Nybörjare på camping

En till sak som du bör skaffa är en pannlampa.

Vad gäller ryggsäcken kan den säkert fungera, men ta hem den, packa den och testa att traska omkring nån halvtimme eller så. Annars är det väldigt svårt att avgöra att den sitter bra på ryggen, vilket ju är det viktigaste för en ryggsäck :).

Och tält... jo, hilleberg kommer upp i varje diskussion, och de är fina, men ärligt talat, folk tältar i fjällen i veckor utan att avlida i tält som kostar häften så mycket... Ta en titt i en av alla dessa tälttrådar så hittar du diverse tips.
Om ditt rustatält håller tätt duger säkerligen det också när du nu tältar i närheten av bilen. Om du inte är säker, så ha med ett par plastpåsar/vattentäta packpåsar till kamerautrustningen och testa.
 
Prova ryggsäcken!

Jag var också sugen på precis den där. Snygg praktisk lagom stor. Satt så jäkla illa på min rygg! En massa meckande med inställningar så blev den ...okej... men inte mer. Jag har idag en billig (ganska ful) ryggsäck som sitter skönt. Provlasta i affären å gå runt. Dra i remmar och pilla på saker. Prova med o utan jacka. Allt blir enklare om ryggsäcken sitter bekvämt. Jag tror storleken räcker för dina behov, synnerhet om du bär kamerautrustning i ngt annat eller bara delar av den i ryggsäcken

Vad gäller mat så håller jag med dem ovan som påpekar att du inte behöver begränsa dig om du är nära bilen. Om jag inte ska bära maten så brukar jag göra en god fiskgryta (e dyl) som jag fryser in. Då har du en kylklamp till (en halvflaska vin) frukostmaten. Så när det är matdags så har du en lagom upptinad, riktigt smaklig gryta att njuta av. Och kanske som sagt ett lagom tempererat vin till. Man ska inte underskatta vad god mat gör med humöret och totalupplevelsen :)
 
En till sak som du bör skaffa är en pannlampa.

Vad gäller ryggsäcken kan den säkert fungera, men ta hem den, packa den och testa att traska omkring nån halvtimme eller så. Annars är det väldigt svårt att avgöra att den sitter bra på ryggen, vilket ju är det viktigaste för en ryggsäck :).

Och tält... jo, hilleberg kommer upp i varje diskussion, och de är fina, men ärligt talat, folk tältar i fjällen i veckor utan att avlida i tält som kostar häften så mycket... Ta en titt i en av alla dessa tälttrådar så hittar du diverse tips.
Om ditt rustatält håller tätt duger säkerligen det också när du nu tältar i närheten av bilen. Om du inte är säker, så ha med ett par plastpåsar/vattentäta packpåsar till kamerautrustningen och testa.

pannlampa har jag.
såg att ryggsäckar hade olika storlekar. S,M och L. vad är det för något? hur kan en ryggsäck på 46 liter finnas i både small och medium? vad är skillnaden?
Prova ryggsäcken!

Jag var också sugen på precis den där. Snygg praktisk lagom stor. Satt så jäkla illa på min rygg! En massa meckande med inställningar så blev den ...okej... men inte mer. Jag har idag en billig (ganska ful) ryggsäck som sitter skönt. Provlasta i affären å gå runt. Dra i remmar och pilla på saker. Prova med o utan jacka. Allt blir enklare om ryggsäcken sitter bekvämt. Jag tror storleken räcker för dina behov, synnerhet om du bär kamerautrustning i ngt annat eller bara delar av den i ryggsäcken

Vad gäller mat så håller jag med dem ovan som påpekar att du inte behöver begränsa dig om du är nära bilen. Om jag inte ska bära maten så brukar jag göra en god fiskgryta (e dyl) som jag fryser in. Då har du en kylklamp till (en halvflaska vin) frukostmaten. Så när det är matdags så har du en lagom upptinad, riktigt smaklig gryta att njuta av. Och kanske som sagt ett lagom tempererat vin till. Man ska inte underskatta vad god mat gör med humöret och totalupplevelsen :)

ok ja det gäller nog att prova så den sitter bra. har dock ingen affär som säljer den väskan i närheten.
har dock sportshopen och sportringen här och dom säljer ryggsäckar. Finns både haglöfs,bergans och fjällräven där.
Men det hjälper ju inte att prova någon av dom om jag ska ha en annan :)
 
såg att ryggsäckar hade olika storlekar. S,M och L. vad är det för något? hur kan en ryggsäck på 46 liter finnas i både small och medium? vad är skillnaden?
Rygglängd om jag inte missminner mig. Kolla på ospreys hemsida så borde du få en lista på vilken storlek du ska satsa på givet vilken längd du har på ryggen.


ok ja det gäller nog att prova så den sitter bra. har dock ingen affär som säljer den väskan i närheten.
har dock sportshopen och sportringen här och dom säljer ryggsäckar. Finns både haglöfs,bergans och fjällräven där.
Men det hjälper ju inte att prova någon av dom om jag ska ha en annan :)
Addnature som du länkade till har fri returfrakt. Har inte behövt returnera något, men man får med en lapp för returfrakten i paketet från dem, så det borde ju inte vara *så* meckigt.
 
har nu varit iväg en sväng och känt på lite olika ryggsäckar. har testat haglöfs i olika storlekar. Verkar ha bra lösningar men jag tyckte inte den var så väldigt bekväm faktiskt. Hårda kanter som skavde, och då hade jag ändå jacka på mig.

The north face i olika storlekar och det var ungefär samma där. skavde på vissa ställen dom också.

Sen testade jag Bergans helium och vilken skillnad. Den satt som gjuten på ryggen. Så otroligt skön. det kändes inte som att man hade den på sig jämför med dom andra. Nu testade jag ju bara med massa papp i men jag kände ändå stor skillnad.

Kom också underfund med att deras 55l var ganska lagom i storlek. Kollade både på 40 och 46 liters och dom var inte så stora om man ska ha med både tält, trangiakök , kläder och kamerautrustning.

den kostade 1699kr där men hittade för 1495kr på internet.

någon som har en och kan säga om det är värt ett köp?
Blir nog en röd i så fall. Den var snygg :)
 
Kan vara värt att köpa ryggsäck som finns i butik nära hemma. Gör stor skillnad hur ryggan sitter på just din rygg.

Storlekarna har normalt med rygglängd att göra. Man mäter mellan C7 kotan och höften har jag för mig. Finns massa youtube videos som visar exakt hur det är tänkt att gå till. Det kanske inte är jätteviktigt om du inte ska gå så långt, men jag har själv råkat ut för ryggor som har fel storlek och resultatet har varit enorm huvudvärk efter några timmar.

Hur många liter du bör välja beror helt enkelt på hur mycket du vill ta med dig. 46 liter funkar för många, men en traditionell vandrare brukar nog köra på lite större (50-60 liter i alla fall). Stor faktor här är hur mycket kamerautrustning som ska få plats, hur stort tält har du med dig och hur mycket plats tar sovsäck, liggunderlag etc.

Jag gissar att du antagligen vill ha lite större än 46 liter om du ska köra med dubbla sovsäckar eller sovsäck + extra filt eller andra sådana kombinationer.

För att kunna få plats med lite större prylar och lite extra god mat + kamerautrustning skulle jag nog rekommendera en ganska stor rygga. Är nog väldigt skönt att kunna trycka ner allting i en väska och aldrig behöva krångla med flera olika och gå i vändor etc.

Ska du inte gå så långt och inte viktoptimera en massa är det inte heller några större nackdelar med att ha större rygga än vad som behövs.

Men som sagt, det där är väldigt individuellt. I bästa fall kan du låna hem en rygga från lokal butik och testpacka. Se hur mycket du får in. (Då tycker jag i och för sig att man moraliskt förbundit sig att handla från den butiken så länge de sköter sig, men det råder det väldans delade meningar om.)


Ett annat tips är att skaffa en en tarp eller liknande. Helt enkelt en möjlighet att smälla upp ett litet tak som du kan stå under och laga mat, ställa upp stativ med kamera etc. Om du liksom vet med dig att du kommer vara på ett ställe under längre tid och fota en massa lär det vara guld värt. Men om du rör mycket på dig är det kanske lite onödigt.
 
tack för bra tips. Mitt tält är inte jättestort, men inte minimalisk heller. Den går nog in i ryggan på längden om jag köper 55l
sovsäcken är inte heller så stor. men svårt att veta hur mycket man får plats med när man inte har erfarenhet.
Det är ju viktigt också att kameran och objektiv får plats. det tar mycket plats.
stativ kan jag fästa på sidan såg det ut som. samma sak med liggunderlag.

Vad är fördelen med att köpa i butik menar du? just för att man kan prova den innan? annars ser jag ingen fördel. Jag kommer köpa min bergans på nätet om jag nu ska köpa den. Jag har ju redan testat den och den satt bra :)

Tarp ska jag kolla upp :)
 
Vad är fördelen med att köpa i butik menar du? just för att man kan prova den innan? annars ser jag ingen fördel. Jag kommer köpa min bergans på nätet om jag nu ska köpa den. Jag har ju redan testat den och den satt bra :)

Tarp ska jag kolla upp :)

Fördelen är just att kunna prova innan och se att allt sitter som det ska utan strul. Om man provar i butik men beställer från nätet finns det snart inga butiker kvar att prova i.

Men det är en helt annan diskussion som inte behöver ta mer plats i denna tråd.
 
Då är det upp till butikerna att sänka priserna. :) för mig är det pengarna som styr.
Service också men under dom 30 min jag var i butiken var det ingen som kom fram ochfrågade om jag ville h hjälp. Såg minst 5st anställda och ungefär lika många kunder.

Men som sagt. Vi behöver inte ta det här.

Verkar som det är svårt att få tag i ryggsäcken. Fanns två ställen på nätet varav den ena inte hade den hemma . Jag kanske blir tvungen att köpa i butik ändå :)
 
i morgon åker jag till ett litet naturreservat i värmland. Hoppas jag får min nya ryggsäck i morgon så jag kan packa ordentligt. Har även köpt liggunderlag, regnställ, kniv, ved, mat och lite annat smått och gott. Har hittat en plats precis vid en sjö där det finns både vindskydd och eldplats. ser riktigt fint ut.

ligger bara några hundra meter från vägen.

det ska bli klart väder i morgon och på lördag och tempen kommer ligga runt 0 grader på natten. Jag är lite orolig för det att jag kommer frysa för mycket. Vi får se. Får klä mig så bra jag kan.

Ska bli riktigt roligt detta och jag ser fram emot det. Jag kommer gå omkring lite i området och titta. Sen fota på kvällen. Sen tänkte jag göra upp eld och grilla lite korv.

wish me luck :)

Hur är det förresten med sjövatten? Kan man laga mat och kaffe på det? har med mig frystorkat. Går det att använda sjövatten till det? Vore ju smidigt att slippa bära med sig en dunk med vatten.
 
Det går bra att använda sjövatten i Värmland, det gör jag i Dalsland när jag är där. Bäst dock att koka det även om jag druckit det rätt ur sjön. "Big bubbles no troubles".
 
HEj,

Betr tält kan jag tipsa om McKinleys tält som är fullt tillräckligt bra för de flesta till ett vettigt pris (ca 2000 för ett tremanna tunneltält) Vi har kört med dem i scouterna i många år och de funkar och håller ihop bra. Dock inte det lättaste alternativet men det är ju främst viktbesparingen som kostar flis. Själv har jag också ett sånt och satsade på en bättre och större ryggsäck (Fjällrävens Kajka 85l) där även tältet får plats inne i ryggsäcken.

För övrigt är väl torra strumpor (ull) och mössa den största välmåendefaktorn....

Lycka till
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
aronwidforss Tips på referens för nybörjare Allmänt om friluftsliv 0
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
miniwallan Ta med sig nybörjare på övernattning? Allmänt om friluftsliv 16
Glännman Kurs glaciär/stegjärn/isyxa/alpinism för nybörjare Allmänt om friluftsliv 16
Hithae Vägen till att bli en äventyrare som nybörjare? Allmänt om friluftsliv 14
hehebw Nybörjare söker kunskap Allmänt om friluftsliv 4
tobias92 Nybörjare söker hjälp & råd! Allmänt om friluftsliv 10
fiskeaxel1 Svara på enkät. Mvh en grupp studenter Allmänt om friluftsliv 1
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
danfri Bästa sättet att fästa Gränsfors yxa på ryggsäck med MOLLE? Allmänt om friluftsliv 16
Still Alive Hur motverka imma på glasögonen? Allmänt om friluftsliv 61
dmitrij Tältplatser på Gotland Allmänt om friluftsliv 39
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Få längsta batteritid på mobilen Allmänt om friluftsliv 26
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
Robertos Hängmatta på hösten Allmänt om friluftsliv 15
hsp Anpassa ändhylsa på tältstänger Allmänt om friluftsliv 5
senmathal Boka fjällstuga på STF hemsida Allmänt om friluftsliv 6
vandrafjäll Stormsäkra tältet på vinterfjället. Allmänt om friluftsliv 19
Cohf88 Angående felaktiga länsgränser på Google Maps/Earth (+10 år) Allmänt om friluftsliv 4
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Troll 3 Dyrt å korsa gränsen på fel ställe i Norge Allmänt om friluftsliv 28
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
kennet_arvidsson Varför tätförbud på kommunala skogsbadplaser? Allmänt om friluftsliv 53
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
pirx tips på skräddare i malmö/lund? Allmänt om friluftsliv 2
Noatun. Media på långtur? Allmänt om friluftsliv 31
stormdans Tips på aktiviteter utomhus 4 timmar om dagen Allmänt om friluftsliv 28
Stordrulen Altarringen på Fulufjäll Allmänt om friluftsliv 17
Skogsstjärnan Försvunna vägar på kartan? Allmänt om friluftsliv 7
turep Skyltar på L-balk i skogen Allmänt om friluftsliv 7
Kimkim Avslöja guldkorn på internet? Allmänt om friluftsliv 19
cloud76 Grava lax på fjället Allmänt om friluftsliv 5
Kimkim Var titta på vågor i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 2
fotografiskt På vilken sida bär du kniven? Allmänt om friluftsliv 59
ODK123 Förslag på spännande visstidsjobb? Allmänt om friluftsliv 4
majjen Fjället 2019 : 3 Bröllop på Kenekaise Allmänt om friluftsliv 2
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
Sarektomten Sydtoppens höjd oklar på kebnekaise Allmänt om friluftsliv 50
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
bergonatur Bila i Norge, framkomlighet på våren Allmänt om friluftsliv 2
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
pack Hygien på tåg Allmänt om friluftsliv 21
KjeSjo 10% rabatt på resan med SJ via STF, men resan blev dyrare..? Allmänt om friluftsliv 11
Moga Bära saker på huvudet? Allmänt om friluftsliv 17
Linneaa Höga kusten-leden i slutet på maj? Allmänt om friluftsliv 4
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
fritänkare Vad händer om man lägger en roddbåt på stadens mark? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.