Texter om vandringar, erfarenheter, geocaching & friluftsliv

Vandring är en stor passion. Efter ha vandrat i flera år i svenska fjällen och låglandsleder bl.a. Höga Kust-leden och Bergslagsleden har jag vänt kosan mot Sydeuropa. Där finns många intressanta bergsområden bl.a. Pyrenéerna och Alperna. Hittills har jag hunnit med två turer i Pyrenéerna och första gången i franska Alperna i somras (2010). Gjorde en tur i Skottland för flera år sedan. På hemmaplan försöker jag gå ut på Bohusleden när tillfällen ges. Även dagsturer i naturen runt och utanför Göteborg.

Bor numera i Göteborg.

/Jonas

Användarnamn: greenjuice

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Paddling, Foto, Utförsåkning, Vandring, skidåkning, geocaching, matlagning ute i naturen

En vacker dikt om vädjan till vandrare

Små gyllene korn på Skåneleden

I våras tvingades jag avbryta en tur pga. skavsår i ena fot. Nu tänkte jag fortsätta där jag avbröt senast. I Skåneledskartor finns det bra redovisningar av busshållplatser vilket underlättar utnyttjandet av Skånetrafiken avsevärt. Jag for tillbaka till Östafors och tänkte gå mot Glimåkra eller Osby. Första dagen var fuktig och kvav. Regnskurar kom då och då men det blev bättre under dagen. Slutligen sken solen vackert och en solnedgång kunde avnjutas som man stod vid havet och beskådade den fast vid sjön Immeln.

Nästa dag

Testtur på Bjärehalvön

Inför den här turen visade väderprognosen att det skulle bli dåligt väder med rikligt regn, blåst och även risk för åska. Det passade mig perfekt tänkte jag. Anledningen är att jag vill blöttesta min utrustning. En del av utrustningen var ny. I slutet av våren hade jag fått hem ett nytt tält, Tarptent Double Rainbow, som är tänkt att fungera som både solo- och tvåmanstält. Men ett sådant tält kräver att man själv sömtäter det. Sömmarna är alltså inte täta och man får själv göra det. Ett sätt att hålla kostnaden lägre samt kunna producera tält många som möjligt. Detta är vanligt bland små tillverkare (cottage industry).

Blott två etapper på Skåneleden

Inför Kristi himmelfärdshelgen hade jag planerat en tur på Skåneleden. Tanken var att påbörja Kustleden som går från Sölvesborg ända till Vejbystrand på Bjärehalvön. Jag har inte gått hela Kust till kustleden utan bara i några etapper. Nu vill jag gärna försöka vandra hela leden om än bara några etapper åt gången. Den här gången tänkte jag gå från Sölvesborg och avsluta i Glimåkra eller Osby beroende på hur det går under turen.

Jag hade införskaffat en tarp med ett sovsäcksövedrag för att minska på packningen i ryggsäcken. Det kändes onödigt att ha rejäl fjällutrustning i ryggsäcken ute på Skåneleden. Syftet var också att kunna bege mig ut på korta turer framöver med liten packning som möjligt.