjänst som innebär att du får en hel förteckning på alla cacher utifrån den koordinat du har lagt in på ditt GC-konto. Du kanske vill ha kolla på cacher utifrån ditt hem eller annan stad som du ska åka till. Man kan prenumera på flera PQ (högst 500 cacher per PQ). Då blir det ju många cacher att ha koll på.

Då bör du prova GSAK ! Det är ett program som är oumbärligt för geocaching och dessutom ett utmärkt verktyg för att hantera alla olika cacher och dess beskrivningar. GSAK är en förkortning av Geocaching Swiss Army Knife. Lustigt att termen Swiss Army Knife har valts men det är ju ett begrepp som betyder multifunktionellt. Alltså en sak har flera funktioner som kan användas i flera sammanhang. Istället för att ha flera program till olika ändamål har man bara ett och klarar olika funktioner till de ändamål man behöver till. GSAK använder man till att överföra cacher till GPS:en eller exportera olika format till tex kartprogram osv.

När jag började med geocaching tyckte jag att det var jobbigt att hantera koordinater för cacherna och dessutom överföra dem till GPS:en. Samt det var tråkiga kodnamn som följde med i GPS:en. Varje cache har ett kodnamn och kan se ut som här tex: GC1DBZX. Men i GSAK kan man ändra kodnamn till "smartnamn" - namn på cacherna.

Skärmdump på GSAK

GSAK

Dessutom vill man ju hantera alla cacher för olika syfte bla föra anteckningar, skriva extra koordinater osv. Vid första anblick kan GSAK se avancerat och fullspäckat ut som att man har Excel med massa siffror och koder. Låt dig inte avskräckas! Principen är enkel på GSAK: Det är en lista och varje rad är en cache med waypoints, beskrivning, när den hittades osv. Du ser kolumner. Om du har valt Split Screen (Split skärm), då kan du se beskrivning när du väljer en cache. Enkelt va! Google Maps är även integrerat med GSAK så du kan snabbt se var en viss cache ligger.

GSAK med splitscreen

GSAK med påslagen splitscreen

Lär dig känna programmet...GSAK har ett forum (engelska) där du kan få support, ställa frågor och få tips. Det är många engagerade folk i forumet som hjälper till, förklara osv. Dessutom kan man använda olika makro utifrån behov som man har. Även forumet på svenska geocachings webbplats hjälper till om du har frågor om GSAK eller något annat...

Vandring i Gran Paradiso, Alta Via 2

Årets vandring skedde i italienska Alperna. Tidigare har jag mestadels vandrat i franska Alperna bl.a. i nationalparken Ecrins och Vanoise. Även har jag gått i Pyrenéerna ett par gånger på både spanska och franska sidan av bergskedjan. Den här gången var jag nyfiken på nationalparken Gran Paradiso på italienska sidan av Alperna. Det skulle åter bli en ren stugtur igen. Vi skulle gå från Chardonney till Courmayeur på en led som heter Alta Via 2.

Hemkommen från italienska Gran Paradiso

För en vecka sedan kom vi hem från italienska Alperna där jag och min färdkamrat har vandrat på Alta Via 2-leden som passerar nationalparken Gran Paradiso. Det var en mycket fin tur.

Fortsättning om Viewranger: Skärmdumpar

I förra inlägget presenterade jag hur Viewranger fungerar och vad man kan använda appen till för. Jag har mest nytta av Viewranger på hemmaplan eftersom jag beger mig ofta ut på rundvandringar här i Skåne. Vid längre turer som alp- eller fjällvandringar använder jag mest till att lokalisera min position ute i terrängen. Att använda appen varje dag vid längre turer blir problematiskt då batteriet inte håller mer än en dag även om mobilen körs i flygplansläge.