Få längsta batteritid på mobilen

Stäng av Bluetooth, så låg ljusstyrka på skärmen som möjligt, apparna kanske går att sätta i viloläge, avinstallera appar du inte behöver under vandringen. Använd telefonen så lite som möjligt. Att lyssna på radio t.ex. drar inte alls lika mycket batteri som att använda telefonen till något som kräver att skärmen används. På natten sätter jag min telefon på "Extreme mode" när jag är på tur. Att stänga av telefonen och slå på den igen på morgonen drar mer batteri. Håll telefonen varm. Under 10°C i luften och du bör förvara telefonen så att batteriet hålls varmt av din kroppsvärme.
 
Lämnar iphonen hemma och tar med mig en enkel nokia, osäker på modellbeteckning så skriver ingen, som jag köpte för 250kr(nypris) med batteritid på 1 månad. Jag kan ringa och svara (vid täckning) samt nyttja SMS. Det är allt jag behöver när jag ä på tur.
Jag behöver inte oroa mig för att batteriet skall ta slut ;)
 
Lämnar iphonen hemma och tar med mig en enkel nokia, osäker på modellbeteckning så skriver ingen, som jag köpte för 250kr(nypris) med batteritid på 1 månad. Jag kan ringa och svara (vid täckning) samt nyttja SMS. Det är allt jag behöver när jag ä på tur.
Jag behöver inte oroa mig för att batteriet skall ta slut ;)

Smart. Med är ju ändå nice att kunna kolla på karta och använda gps några gånger om man vill. Annars har jag den avslagen. Och såklart ingen automatisk uppdatering av appar.
 
Lämnar iphonen hemma och tar med mig en enkel nokia, osäker på modellbeteckning så skriver ingen, som jag köpte för 250kr(nypris) med batteritid på 1 månad. Jag kan ringa och svara (vid täckning) samt nyttja SMS. Det är allt jag behöver när jag ä på tur.
Jag behöver inte oroa mig för att batteriet skall ta slut ;)

Gissar jag istället har en typ Nokia och en smart avslagen. Nu mer har man alla biljetter och annat där så blir tufft att klara sig utan den.
 
Flygplansläge gör jättestor skillnad. Alltså att inte ha kontakt med mobilnätet. Ju sämre täckning desto större skillnad.

Så klart stänger man av allt man kan. Minskar ljusstyrkan på skärmen och ställer in ett mörkt tema. Korta även av tiden som ska gå innan skärmen slocknar.

De flesta telefoner kan visa översikt över olika appars batterianvändning. Kolla innan för att optimera men kolla även efter/under turen då användningen säkert skiljer sig från hemma.

Använd enbart när det behövs och inte som allmänt tidsfördriv. Om ni är flera som går, plocka inte fram din telefon varje gång kompisen gör det och undvik att reagera på andra ”triggers” utan koppling till riktiga behov.

Håll den varm och undvik att använda den om den är kall. Har du powerbank, ladda endast när både powerbank och mobil är varma. Ladda hellre ofta och lite och inte mer än 80%. De sista och första procenten drar ur mer ur powerbanken.

jag har en billig Nokia på 70g som klarar att ha täckning i 2v oavsett. Har ofta smartphone för biljetter och foton etc men den är på flygplansläge hela tiden om jag inte måste ha internet. Onödigt med 2 telefoner men lättare än att ha med powerbank för att smartphonen ska kunna leta täckning med jämna mellanrum.
Har jag karta på mobilen tar jag skärmdump från kartappen (Jag har laddat ner relevanta områden innan så klart) och sätter den som bakgrundsbild så jag inte ens behöver slå in koden för att kolla kartan. Men papperskarta är alltid bäst!
 
Jag skriver ut biljetter på papper spec för återresa om man nu ska boka iförväg.
Man kan stänga av uppdateringar före man lämnar tåg/buss/bil och ladda max lite före man är frame.
Jag har anv lös GPS och end anv tel för karta på kvällen man kan även skriva ut kartan spec om man har färgskrivare.
Går man på olika ställen skippar många köpt karta vilket ej är så bra spec om man kommer på Ide att ta med en gammal tel där bätteriet kan ha blivit sämre än man mins denna tabbe gorde jag för 2 år sedan och inga PB utan solcell laddare som ej fungerade bra.
Testa då den gamla tel i tid och ladda ur och upp några gånger tex med på träning tex med ryggsäck då man ändå tar med div för att täna upp ev oanvända muskler som man ej anv annars.
En Nyladdad gammal tel kan man ju även ta med ist PB om man saknar detta,OBS även PB blir gamla ofta tid än tel pga att de ej anv eller enklare/sämre batteri än i märkes tel.
 
Flygplansläge gör jättestor skillnad. Alltså att inte ha kontakt med mobilnätet. Ju sämre täckning desto större skillnad.

Så klart stänger man av allt man kan. Minskar ljusstyrkan på skärmen och ställer in ett mörkt tema. Korta även av tiden som ska gå innan skärmen slocknar.

De flesta telefoner kan visa översikt över olika appars batterianvändning. Kolla innan för att optimera men kolla även efter/under turen då användningen säkert skiljer sig från hemma.

Använd enbart när det behövs och inte som allmänt tidsfördriv. Om ni är flera som går, plocka inte fram din telefon varje gång kompisen gör det och undvik att reagera på andra ”triggers” utan koppling till riktiga behov.

Håll den varm och undvik att använda den om den är kall. Har du powerbank, ladda endast när både powerbank och mobil är varma. Ladda hellre ofta och lite och inte mer än 80%. De sista och första procenten drar ur mer ur powerbanken.

jag har en billig Nokia på 70g som klarar att ha täckning i 2v oavsett. Har ofta smartphone för biljetter och foton etc men den är på flygplansläge hela tiden om jag inte måste ha internet. Onödigt med 2 telefoner men lättare än att ha med powerbank för att smartphonen ska kunna leta täckning med jämna mellanrum.
Har jag karta på mobilen tar jag skärmdump från kartappen (Jag har laddat ner relevanta områden innan så klart) och sätter den som bakgrundsbild så jag inte ens behöver slå in koden för att kolla kartan. Men papperskarta är alltid bäst!
Mycket användbar information! Stort tack.
 
De flesta smartphones har någon form av "supersparläge" som man kan aktivera.
Med det läget kan batteritiden vara upp till ett par veckor även om telefonen är påslagen (inte om den ligger och söker efter mottagning där ingen mottagning finns såklart), men det beror på exakt hur sparläget funkar på just din telefon.
På vissa telefoner tillåter dock inte supersparläget tredjepartsappar.

Om du inte hittar det på din telefon så kan det vara en dold funktion.
Jag har varit med om att detta läge varit en betafunktion, och att man har varit tvungen att aktivera det via väääldigt djupa menyer. Google är din vän.
 
Slår av mobilen när jag for i väg och slår på när jag är hemma. Bevaras i värme. Bara för nödfall varför annars vandra?
Sådana här svar är ju bara trams. Bara för att du inte vill använda mobilen när du är ute, betyder det inte att den inte har användning för andra. För min del använder jag den för navigering, fotografering och att blogga/instagram. Anser du inte att man kan vandra med mobilen med?

Och jag har också min i flygplansläge mesta tiden. Skriver i en offline app och kopierar in text till Instagram i tältet på kvällen om jag har täckning. Jag avinstallerar också appar jag inte behöver när jag ska iväg på längre tur. Det gör skillnad. Sedan har jag en Nitecore NB20000 powerbank, vilket ger ett antal laddningar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.