Texter om vandringar, erfarenheter, geocaching & friluftsliv

Vandring är en stor passion. Efter ha vandrat i flera år i svenska fjällen och låglandsleder bl.a. Höga Kust-leden och Bergslagsleden har jag vänt kosan mot Sydeuropa. Där finns många intressanta bergsområden bl.a. Pyrenéerna och Alperna. Hittills har jag hunnit med två turer i Pyrenéerna och första gången i franska Alperna i somras (2010). Gjorde en tur i Skottland för flera år sedan. På hemmaplan försöker jag gå ut på Bohusleden när tillfällen ges. Även dagsturer i naturen runt och utanför Göteborg.

Bor numera i Göteborg.

/Jonas

Användarnamn: greenjuice

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Paddling, Foto, Utförsåkning, Vandring, skidåkning, geocaching, matlagning ute i naturen

Om att använda GPS-appen Viewranger - mina erfarenheter

Inledning

För ett år sedan tankade jag hem kartnavigeringsappen Viewranger till min smartmobil. Viewranger är en GPS- och kartapp som erbjuder möjligheter att köpa digitala kartor över ett antal länder. De flesta smartmobiler idag har inbyggt GPS och ett mobil operativsystem som möjliggör att tanka hem appar som hanterar kartor och nyttjar GPS:en i smartmobilen. Kartor som man köper till Viewranger är digitala terrängskartor.

Flera mobila OS

Viewranger finns till flera mobila operativsystem som Symbian, Android och iOS. I mitt fall är det Android som gäller. Viewranger var som enda GPS-app som kunde erbjuda svenska digitala terrängskartor vilket var ett av skälen jag valde Viewranger. Det är också att kartutbudet är mycket bra även om det inte täcker alla länder i världen men väl många europeiska länder. Vid ett tillfälle har jag frågat Viewranger varför de tex inte har danska digitala terrängskartor när de har finska, svenska och norska kartor. De svarade att det berodde på danska kartinstitutet. Så antagligen är det upp till utländska kartinstituten att levera digitala kartor till Viewranger. Det går också att ladda ner ett begränsat område från tex Open Street Maps och köra den offline.

Hårdvara

Vad gäller GPS-mottagningen hänger det mycket på smartmobilens hårdvara som hur bra GPS-chipset är, hur stark processorn är och omgivningen man befinner sig i. Precis som andra handhållna GPS:er kan det hända att de utsätts för störningar eller begränsningar pga berg eller tät skog. Handhållna GPS:er har ofta bättre mottagning än smartmobiler.

Något man kan tänka på är att om man har en Android-mobil då kan man försätta mobilen i flygplansläge och bara köra GPS och Viewranger. Det gör att batteriet håller längre. Det kan man inte göra i iPhone, då stängs även GPS i flygplansläge vad jag har förstått.

Användning

Jag har använt Viewranger i franska Alperna där jag använt appen till att lokalisera min position. Många gånger träffade GPS:en rätt. Jag använder Viewranger som ett komplement till kompass och papperskartor - inte för att ersätta dem! Kartor i Viewranger är mycket bättre än Garmins topografiska kartor eftersom kartor till Viewranger ser precis likadana ut som papperskartor vilket gör det lättare att avläsa och tyda kartorna än Garmins topo-kartor. Skärmen på smartmobiler är mycket bättre än många handhållna GPS:er.

På hemmaplan i Skåne använder jag Viewranger rätt mycket då jag ofta beger mig ut på rundvandringar. Jag laddar hem rutter från hemsidan Rundvandringar.se och laddar upp på mitt användarkonto på Viewrangers community. Därefter synkar jag mobilen och rutter laddas automatiskt in i mobilen. Man hanterar det mesta på Viewrangers hemsida. Om man har använt Viewranger under en dagstur där man har sparat ett spår, då kan man enkelt synka mot nätet så att spåret laddas upp på hemsidan. Därinne på hemsidan på sin användarsida kan man titta spåret på kartan.

Fördelar med Viewranger

Ett annat skäl till varför jag valde Viewranger är att de erbjuder gratis övergångar med kartor om man byter mobilt operativsystem. Alltså om man äger en Android-mobil och vill byta till en iPhone då följer kartorna med till nästa mobil. Dessutom är kartorna inte låsta till en enhet eller en viss mobil som det fungerar på handhållna Garmin-GPS:er. Det är en viktig fördel och tryggar långsiktiga köp av digitala kartor. Men man är ändå bunden till Viewranger. Så är det med alla GPS-appar och handhållna GPS:er av olika märken.

My Viewranger

Viewranger har skapat en community, My Viewranger och där man kan följa andra användare precis som i sociala medier. Man kan också sälja sina rutter. Även kan man publicera rutter offentligt så att andra kan få del av rutter. Det går också att lägga in beskrivningar om rutter. Det går också att planera och skapa rutter på en karta på My Viewranger-sajten så att man har en färdig rutt att synka till mobilen. Viewranger har börjat med att erbjuda även digitala kartor på sajten, just nu finns brittiska, nya zeeländska, irländska, tyska och franska kartor. Jag har frågat Viewranger när de ska även lägga in svenska kartor. Svaret var "inom en snar framtid".

Kostnad

Man använder sig av ett kartväljarprogram, Map Chooser, som man laddar ner från Viewrangers hemsida. Där väljer man delar till ett visst pris. Jag kunde täcka Skåne och Blekinge och betalade drygt 600-700 kr för dem. Det är mycket billigare än att köpa papperskartor och täcka hela Skåne och Blekinge. Men väldigt dyrt om man vill köpa digitala kartor för hela Sverige.... Appen i sig är gratis idag som jag har förstått eftersom när jag köpte appen för ett år sedan fick jag betala drygt en tjugolapp.

MapChooser

Att komma igång med Viewranger

Det är inte svårt att komma igång med appen. Man får prova sig fram och testa att synka mellan appen och webben så att man ser att både rutter och spår laddas upp eller ner. Appen finns på svenska men tyvärr blir det lite svengelska ibland. Ibland blandas svenska och engelska termer. Jag har inte använt alla funktioner mer än till att spåra sina turer, lägga in rutter och följa rutten med pilen i Viewranger. För det räcker långt för mina behov.

Nästa gång ska jag visa skärmdumpar och skriva lite hur jag använder Viewranger. Det är ingen en manual utan mest en enkel guide på hur jag använder Viewranger.

2012-05-11 22:18   LeifLar
Jag ser verkligen fram mot nästa inlägg! Mycket intressant!!

2012-07-25 22:38   gpsgo
Tack för en bra artikel!
Kan informera om att jag har använd Viewranger ett år i en iPhone och det fungerar utmärkt även i flygplansläge.

Svar 2012-08-09 20:59   greenjuice
Tack! Så det fungerar även i flygplansläge? Det måste jag kolla med någon som har iPhone. Tack för att du påpekade det! :-)

2012-11-07 09:20   Jonipoki
Jag hänger inte riktigt med, du skriver att dom HAR svenska kartor men också att dom ska erbjuda svenska kartor "inom en snar framtid"? Har dom t ex Lantmäteriets terrängkarta 1:50 000?

Vandring i Gran Paradiso, Alta Via 2

Årets vandring skedde i italienska Alperna. Tidigare har jag mestadels vandrat i franska Alperna bl.a. i nationalparken Ecrins och Vanoise. Även har jag gått i Pyrenéerna ett par gånger på både spanska och franska sidan av bergskedjan. Den här gången var jag nyfiken på nationalparken Gran Paradiso på italienska sidan av Alperna. Det skulle åter bli en ren stugtur igen. Vi skulle gå från Chardonney till Courmayeur på en led som heter Alta Via 2.

Hemkommen från italienska Gran Paradiso

För en vecka sedan kom vi hem från italienska Alperna där jag och min färdkamrat har vandrat på Alta Via 2-leden som passerar nationalparken Gran Paradiso. Det var en mycket fin tur.

Fortsättning om Viewranger: Skärmdumpar

I förra inlägget presenterade jag hur Viewranger fungerar och vad man kan använda appen till för. Jag har mest nytta av Viewranger på hemmaplan eftersom jag beger mig ofta ut på rundvandringar här i Skåne. Vid längre turer som alp- eller fjällvandringar använder jag mest till att lokalisera min position ute i terrängen. Att använda appen varje dag vid längre turer blir problematiskt då batteriet inte håller mer än en dag även om mobilen körs i flygplansläge.