torkning

alex.h@pp.nic.fi (alex)

Gäst
nån som har tips på vad man ska torka?
vad går bra och vad är lätt att tillreda?
vet nån adressen till nån sida om torkning?
 

arvid@physc.su.se (arvid)

Gäst
Nötfärs och renskav....

....tillreds utan vätska (möjligen koncentrerad buljong). Krydda efter smak med salt och peppar, (torkade trattkantareller separat efteråt). Utspritt på långpanna, kör i ugn på ca. 70 grader tills färsen/renskaven har blivit hård, ca 3-4 timmar (varmlufts ugn snabbare), rör om då och då. Om man kör för länge smakar det brännt och köttet mjuknar inte vid tillagning.


Tillsätt svamp, blöt upp med LITE vatten (börja innan du reser tältet, ju länge blötlägning dessdå godare mat). Tillsätt 1-2 dl matlagingsgrädde per pers. (håller gott och väl en vecka eller två i fjällen). Servera med pasta (färs) eller ris (skav).


Prova hemma först, lyckas du, blir du helgonförklarad. Tillredes ej nära andra campare, då stöld av rester är vanligt förekommande.


Sankt Arvid
 

arvid@physc.su.se (Arvid Nilsson)

Gäst
glömde lite....

Tillred gärna med hackad lök och vitlök. Krydda med chilisås. Var dock försiktig med löken då den lätt bränns vid om den är för väl stekt innan torkningen. Egentligen kan du göra din egen favorit köttfärs sås, skippa bara allt flytande (förutom chilisåsen), det bör alltså inte finnas någon sås när du börjar torka. Jag rekomenderar inte att du använder köpt torkad lök, jag tycker att den blir slemmig.


Uppblötningen går snabbare om du kokar upp vattnet och färsen en gång och sen låter det stå. Givet vis kokar du det en stund till efter grädde tillsatsen.


Grädden är inte tung att bära, när du väl smakat. Vill du ändå slimma packningen, tag torrmjölk och smör (inte olja). Fettet måste till för smaken.


Som tumregel kan du ha att allt går att torka, fast testa hemma först, så du inte står på fjället med en helstekt tokad fläskfile som bara går att använda som tält pinne.....


Lycka till
Arvid Nilsson
 
Allt!

Det mesta går att torka med bra resultat.
Titta i den nedan nämnda "Utekokboken" av Anita
Forsell för recept och inspiration.



Mina personliga favoriter är renskav och lax vilka
tillreds av min flickvän, varför jag inte har
några detaljkunskaper. Jag tror dock att recepten
finns i "Utekokboken".
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.