Torkning av mat hemma?

Guest

Gäst
Har hört att man kan torka mat ex pytt i panna hemma i ugnen för att sedan fylla på med vatten, steka och äta ute. Någon som vet ngt mer om detta? Vilka rätter kan det funka på?
 
Sök och du skall finna... Man kan i princip torka allt. Men man skall hålla sig under 50 grader och torkningen skall ändå gå fort så att man inte odlar bakterier istället, så man måste ha bra luftväxling=fläkt.
 
KLAGER; sa:
Men man skall hålla sig under 50 grader och torkningen

Inte helt sant, det beror på vad man torkar.

Vissa livsmedel behöver initialt rätt hög temperatur (uppemot 60-70 grader). Men det handlar då om några timmar. Men jag vet att i Puhonys bok så är det något som man helst ska torka i tre steg (det är något bär har jag för mig, men minns inte vad). Först hög värme för att torka ytan, sen låg värme för att driva ut det mesta av fukten, och till slut höjer man värmen för att få det riktigt torrt.

Generellt sett är det också alltid svårare att torka färdiga måltider, helst bör ingredienserna torkas var för sig och blandas när de är torra. Olika livsmedel behöver också olika tid för att återfå fuktigheten, så ska man vara riktigt petig så kan man i en del lägen faktiskt behöva blötlägga de olika ingredienserna olika länge.
 
Jag torkar sedan ett antal ar, i princip all min mat själv. Torkar grönsaker och bönor var för sig och komponerar sedan ihop diverse maltider. Smakar som nylagat! Skär grönsakerna i inte alltför stora bitar, kokar dem nästan färdiga. Sedan in i ugnen 70°C över natt. Viktigt är att ugnsluckan star pa glänt. Bönorna blötlägger jag och kokar enligt anvisning, sedan torkning enligt ovan.
Ute pa fjället lägger jag sedan allt i blöt vid lunchen. Pa kvällen behöver det da bara koka ngn minut och smakar underbart.
Exempel pa rätter är, vegetarisk paella, böngrytor, asiatisk wok med pulverkokosmjölk, orientalisk paprikagryta, rotsaksgryta mm, samt kokt potatis som omväxling till snabbmakaronerna.
Det är bara att expremintera. Lycka till!
 
Torka köttfärs...?

Är principen 70 grader i ugnen med luckan öppen över natten för att torka mat? Gäller det även köttfärs?
Tänkte pröva detta till sommarens tur.
 
Vi har torkat både stekt köttfärs och färdig köttfärssås och det blir mycket bra. I såsen har vi kryddat ordentligt och använt tomatpuré istället för krossade tomater - stekt den färdigt och sedan torkat över natt i ugn med luckan på glänt.
Annars håller jag med att det är bra att torka olika ingredienser var för sig, så kan man blanda ihop det man är sugen på på fjället. Ett bra tips är att ta med soltorkade tomater - alltså den varianten som verkligen är torr, inte i olja. De ger mycket smak och piffar till det mesta.
 
Torka kyckling

Jag har trokat kycklinglåt i småbitar över natten. När jag tar ut dem är där små fettprälor på det torkade bitarna, trots att jag ej stekt det i något matfett. Tror ni att det kommer att härskna (det ska använda inom två veckor)? Skulle jag valt att torka filén istället?
 
Torkad köttfärs

Har nu under natten torkat köttfärs i ugn på bakplåt med bakpapper.

Igår stekta jag köttfärsen i olja vilket kanske var fel...

Nu känns själva köttfärsen torr men det finns det finns fortfarande fett..

Vad göra? är allt som det ska eller
 
Re: Torkad köttfärs

salgo60; sa:
Har nu under natten torkat köttfärs i ugn på bakplåt med bakpapper.

Igår stekta jag köttfärsen i olja vilket kanske var fel...

Nu känns själva köttfärsen torr men det finns det finns fortfarande fett..

Vad göra? är allt som det ska eller

Har man bara torkat bort vattnet så är det OK. Innehåller det fett så kan det visserligen härskna, men det är en process som tar många månader.
 
Re: Torka kyckling

Sarala; sa:
Jag har trokat kycklinglåt i småbitar över natten. När jag tar ut dem är där små fettprälor på det torkade bitarna, trots att jag ej stekt det i något matfett. Tror ni att det kommer att härskna (det ska använda inom två veckor)? Skulle jag valt att torka filén istället?

Lite sent att svara nu kanske...

Allmänt sett bör man använda råvaror av hög kvalite med lite fett, som kycklingbröst, biff mm.
Men som sagt det tar ett tag för fettet att härskna så det är inga problem om du ska äta dom snart.

/Ulf
 
Re: Torka köttfärs...?

whoisbob; sa:
Är principen 70 grader i ugnen med luckan öppen över natten för att torka mat? Gäller det även köttfärs?
Tänkte pröva detta till sommarens tur.

Har torkar köttfärs i 50 grader och i 70 grader (av misstag), och i 70 grader blev den bränd. 50 grader perfekt.

Har också läst att man *inte* skall blötlägga köttfärs innan tillagning ute på fjället. Jag vet dock inte varför.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
KLAGER Konservering - Torkning av mat Friluftsmat 0
Ras Torkning av mat? Friluftsmat 24
Torkning av mat hur gör man? Friluftsmat 1
Damberg Friluftsmat utan tillsatser - Torkning Friluftsmat 12
skånepågen smör eller inte smör vid torkning av köttfärs? Friluftsmat 2
Roddan B Torkning av kött så att det blir gott Friluftsmat 5
Mi Torkning i ugn Friluftsmat 7
fredric_verklig.se Torkning av Quornfärs.. Friluftsmat 19
LL Torkning av kött - hur mycket salt? Friluftsmat 12
Sigris stora bok om torkning Friluftsmat 7
torkning Friluftsmat 3
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
fonkymon Konserver/mat till stugvandring Friluftsmat 12
Storsorgen Plenny Pot XL Friluftsmat 0
Livetiskuggan Frysa mat Friluftsmat 7
Bra Mat För Magen Friluftsmat 17
Fjorr Packa om frystorkad mat till mindre plastpåsar? Friluftsmat 28
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Silver Fang Vad för mat till stormkök Friluftsmat 10
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Kimkim Väska för mat/kök? Friluftsmat 9
avslutmedlemskap0904 Mat i mattermos Friluftsmat 18
såg Mat under eldningsförbud. Friluftsmat 41
Fetknoppen Vegetarisk mat vid eldningsförbud Friluftsmat 15
Nosse "Mini förpackningar" med mat, vart köpa? Friluftsmat 11
Leya Köpa torkad mat i lösvikt Friluftsmat 8
bmw801 Mat utan gas/spritkök? Friluftsmat 33
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
camoscio Mat ur påse Friluftsmat 14
silly Frystorkad mat. Friluftsmat 19
lottizen Mat för barn i skogen Friluftsmat 6
joanna Påfyllningsbara klämtuber för mat? Friluftsmat 21
avslutatmedlemskap160620 Fryst mat Friluftsmat 4
Karolina P Äldre frystorkad mat bytes mot ? Friluftsmat 0
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
patrikiden Vakuumpackad mat, vilken hållbarhet? Friluftsmat 9
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
Caminista Proteinrik torkad mat? Friluftsmat 32
avsl_22-07-26 Färdigtorkad mat - var? Friluftsmat 5
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
Madison Mat till endagsvandring Friluftsmat 8
karinsun Frystorkad mat, vilken att föredra? Åsikter om Travellunch Friluftsmat 2
pelka Gammal frystorkad mat! Friluftsmat 3
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
Stenistöveln Förpackningar till egentorkad mat Friluftsmat 48
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
Lasse Be Torkad mat och vikt Friluftsmat 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.