Nybörjare på camping

Hej. Är ny på detta forum och även ny på camping. Har kikat lite på nätet om camping och friluftsliv och hittade då hit. Verkar finnas hur mycket som helst att läsa här.

Jag är en hängiven natur och landskapsfotograf och trivs riktigt bra vid hav och sjö.
Ofta vill jag fota både morgon och kväll och har nu börjat intressera mig för att övernatta på dom olika platserna jag fotar vid. Tex. Naturreservat, vid havet eller andra ställen.

Jag kommer alltså inte vara ute på långa vandringar utan jag gillar att befinna mig ganska nära bilen även om jag inte har något emot att gå lite.

Anledningen till tråden är i första hand för att jag vill ha tips på utrustning. Vad behöver jag?

Som det är nu har jag ett 500kr kupoltält från rusta samt en swedemount sovsäck för ungefär samma pris. Komfort 5-20 grader .
Har även införskaffat ett trangiakök.

Kläder har jag tror jag. Ett bra underställ som är riktigt varmt. Även en soft Shell jacka och en tjockare HH jacka. Har även trekkingbyxor.

När kan jag börja åka ut och campa ? Kommer jag frysa ihjäl om jag åker ut nu?
Är det något mer viktigt jag behöver ?
Liggunderlag? Räcker det med ett sånt vanligt blått för 79kr? Det har jag nämligen :)

Tack på förhand, kommer garanterat fler frågor :)
/andreas
 
Testa en natt inte långt hemifrån om du vill till din säng eller en varm dusch :) så vet du om du fryser eller ej med dina prylar. Att jobba upp lite värme (inte bli svettig) innan man lägger sig och ha med en vattenflaska med varmt vatten i sovsäcken kan hjälpa mot kylan. Att inte vara hungrig eller kissnödig hjälper också...

Och sedan vill vi se bilderna du fotat här på forumet :)
 
Hej.
Jag var och tältade i helgen. Utetemp mellan 0-5 grader.
Jag hade en sovsäck med komfort på ca.12 grader och ett extra täcke över.
Under hade jag ett liggunderlag i skumplast (10mm tror jag) och en picknickfilt i fleece med plast på undersidan. Mest för att skydda tältgolvet mot hundtassar.
På mig hade jag ett tunt HH underställ och en mössa.
Det som blev lite kalt var näsan :)

Jag tror du överlever att campa nu.
 
Tack för svar och bra tips . Kul att jag fick svar så snabbt också :)
Extra täcke kan jag ta med mig och ligga på. Vad jag förstått det som är det viktigt att isolera underifrån?

Visst kan jag visa bilder. Kan jag lägga upp dom här menar du? Eller det kanske finns ett galleri för det? :)
 
Det låter som att du är fullt utrustad för ändamålet :) Det är bara att testa hyfsat nära bilen en gång och se om du håller dig tillräckligt varm. Blir du kylig kan du fundera på att komplettera med ett till liggunderlag av samma modell så du kan köra dubbla på vår och höst, samt ta med lite mer kläder att ha antingen på dig eller uppepå sovsäcken för att få upp värmen lite.

I övrigt låter du redo. Att vara varm och go är det viktigaste för att trivas så se till att ha något gott varmt, mat eller dryck, att ordna i köket på kvällen. Ett tips om du det är lite fruset och ruggigt är att använda kroppen som element. Spring eller hoppa runt en stund och flaxa med armarna tills du blir varm, det funkar jättebra. Se till att inte bli svettig bara, ingen fukt är välkommen ner i sovsäcken :)
 
Jag är ofta ute sena kvällar när jag fotar så att hoppa och flaxa med armarna har jag lärt mig. :)
Mat har jag tänkt typ knorr frystorkat bolognese och carbonara. Och cous-cous med nån färdig pastasås funkar bra. Kanske smörgås med en tub mjukost?
Lite nötter kanske?

Något jag är orolig för är min rädsla och nojja över vilda djur så fort jag är själv i skogen. Tycker det kan vara obehagligt. Speciellt när jag är själv. Jag bor i Värmland och här har vi haft problem med både närgångna vargar och björnar. Men hade jag träffat på en älg då hade jag dött av rädsla också tror jag.
Bättre på kusten då fär det inte är lika mycket djur :)
 
Mat är ju egentligen sak samma vad man väljer. Är det kallt och du ändå har köket med dig skulle jag satsa på varma saker. Det låter som att du inte så ofta kommer vara ute länge utan att det mer handlar om att ligga över någon natt så man är på plats till det bästa ljuset? I såna fall behöver du ju inte tänka på vare sig hållbarhet eller packningens storlek så det är bara att packa ner sånt du gillar.

Vad gäller djur så är det nog smart som du säger att börja på kusten eller liknande eller i allmänhet platser där du känner dig trygg. Ett tips om du är rädd för björn och varg är att försöka hitta tidigare olyckor där de attackerar människor utan att djuren är skadeskjutna eller en hund har retat upp dom. Det existerar i stort sett inte och det är ju betryggande med tanke på hur många som rör sig i vildmarken i landet. Oddsen är på din sida, milt uttryckt :) Om du dessutom hänger något som skramlar lite i ryggsäcken när du rör dig i tät terräng så kan du vara lugn.

Men jag känner som du, jag har inte varit ute så mycket på egen hand och i början skulle jag gärna röra mig i öppen terräng :)
 
Japp precis. Jag ska tälta för att vara på plats när rätt ljus är på väg. Det är i första hand fotandet jag är ute för. Jag ska alltså inte ut på långa vandringar i många dagar. Men att befinna mig i ett område under en helg kommer jag göra. Ska tex ner till Skåne i början på maj. Tor-sön och då ska jag tälta.

Ska även till Danmark i sommar och då blir det tält. Eventuellt också lofoten.
Dock så går jag aldrig rätt in i skogen och fotar utan det blir nästan alltid vid sjöar och kusten.

Nu till helgen tänkte jag åka till glaskogens naturreservat och fota. Där finns många lättillgängliga sjöar där jag kanske tänkte tälta. Har bara 4 mil dit.
 
En naturfotograf som är rädd för djur! Du kanske skall fota konstant med blixt, så skrämmer du bort alla djur.
 
Fotar djur gör jag gärna , men att bli överrumplad av en varg eller Björn mitt inne i skogen är lite skillnad . Det tror jag du förstår också :)

Dock så befinner jag mig som sagt inte så ofta mitt inne i skogarna utan mest vid kusten och sjöar.

Du har inga nybörjartips om camping att ge mig istället?

Har funderat lite på kyla och fukt och sånt i tältet. Ska man packa upp sovsäcken så sent som möjligt eller vad finns det för "regler" där?
 
Några spontana saker jag kommer på är att ha varma strumpor, mössa och vantar när du sover (när det är kyligare såklart ) En liten smidig pannlampa har jag med nära till hands för läsning eller leta saker i tältet

Det bästa är nog att ut och testa irl, du har ju grundprylarna! du upptäcker vad du saknar och det du inte saknar slipper du bära på ;-)

Kan vara bra att ha något typ enklare förstahjälpen kit, nåt att ta hand om små skador typ plåster...
tex en pincett, tänk vad irriterande med en sticka i fingret... armens hudsalva etc. ett par Alvedon.

Packpåsar kan vara smidigt att sortera upp i ryggan! lättare att hitta det man behöver...
 
Tackar för ännu mer tips. Varma sockar har jag. har tjocka ullsockar som värmer bra tycker jag.
pannlampa har jag också och är alltid nerpackad i kameraryggsäcken. Ett förstahjälpen kit har jag också med mig på lite längre fotoresor så det finns. Saknar dock en riktigt bra kniv eller sån där alltiallo grunka.

packpåsar har jag inga. Inte heller någon riktig ryggsäck. Eller jag har ju en fotoryggsäck som sväljer förutom fotoprylar en tjock jacka och en laptop och lite krimskrams, men knappast någon campingutrustning. Jag har börjat titta på det också faktiskt. Dock är jag ju nära bilen (till att börja med) så jag kan ju packa i den. Dock kommer jag köpa en ryggsäck men vet inte vad jag ska ha.

När det gäller mig så köper jag hellre bra än billigt när det är saker som intresserar mig. Har kollat på bergans ryggsäckar och haglöfs. Även swedemount.
hur stor behöver man egentligen för den typ av camping jag ska ägna mig åt? känns onödigt med en 90 liters . Räcker det med 40-50 liter måntro?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
aronwidforss Tips på referens för nybörjare Allmänt om friluftsliv 0
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
miniwallan Ta med sig nybörjare på övernattning? Allmänt om friluftsliv 16
Glännman Kurs glaciär/stegjärn/isyxa/alpinism för nybörjare Allmänt om friluftsliv 16
Hithae Vägen till att bli en äventyrare som nybörjare? Allmänt om friluftsliv 14
hehebw Nybörjare söker kunskap Allmänt om friluftsliv 4
tobias92 Nybörjare söker hjälp & råd! Allmänt om friluftsliv 10
fiskeaxel1 Svara på enkät. Mvh en grupp studenter Allmänt om friluftsliv 1
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
danfri Bästa sättet att fästa Gränsfors yxa på ryggsäck med MOLLE? Allmänt om friluftsliv 16
Still Alive Hur motverka imma på glasögonen? Allmänt om friluftsliv 61
dmitrij Tältplatser på Gotland Allmänt om friluftsliv 39
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Få längsta batteritid på mobilen Allmänt om friluftsliv 26
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
Robertos Hängmatta på hösten Allmänt om friluftsliv 15
hsp Anpassa ändhylsa på tältstänger Allmänt om friluftsliv 5
senmathal Boka fjällstuga på STF hemsida Allmänt om friluftsliv 6
vandrafjäll Stormsäkra tältet på vinterfjället. Allmänt om friluftsliv 19
Cohf88 Angående felaktiga länsgränser på Google Maps/Earth (+10 år) Allmänt om friluftsliv 4
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Troll 3 Dyrt å korsa gränsen på fel ställe i Norge Allmänt om friluftsliv 28
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
kennet_arvidsson Varför tätförbud på kommunala skogsbadplaser? Allmänt om friluftsliv 53
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
pirx tips på skräddare i malmö/lund? Allmänt om friluftsliv 2
Noatun. Media på långtur? Allmänt om friluftsliv 31
stormdans Tips på aktiviteter utomhus 4 timmar om dagen Allmänt om friluftsliv 28
Stordrulen Altarringen på Fulufjäll Allmänt om friluftsliv 17
Skogsstjärnan Försvunna vägar på kartan? Allmänt om friluftsliv 7
turep Skyltar på L-balk i skogen Allmänt om friluftsliv 7
Kimkim Avslöja guldkorn på internet? Allmänt om friluftsliv 19
cloud76 Grava lax på fjället Allmänt om friluftsliv 5
Kimkim Var titta på vågor i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 2
fotografiskt På vilken sida bär du kniven? Allmänt om friluftsliv 59
ODK123 Förslag på spännande visstidsjobb? Allmänt om friluftsliv 4
majjen Fjället 2019 : 3 Bröllop på Kenekaise Allmänt om friluftsliv 2
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
Sarektomten Sydtoppens höjd oklar på kebnekaise Allmänt om friluftsliv 50
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
bergonatur Bila i Norge, framkomlighet på våren Allmänt om friluftsliv 2
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
pack Hygien på tåg Allmänt om friluftsliv 21
KjeSjo 10% rabatt på resan med SJ via STF, men resan blev dyrare..? Allmänt om friluftsliv 11
Moga Bära saker på huvudet? Allmänt om friluftsliv 17
Linneaa Höga kusten-leden i slutet på maj? Allmänt om friluftsliv 4
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
fritänkare Vad händer om man lägger en roddbåt på stadens mark? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.