Hygien på tåg

Min kompis tog tåg 95 från Kiruna till Boden igår. Måste bara få delge mig hans klagobrev til SJ. Hade så ofantligt kul åt hans meddelanden igår:)

" Hej jag vill återfå mina pengar som jag betalat resan med.
Jag sitter på ett tåg fullt med vandrare som har varit i abisko och vandrat i flera dagar och dom luktar så illa av allt svett, myggmedel och tjära att det inte går att andas i kupén. Jag hade inte ens suttit på detta tåg om jag så fått betalt för det. Som tur är bokade jag nu norrtåg hem"

Är det så illa, eller är han bara en känslig sörlänning?

Han kan mycket väl ha rätt.
Själv duschar jag eller tvagar mig i närmsta bäck samt sätter på mig rena kläder då man ju inte direkt luktar jordgubb efter en vandring.

Hej,
Natten innan jag åker tåg hem, ser jag till att sova på en fjällstation eller vandrarhem alternativ hotell för att kunna duscha och tvätta mina kläder (de jag har på mig). Det går bra att gå omkring i sitt underställ så länge.
Tycker inte man ska sätta sig illaluktande på tåget.
Mvh Veni

Min kompis tog tåg 95 från Kiruna till Boden igår. Måste bara få delge mig hans klagobrev til SJ. Hade så ofantligt kul åt hans meddelanden igår:)

" Hej jag vill återfå mina pengar som jag betalat resan med.
Jag sitter på ett tåg fullt med vandrare som har varit i abisko och vandrat i flera dagar och dom luktar så illa av allt svett, myggmedel och tjära att det inte går att andas i kupén. Jag hade inte ens suttit på detta tåg om jag så fått betalt för det. Som tur är bokade jag nu norrtåg hem"

Är det så illa, eller är han bara en känslig sörlänning?

Har Norrtåg andra hygienkrav än SJ?

SJ eller Norrtåg, de beskrivna lukterna är sällan ett problem på tågen mot Norrland. Sen försöker jag för egen del hålla en god hygien för min och mina medresenärers skull.

Jag har större problem med folk på tågen som pratar högljutt, hinkar alkohol eller i största allmänhet har svårt att ta hänsyn till andra. Lite svettlukt är ett mindre problem.

Jag brukar som flera andra redan skrivit planera sista natten innan hemresan med tillgång till dusch och ett rent ombyte av underkläder och skjorta av respekt för mig själv och mina medresenärer.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips