Texter om vandringar, erfarenheter, geocaching & friluftsliv

Vandring är en stor passion. Efter ha vandrat i flera år i svenska fjällen och låglandsleder bl.a. Höga Kust-leden och Bergslagsleden har jag vänt kosan mot Sydeuropa. Där finns många intressanta bergsområden bl.a. Pyrenéerna och Alperna. Hittills har jag hunnit med två turer i Pyrenéerna och första gången i franska Alperna i somras (2010). Gjorde en tur i Skottland för flera år sedan. På hemmaplan försöker jag gå ut på Bohusleden när tillfällen ges. Även dagsturer i naturen runt och utanför Göteborg.

Bor numera i Göteborg.

/Jonas

Användarnamn: greenjuice

Intressen: Friluftsmat, Fiske, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Paddling, Foto, Utförsåkning, Vandring, skidåkning, geocaching, matlagning ute i naturen

Telemark & Pilates

I lördags var jag och två kompisar ute och åkte skidor i Bygdsiljum . Jag åker telemark, min ena kompis snowboard och den andra slalom. Det var härligt väder med sol och blå himmel. Dessutom hade det snöat mycket på sistone så att alla backar var öppna. Att det var mycket snö gjorde ju upplevelsen och skidåkningen väldigt härlig!

Bygdsiljum

Teckenspråkig konversation

Jag hade mina nya pjäxor, Crispi XP, som jag håller på att köra in. Det gick väldigt bra att åka med de nya pjäxorna och jag kunde till slut hitta tekniken och känslan för att svänga bra i backen. Jag blev inte lika trött i benen som jag förut brukade bli.

Sedan slog det mig att jag går på Pilates-kurs på Kroppskontroll i Umeå en gång i veckan (mycket bra instruktör!). På kursen har jag lärt mig att träna att stabilisera bålen med olika övningar och även att andas rätt. Dock har jag fortfarande mycket kvar att lära mig, men Pilates är kul och nyttigt!

I början av säsongen åkte jag lätt "ihopkrupen" för att hålla kroppen stadig. Det gjorde att jag blev trött efter ett par timmar och även att benen fick jobba mycket. Men nu efter ha börjat på Pilates-kursen kunde jag hålla mig upprätt och därmed stabilisera mig i åkningen. Jag blev inte lika trött heller. Bättre balans kände jag också. Resultatet blev ju att jag kunde njuta mer av telis-åkningen och av det härliga vädret.

Min kompis som åkte snowboard hade inte åkt på flera år, men det gick bra för honom...

Jag i farten

Bilderna säger allt… Och jag kommer definivit fortsätta med Pilates…

Vandring i Gran Paradiso, Alta Via 2

Årets vandring skedde i italienska Alperna. Tidigare har jag mestadels vandrat i franska Alperna bl.a. i nationalparken Ecrins och Vanoise. Även har jag gått i Pyrenéerna ett par gånger på både spanska och franska sidan av bergskedjan. Den här gången var jag nyfiken på nationalparken Gran Paradiso på italienska sidan av Alperna. Det skulle åter bli en ren stugtur igen. Vi skulle gå från Chardonney till Courmayeur på en led som heter Alta Via 2.

Hemkommen från italienska Gran Paradiso

För en vecka sedan kom vi hem från italienska Alperna där jag och min färdkamrat har vandrat på Alta Via 2-leden som passerar nationalparken Gran Paradiso. Det var en mycket fin tur.

Fortsättning om Viewranger: Skärmdumpar

I förra inlägget presenterade jag hur Viewranger fungerar och vad man kan använda appen till för. Jag har mest nytta av Viewranger på hemmaplan eftersom jag beger mig ofta ut på rundvandringar här i Skåne. Vid längre turer som alp- eller fjällvandringar använder jag mest till att lokalisera min position ute i terrängen. Att använda appen varje dag vid längre turer blir problematiskt då batteriet inte håller mer än en dag även om mobilen körs i flygplansläge.