Texter om vandringar, erfarenheter, geocaching & friluftsliv

Vandring är en stor passion. Efter ha vandrat i flera år i svenska fjällen och låglandsleder bl.a. Höga Kust-leden och Bergslagsleden har jag vänt kosan mot Sydeuropa. Där finns många intressanta bergsområden bl.a. Pyrenéerna och Alperna. Hittills har jag hunnit med två turer i Pyrenéerna och första gången i franska Alperna i somras (2010). Gjorde en tur i Skottland för flera år sedan. På hemmaplan försöker jag gå ut på Bohusleden när tillfällen ges. Även dagsturer i naturen runt och utanför Göteborg.

Bor numera i Göteborg.

/Jonas

Användarnamn: greenjuice

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Paddling, Foto, Utförsåkning, Vandring, skidåkning, geocaching, matlagning ute i naturen

En vacker dikt om vädjan till vandrare

I somras när jag var ute på en tur på Skåneleden då råkade jag se den här dikten på en anslagstavla som var ett budskap till vandrare. Jag tyckte det var en vacker och väldigt klok dikt så jag tog en bild på dikten. Den är skriven av Lars-Erik Forslund år 1915. Efter ett sök på nätet så såg jag att författaren finns på Wikipedia. Mer om honom här
Trots det är nästan 100 år sedan så gäller budskapet ännu idag! Ett tecken på att människor förändras väldigt sällan eller långsamt som i det här fallet.

Vädjan till vandrare!

Varsamt far i bygd och mark,
skada icke kådig bark.
Riv ej björkens vita hud,
stör med skrän ej skogens ljud.
Bort med skräp och matsäcksrester,
städa efter er, Ni gäster.
I naturens helgedom,
skövla icke blad och blom.
Tänd ej eld, men om Du tänder,
släck var glöd i kol och bränder.
Låt ock bli att simpelt rita,
plank och vägg med kniv och krita.
Skona det som annars är,
akta allt som minne bär.
Karl-Erik Forsslund, 1915
2011-10-26 21:31   hbc_backlund
Väldigt vacker och som du säger är budskapet fortfarande aktuellt.

2011-10-26 22:30   OBD
Instämmer.
Man skulle ju också kunna vända på påståendet och säga att budskapet var aktuellt redan då.

2011-10-27 06:38   Thomas Traneving
Skrevs den 1915!? Lika aktuell idag!
/H

2011-10-27 08:40   andersmossing
Trycker på "gilla-knappen"

2011-10-27 08:45   äventyrssugen
Tyvärr kommer det nog att vara lika aktuellt år 2115 också. Men ibland kan det kännas skönt att veta att vi inte förändras så mycket. Vi kommer fortfarande, om hundra år, att slarva med skräp men vi kommer fortfarande att vilja njuta av vacker och oförstörd natur.
Jag undrar över uttrycket "Tänd ej helg". Kan någon här förklara och härleda det? Jag förstår ju vad han menar men...

Svar 2011-10-27 16:15   greenjuice
Himla pinsamt, det ska vara "tänd ej eld" - vet inte varför jag skrev "helg" :-) Tack för att du påpekade den märkliga frasen. Tror också som du: Problemet kommer att kvarstå ett tag till.

2011-11-29 21:21   niklaz
Wow, huvet på spiken fastän den var så gammal. Känns dagsaktuell.

Vandring i Gran Paradiso, Alta Via 2

Årets vandring skedde i italienska Alperna. Tidigare har jag mestadels vandrat i franska Alperna bl.a. i nationalparken Ecrins och Vanoise. Även har jag gått i Pyrenéerna ett par gånger på både spanska och franska sidan av bergskedjan. Den här gången var jag nyfiken på nationalparken Gran Paradiso på italienska sidan av Alperna. Det skulle åter bli en ren stugtur igen. Vi skulle gå från Chardonney till Courmayeur på en led som heter Alta Via 2.

Hemkommen från italienska Gran Paradiso

För en vecka sedan kom vi hem från italienska Alperna där jag och min färdkamrat har vandrat på Alta Via 2-leden som passerar nationalparken Gran Paradiso. Det var en mycket fin tur.

Fortsättning om Viewranger: Skärmdumpar

I förra inlägget presenterade jag hur Viewranger fungerar och vad man kan använda appen till för. Jag har mest nytta av Viewranger på hemmaplan eftersom jag beger mig ofta ut på rundvandringar här i Skåne. Vid längre turer som alp- eller fjällvandringar använder jag mest till att lokalisera min position ute i terrängen. Att använda appen varje dag vid längre turer blir problematiskt då batteriet inte håller mer än en dag även om mobilen körs i flygplansläge.