Torkning i ugn

Har en liten fundering...
När man torkar grönsaker å dyl i en varmluftsugn ska ungsluckan vara öppen?
Vet att den ska vara det om man har en "vanlig" ugn men i en varmluftsugn flyger det ju runt luft i ugnen så det kanske inte behövs eller?

Måste testa att torka lite mat snart...

//Marie
 
Det behöver tillföras ny luft, eftersom den som är inne i ugnen blir mättad med fukt (och då suger den inte längre åt sig nån fukt från maten).
 
nermander; sa:
Det behöver tillföras ny luft, eftersom den som är inne i ugnen blir mättad med fukt (och då suger den inte längre åt sig nån fukt från maten).
Är det verkligen samma luft som återcirkuleras i en varmluftsugn? Jag har fått för mig att luften byts ut och att man därför inte behöver ha luckan öppen om man har en varmluftsugn.
Det finns även en gammal tråd som ger mig det intrycket:

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=21714
 
Torkning i varmluftsugn

Min både och AEG-ugn återcirkulerar luften i både vanlig och varmluftläge. Vid torkning behöver maten därför ligga luftigt och luckan stå en smula på glänt. 40-55 grader fungerar utmärkt.

Go tur

Johan K.
 
Mi; sa:
Har en liten fundering...
När man torkar grönsaker å dyl i en varmluftsugn ska ungsluckan vara öppen?
Vet att den ska vara det om man har en "vanlig" ugn men i en varmluftsugn flyger det ju runt luft i ugnen så det kanske inte behövs eller?

Måste testa att torka lite mat snart...

//Marie

jag torkar köttfärs och grönsaker utan problem med stängd ugnslucka i varmluftsugn.
 
Jag torkar på 50 grader med en träslev mellan så det blir en liten springa i ugnsluckan, gör det oavsett om jag kör varmluften eller inte.
Jag brukar köra varmluften några timmar, sedan torkar jag utan varmluft över natten.

/Ulf
 
Hej!

Jag har inte torkat så mycket i mina dagar, men jag har fått med mig lite erfarenheter iallafall...

När jag torkar grönt så brukar jag inte använda ugn under hela processen. När jag torkar ex. potatis så kör jag den i ugn någon timme, så att ytan blvit torr, sedan ställer jag den i ett fönster där tempen ligger runt 23 grader. I det rummet har jag en takfläkt som får snurra medans det torkar. Detta låter jag sedan står i ca 4 dagar sedan är det färdigt.

Jag tycker att torkande i ugn är onödigt, om det inte är kött eller liknande som kräver en värmekälla. Om jag torkar kött eller köttfärs så kör jag utan varmluft, men med luckan öppen. Jag tror inte att varmluften hjälper till nämnvärt vid torkningen, snarare tvärt om. Eftersom att ugnen( kanske inte alla) återanvänder luften. Då måste man ha luckan öppen ändå. En sak som gör att jag inte använder fläkten är p.g.a. det störande ljudet som uppstår.

Men nu snart kommer sommarvärmen, så att man kan börja torka utomhus. Det måste väl vara den bästa metoden. Klart billigast och det går fortare.

MVH Anders
 
haskell; sa:
Är det verkligen samma luft som återcirkuleras i en varmluftsugn?

Jag är övertygad om det, men nån annan får gärna överbevisa mig. Det jag baserar min övertygelse på är:

1. Huvudsyftet med varmluftsugn är att cirkulera värme så att man inte är beroende av att strålningsvärmen når fram till det man lagar.

2. Blåser man in ny luft måste den luft som redan finns i ugnen komma ut. Då borde det blåsa ut väldigt mycket varm luft nånstans på ugnen. Gör det det?

3. Att ta in rumsluft, värma, blåsa in i ugnen och sen blåsa ut är inte särskilt bra ur effektivitetssynpunkt. Det blir ett fruktansvärt slöseri på värme eftersom man inte återanvänder den.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.