Nybörjare på camping

Du behöver något att bära prylarna i också...

Om du inte ska bära mer än 25 kilo och dessutom inte särskilt långt borde Ikeas "Frakta" vara tillräcklig. Både priset (29:) och vikten (200 gram) är oslagbara och den rymmer dessutom 76 liter så du kommer inte att fylla den... Om du viker liggunderlaget på både längden och bredden och lägger i botten får du en plan och vadderad ryggplatta som gör det bekvämare att bära. :)

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90149148/

frakta-trunk-for-karra__0246396_PE385454_S4.JPG
 
Bra lösning. Ser dock inte så bekvämt ut för nacke och axlar :)

Jag har ett par sådana faktiskt. Jag har dock inget emot att spendera pengar på saker jag gillar så en riktig ryggsäck kommer jag nog införskaffa även om det är onödigt. Saknar en ibland faktiskt när man ska ut på turer eller kortare resor.

men funderar fortfarande på storlek och märke.


vad tror ni om den här? är det en bra ryggsäck som täcker mina behov kanske?
Kanske man kan packa kamera med ett par extra objektiv och lite tillbehör samt stativ i denna? samt campingutrustning? Tycker den verkar bra samt att många verkar va nöjda med den.
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=OSPREYEXOS46
 
Senast ändrad:
Fotar djur gör jag gärna , men att bli överrumplad av en varg eller Björn mitt inne i skogen är lite skillnad . Det tror jag du förstår också :)

Dock så befinner jag mig som sagt inte så ofta mitt inne i skogarna utan mest vid kusten och sjöar.

Du har inga nybörjartips om camping att ge mig istället?

Har funderat lite på kyla och fukt och sånt i tältet. Ska man packa upp sovsäcken så sent som möjligt eller vad finns det för "regler" där?

Nej, jag förstår inte den skillnaden. Är man intresserad av natur eller t o m fotograferar djur och natur så borde ju den högsta önskan vara just att få se de allra ovanligaste djuren? När jag är ute och går i vargrevir i värmländska skogar så är i alla fall det min önskan.
 
Nej, jag förstår inte den skillnaden. Är man intresserad av natur eller t o m fotograferar djur och natur så borde ju den högsta önskan vara just att få se de allra ovanligaste djuren? När jag är ute och går i vargrevir i värmländska skogar så är i alla fall det min önskan.

Jag tror inte någon är så tuff om man träffar på en Björn i skogen oavsett om man är intresserad av den eller inte :)
Men jag är ingen djur och viltfotograf utan en natur och landskapsfotograf .
Jag har skapat ett album här faktiskt med några av mina bilder. Ta gärna en titt så får du se vad för typ av bilder jag tar :)
 
Läste inte igenom allt men tror du ska satsa på ett nytt tält längre fram. Det kan storma även vid kusten.

Absolut. Mitt rustatält funkade bra i somras när jag tältade på en campingplats på Öland men att tälta med det öppet på västkusten kanske det inte håller till? Blåser det sönder eller blåser det rätt igenom eller vad är det ett billigt tält inte klarar som ett dyrt och bra tält gör?

Vad ska man satsa på för tält?

Ingen förresten som som tror att ryggsäcken kommer funka till mina ändamål som jag länkade till lite längre upp?
 
Det är en bra väska tror jag.

Jag tycker om väskor som öppnar upp hela sidan. Det blir lättare att plocka fram det man vill ha då. Istället för en "toppmatad" då man alltid ska ha det som ligger i botten.
Tror du 46L räcker för din utrustning? Själv hade jag valt en lite större modell för att ha en marginal
 
jag vet inte om 46 liter räcker. jag ska ju som sagt inte på långa veckovandringar. utan max 1-2 nätter. dessutom oftast nära bilen skulle jag tro. Känns som att om jag köper en för stor så blir den bara smidig istället. Kollade på youtubeklippet om ryggsäcken och jag tycker den ser ganska stor ut.

Men Jag har ingen erfarenhet så jag vet inte.
 
Tackar för ännu mer tips. Varma sockar har jag. har tjocka ullsockar som värmer bra tycker jag.
pannlampa har jag också och är alltid nerpackad i kameraryggsäcken. Ett förstahjälpen kit har jag också med mig på lite längre fotoresor så det finns. Saknar dock en riktigt bra kniv eller sån där alltiallo grunka.

packpåsar har jag inga. Inte heller någon riktig ryggsäck. Eller jag har ju en fotoryggsäck som sväljer förutom fotoprylar en tjock jacka och en laptop och lite krimskrams, men knappast någon campingutrustning. Jag har börjat titta på det också faktiskt. Dock är jag ju nära bilen (till att börja med) så jag kan ju packa i den. Dock kommer jag köpa en ryggsäck men vet inte vad jag ska ha.

När det gäller mig så köper jag hellre bra än billigt när det är saker som intresserar mig. Har kollat på bergans ryggsäckar och haglöfs. Även swedemount.
hur stor behöver man egentligen för den typ av camping jag ska ägna mig åt? känns onödigt med en 90 liters . Räcker det med 40-50 liter måntro?

Absolut. Mitt rustatält funkade bra i somras när jag tältade på en campingplats på Öland men att tälta med det öppet på västkusten kanske det inte håller till? Blåser det sönder eller blåser det rätt igenom eller vad är det ett billigt tält inte klarar som ett dyrt och bra tält gör?

Vad ska man satsa på för tält?

Ingen förresten som som tror att ryggsäcken kommer funka till mina ändamål som jag länkade till lite längre upp?

Precis.alla kommer hata mig nu men Kolla Hillebergs tält. ("Svindyra" men bäst på marknaden, lite Rolls roys i tältvärlden) Om inget annat bara för att få en uppfattning om hur det borde se ut. Men du e inne på rätt spår med kupol. Finns även bergans Vaude, MSR mfl. (Så behöver jag inte få mig en känga från alla iallafall. Dem dyrare tälten är lättare (oftast) låter mindre, (prassel) tål mer väta, har bättre ventilation, och tåler mer påfrestning.
Och ryggsäcken! Borde du klara dig med om du ligger runt 10-12 kg packning. Tror du får problem med axlarna annars. Beror ju på hur mycke kamera du bär med dig?
 
Jag bor på västkusten och har tältat mest här, och lite i skog men inte på kalfjäll. Eftersom du inte planerar att tälta mer än 1-3 nätter i taget (som jag brukar nöja mig med) så tycker jag att det viktigaste med tältet är att det är regntätt. När de mörka molnen kommer på eftermiddagen är det skönt att veta att det i alla fall är tätt. Jag har inte haft några dyra, stadiga tält, men det har fungerat ändå. I alla fall det som är regntätt! Storm och kuling brukar man veta några dagar i förväg, så då kan man ju stanna hemma om man är osäker på tältet. Eller söka lä bakom någon klippa. Regnet kan komma mer oväntat, enligt min erfarenhet.

Väldigt fina bilder du har på din hemsida, förresten!
 
Precis.alla kommer hata mig nu men Kolla Hillebergs tält. ("Svindyra" men bäst på marknaden, lite Rolls roys i tältvärlden) Om inget annat bara för att få en uppfattning om hur det borde se ut. Men du e inne på rätt spår med kupol. Finns även bergans Vaude, MSR mfl. (Så behöver jag inte få mig en känga från alla iallafall. Dem dyrare tälten är lättare (oftast) låter mindre, (prassel) tål mer väta, har bättre ventilation, och tåler mer påfrestning.
Och ryggsäcken! Borde du klara dig med om du ligger runt 10-12 kg packning. Tror du får problem med axlarna annars. Beror ju på hur mycke kamera du bär med dig?

jo jag har kollat på hillebergs men att köpa ett tält för 5000-10000 kr för att sova en eller två nätter i i ett naturreservat i värmland känns lite overkill, tycker du inte? :)

Ett tält som är regntätt vill jag däremot ha. Tältet jag har nu använde jag när jag var i norska fjällen och tältade. Det var kalfjäll och regnade lite på natten och var fuktigt i luften. Hela insidan av tältduken var blöt och och det droppade nästan in . inte så trevligt.
 
Jag bor på västkusten och har tältat mest här, och lite i skog men inte på kalfjäll. Eftersom du inte planerar att tälta mer än 1-3 nätter i taget (som jag brukar nöja mig med) så tycker jag att det viktigaste med tältet är att det är regntätt. När de mörka molnen kommer på eftermiddagen är det skönt att veta att det i alla fall är tätt. Jag har inte haft några dyra, stadiga tält, men det har fungerat ändå. I alla fall det som är regntätt! Storm och kuling brukar man veta några dagar i förväg, så då kan man ju stanna hemma om man är osäker på tältet. Eller söka lä bakom någon klippa. Regnet kan komma mer oväntat, enligt min erfarenhet.

Väldigt fina bilder du har på din hemsida, förresten!

precis, vet jag att det är storm och orkan ute så behöver jag ju faktiskt inte tälta. Brukar inte fota då heller då kamerautrustning inte mår så bra av regn. Dock är det ju väldigt bra om tältet klarar av en regnskur.

Tack för kommentaren om mina bilder :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
aronwidforss Tips på referens för nybörjare Allmänt om friluftsliv 0
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
miniwallan Ta med sig nybörjare på övernattning? Allmänt om friluftsliv 16
Glännman Kurs glaciär/stegjärn/isyxa/alpinism för nybörjare Allmänt om friluftsliv 16
Hithae Vägen till att bli en äventyrare som nybörjare? Allmänt om friluftsliv 14
hehebw Nybörjare söker kunskap Allmänt om friluftsliv 4
tobias92 Nybörjare söker hjälp & råd! Allmänt om friluftsliv 10
fiskeaxel1 Svara på enkät. Mvh en grupp studenter Allmänt om friluftsliv 1
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
danfri Bästa sättet att fästa Gränsfors yxa på ryggsäck med MOLLE? Allmänt om friluftsliv 16
Still Alive Hur motverka imma på glasögonen? Allmänt om friluftsliv 61
dmitrij Tältplatser på Gotland Allmänt om friluftsliv 39
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Få längsta batteritid på mobilen Allmänt om friluftsliv 26
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
Robertos Hängmatta på hösten Allmänt om friluftsliv 15
hsp Anpassa ändhylsa på tältstänger Allmänt om friluftsliv 5
senmathal Boka fjällstuga på STF hemsida Allmänt om friluftsliv 6
vandrafjäll Stormsäkra tältet på vinterfjället. Allmänt om friluftsliv 19
Cohf88 Angående felaktiga länsgränser på Google Maps/Earth (+10 år) Allmänt om friluftsliv 4
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Troll 3 Dyrt å korsa gränsen på fel ställe i Norge Allmänt om friluftsliv 28
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
kennet_arvidsson Varför tätförbud på kommunala skogsbadplaser? Allmänt om friluftsliv 53
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
pirx tips på skräddare i malmö/lund? Allmänt om friluftsliv 2
Noatun. Media på långtur? Allmänt om friluftsliv 31
stormdans Tips på aktiviteter utomhus 4 timmar om dagen Allmänt om friluftsliv 28
Stordrulen Altarringen på Fulufjäll Allmänt om friluftsliv 17
Skogsstjärnan Försvunna vägar på kartan? Allmänt om friluftsliv 7
turep Skyltar på L-balk i skogen Allmänt om friluftsliv 7
Kimkim Avslöja guldkorn på internet? Allmänt om friluftsliv 19
cloud76 Grava lax på fjället Allmänt om friluftsliv 5
Kimkim Var titta på vågor i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 2
fotografiskt På vilken sida bär du kniven? Allmänt om friluftsliv 59
ODK123 Förslag på spännande visstidsjobb? Allmänt om friluftsliv 4
majjen Fjället 2019 : 3 Bröllop på Kenekaise Allmänt om friluftsliv 2
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
Sarektomten Sydtoppens höjd oklar på kebnekaise Allmänt om friluftsliv 50
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
bergonatur Bila i Norge, framkomlighet på våren Allmänt om friluftsliv 2
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
pack Hygien på tåg Allmänt om friluftsliv 21
KjeSjo 10% rabatt på resan med SJ via STF, men resan blev dyrare..? Allmänt om friluftsliv 11
Moga Bära saker på huvudet? Allmänt om friluftsliv 17
Linneaa Höga kusten-leden i slutet på maj? Allmänt om friluftsliv 4
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
fritänkare Vad händer om man lägger en roddbåt på stadens mark? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.