Texter om vandringar, erfarenheter, geocaching & friluftsliv

Vandring är en stor passion. Efter ha vandrat i flera år i svenska fjällen och låglandsleder bl.a. Höga Kust-leden och Bergslagsleden har jag vänt kosan mot Sydeuropa. Där finns många intressanta bergsområden bl.a. Pyrenéerna och Alperna. Hittills har jag hunnit med två turer i Pyrenéerna och första gången i franska Alperna i somras (2010). Gjorde en tur i Skottland för flera år sedan. På hemmaplan försöker jag gå ut på Bohusleden när tillfällen ges. Även dagsturer i naturen runt och utanför Göteborg.

Bor numera i Göteborg.

/Jonas

Användarnamn: greenjuice

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Paddling, Foto, Utförsåkning, Vandring, skidåkning, geocaching, matlagning ute i naturen

Vandring i Gran Paradiso, Alta Via 2

Inledning

Årets vandring skedde i italienska Alperna. Tidigare har jag mestadels vandrat i franska Alperna bl.a. i nationalparken Ecrins och Vanoise. Även har jag gått i Pyrenéerna ett par gånger på både spanska och franska sidan av bergskedjan. Den här gången var jag nyfiken på nationalparken Gran Paradiso på italienska sidan av Alperna. Det skulle åter bli en ren stugtur igen. Vi skulle gå från Chardonney till Courmayeur på en led som heter Alta Via 2.

Första etappen i dalen Champorcher

Leden

Vi gick följande etapper: Chardonney – Rifugio Dondena – Rifugio Péradazá – Cogne – Rifugio Vittorio Sella – Eaux Rousses – Rhêmes-Notre-Dame – Rifugio Chalet de l’Epée – Planaval – La Haut (via Promoud) – Rifugio Deffeyes – La Thuile – Rifugio Maison Vieille – Courmayeur.

Jeepväg som stig

Etappen mellan Rifugio Vittorio Sella och Eaux Rousses blev aldrig av pga. åskväder. Istället fick vi gå tillbaka ner till Cogne och tog bussen till Aosta och bytte buss där för att komma till Eaux Rousses.

Eftersom leden passerar byar blev övernattning längs leden väldigt varierande, från Bed & Breakfast, bergshyttor (på italienska: rifugio) till hotell. Som vanligt kommer man aldrig långt ifrån samhällen i Alperna. Det är alltid en dagsetapp till närmaste by.

Bergspass som vi korsade

Finestra di Champorcher 2828 m

Stigen följde först en traktorväg (jeepväg) mot Rifugio Miserin och sjön Lago Miserin. Därefter följer en stig upp mot passet. Vi passerade ett par snölegor på vägen upp utan svårigheter. Vi åt lunch på passet och vid tillfället var det ganska skönt väder. Moln i vackra former svävade över passet. Dock så var vyn mot Vallone di Urchier fin men störande pga. kraftledningar. Det blev bättre nästa dag när vi vandrade ner mot Lillaz från Rifugio Péradazà.

Sjön Miserin. "Sadeln" i mitten är passet,  Finestra di Champorcher, som vi korsade.

Finestra di Champorcher 2828 m. Här tog vi faktiskt lunchpaus!

Col Lauson 3299 m

Gick aldrig över pga åskvädret.

Col di Entrelor 3007 m

Innan bergpasset ligger ett par sjöar. De inbjuder til utmärkta lunchplatser för laddning inför uppstigningen. Vi passade på att ta bilder runt sjöarna. Man såg inte mycket uppe på passet. Det blev bättre när vi skulle fortsätta neråt mot Vallone di Entrelor. När vi närmade oss Val di Rhêmes var det väldigt vacker grönska längs hela dalen så långt vi kunde se.

Vi tog lunch här vid sjön Lac Djouan.

Efter passet,  Col di Entrelor 3007 m, ner mot dalen Entrelor och sedan Rhêmes.

Col Fenêtre 2840 m

Brant uppstigning som kräver uppmärksamhet. Tufft och ansträngande, vi gick över en snölega som låg väldigt brant. Använde vandrarstavar som stöd när vi passerade över legan.

Lång & brant uppstigning med intensiv sicksack-stig mot Col Fenêntre 2840 m.

Det mest kritiska partiet i uppstigningen, att gå över en snölega som ligger brant mot bergsväggen.

Col de la Crosatie 2838 m

Dimmigt när vi skulle gå upp men det lättade efter en stund. Vidunderlig utsikt! Såg långt mot Monte Rosa och Aosta.

Sjön Lac du Fond i bakgrunden. Utmärkt lunchplats.

Dimmigt pga passerande molnslöjor ibland kring Col de la Crosatie.

Haut Pas 2860 m

Här kan man beskåda lika bra som på Col de la Crosatie fast här ser man också mot dalen Combe Des Ussellettes och turkosfärgade sjöar i närheten. Det var en uppfriskande nerstigning mot dalen och lätt att promenera till Rifugio Deffeyes. Vi stannade ofta och tog många bilder.

På väg opp till Haut Pas!

Vyer mot Aosta

Combe Des Ussellettes, mot Rifguio Deffeyes

Col des Chavannes 2603 m

Underbar plats att ta paus eller varför inte lunch. Härifrån har man underbar utsikt mot Mont Blanc-massivet. Man kan beskåda glaciärer och toppar från passet. Man såg också Refugio Elisabetta Soldini. Det var sista passet och målet var Rifugio Maison Vielle innan Courmayer.

Bergstoppen Mount Tseuc & glaciären Lex Blance

Sammanfattning

Det som karaktiserar vandring i Alperna är att man ofta korsar flera pass under turen. Att man går från en dal och upp mot ett bergspass, korsar det, fortsätter ner mot ny dal. Det sker ofta på hög höjd som minst 2000 meter och uppåt. Så det kan bli stora höjdskillnader under en etapp ibland. Dessutom finns ett stort nätverk av bergshyttor och det är vanligt att man betalar för halvpension.

Jag har valt att göra en enkel sammanfattning om vandringen och om de bergspassen som vi korsade i Gran Paradiso. Jag har skapat ett fotoalbum där jag lagt in bilder på bergshyttor som vi övernattade i. Det kan vara roligt att få se hur de ser ut.

/J

2012-08-10 19:34   Håkan Friberg
Underbara bilder. Det ser verkligen lockande ut.

Svar 2012-08-10 20:03   greenjuice
Tack! Ja, turen var väldigt fin.

2012-08-11 07:41   camoscio
a bilder som vanligt. Men jag blir lite fundersam när jag tittar lite mer på detaljer. Crosatie har ett säkrat parti som ser ut att vara väldigt exponerat. Och ni gick där i dimma? Akitts bok anger "grade 4" för en del passager, t ex Chavannes och Entrelor, men det kan både betyda "exponerat" och "svår terräng"; så där är jag nyfiken på dina intryck. Betr. Crosatie så anger Akitts bok (som skrevs när denna variant inte fanns) en möjlighet att gå via Frankrike, så där ser jag inget problem. Jag har fortfarande inte bestämt mig i valet mellan två turer, och kan lätt boka om min resa efter Basel.

Svar 2012-08-12 09:59   greenjuice
Ja, det var dimmigt pga moln som passerade uppe vid passet. Men det var bara att följa stigen som är okomplicerad. Efter Crosatie när man ska gå ner mot La Haut så är det lite brant och vid ett parti finns det ett rep som man kan använda sig som stöd. Fast denna del var ganska bra rustad, nästan som en trappa. Jag kan fixa fram ett fotogalleri på Crosatie så du kan studera bilderna. Jag ordnar också fram beskrivning från boken. Jag gör det ikväll. Det är möjligt när leden flyttade till Crosatie så måste de ha satt in repet och rustat upp stigen. Repet såg färskt ut och även fästanordningen. Du bör klara detta pass utan problem!

2012-08-13 09:56   Thomas Traneving
Italien som vandringsland är fantastiskt!
Bilderna och din text talar sitt tydliga språk och jag längtar verkligen till nästa års vandringar.
Antar att Alta Via 2 är precis lika vacker som Alta Via 1!
Det där med snöhäng som skall passeras känns ibland lite väl oroligt. Då är det, precis som du skriver, bra att ha med stavarna att ta stöd med.
Kul läsning.
Kanske hinner vi med Aostadalen nästa sommar :)
/Helena

2012-09-18 17:55   camoscio
Jag gick ju i motsatt riktning den 27 augusti
(se tråd i Trekking-mötet)
och Col Fenêtre skulle jag inte vilja gå utför på östra sidan om det låg snö kvar. Det är en smal ränna som jag uppskattar till 500 höjdmeter, med stigen i snäva serpentiner, men så går man knappast i snö (om inte någon redan gjort spår). Passet kan jämföras med Fenêtre d'Arpette på TMB, där stigen dock går mycket brantare på den svåra östsidan. För säkerhets skull hade jag samma dag redan gått över Col du Mont från Frankrike, så det blev 600+1000 meter stigning på en dag. Jag har en känsla av att jag, precis som med Alta Via 1, borde utforska andra varianter i södra Valle d'Aosta innan jag blir för gammal (jag fyllde 68 den 23/8).
T ex den ordinarie Alta Via 2, mellan Deffeyes och Planaval, som du gjorde dig besväret att skicka bilder på.

Annars var det kanske tur att jag svängde över till Valli di Lanzo efter 9 dagar, eftersom vädret blev så dåligt - passen är lägre där.

Hemkommen från italienska Gran Paradiso

För en vecka sedan kom vi hem från italienska Alperna där jag och min färdkamrat har vandrat på Alta Via 2-leden som passerar nationalparken Gran Paradiso. Det var en mycket fin tur.

Fortsättning om Viewranger: Skärmdumpar

I förra inlägget presenterade jag hur Viewranger fungerar och vad man kan använda appen till för. Jag har mest nytta av Viewranger på hemmaplan eftersom jag beger mig ofta ut på rundvandringar här i Skåne. Vid längre turer som alp- eller fjällvandringar använder jag mest till att lokalisera min position ute i terrängen. Att använda appen varje dag vid längre turer blir problematiskt då batteriet inte håller mer än en dag även om mobilen körs i flygplansläge.

Om att använda GPS-appen Viewranger - mina erfarenheter

För ett år sedan tankade jag hem kartnavigeringsappen Viewranger till min smartmobil. Viewranger är en GPS- och kartapp som erbjuder möjligheter att köpa digitala kartor över ett antal länder. De flesta smartmobiler idag har inbyggt GPS och ett mobil operativsystem som möjliggör att tanka hem appar som hanterar kartor och nyttjar GPS:en i smartmobilen. Kartor som man köper till Viewranger är digitala terrängskartor.