Rockar livet i Annelistyle.

Användarnamn: Anneli

Min 8000 metersutrustning #1

Okeeeej då!!! Jag är ju inte så förtjust i att skriva om utrustning. Anledningen till det är att det finns lite negativa bitar med att skriva om utrustning. En är att man kan få för sig att om man har de där grejerna så fixar man det här, man köper grejerna och tror att man är redo. Så attans galet.

För det första är utrustningsvalen helt anpassade efter mina förutsättningar, dvs. att jag har amputerat sex fingrar och bara har två små stumpar på ena handen. Jag har t.ex. ytterst få isyxor att välja mellan som jag kan hålla om huvudet med min lilla hand, jag måste ju välja en av de jag kan hålla. Har man fler fingrar har man fler isyxor att välja på.

Foto Nicke Johansson

Livet, världen och 8000 meter

Nu äntligen, äntligen, äntligen är det dags. Herregud.

På torsdag morgon bär det av. Först till Berlin där jag gör stan över dan, hoppar sen på ett nattflyg till Abu Dhabi i Förenade Arabemiratet för att göra även den stan över dan och sen ytterligare ett nattflyg till Islamabad i Pakistan. En natt i Islamabad där jag ska få sova på en fixartjommes kontor vad nu det innebär, för att sen hoppa på en flera dagar lång bussresa upp i bergen.

Tre veckor innan avfärd till 8000 m

Jag försöker ju skriva om det här med att äventyr ur ett lite bredare perspektiv. Om min resa att bli äventyrare på heltid. Vad det innebär, ur ett back stage-perspektiv. Dessutom vill jag vara mig själv i det här. Ni vet, man ska ha en välputsad och glad och ja, som vi säger i Göteborg, käck, yta utåt publiken. Och hurtig och fräsch. Piggelin och Duracell. Ord för dagen.

Ibland är jag som en flipperboll som studsar runt i livet och har störtkul. Ibland i lite mer sans och balans i tempot och ibland i stilla meditation. Behagligt. Men inte jämt. Och jag vill skriva om hela äventyrsresan. För att ge er en verklig bild. Hur jag är. Vem jag är. Extremtältaren som tältar alldeles ensam uppe i himlen.