Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hygien på tåg
- Trådstartare pack
- Start datum
Jag har kläder som jag bara tar på till natten och till hemresan och övernattar nästan alltid på hotell, vandrarhem eller campingplats efter fullbordad tur. En gång i Skottland åkte jag direkt till Edinburgh efter fullbordad tur och där kunde jag duscha på stationen. Samma möjlighet har jag utnyttjat i andra större städer.
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Även om det inte finns dusch där man avslutar sin vandring så finns ju ofta en sjö eller jokk där man kan bada eller tvätta av sig. Är man snabb och dessutom gör några armhävningar eller lite upphopp några minuter före så är iaf min erfarenhet att man ej hinner bli nedkyld.
Kåsa eller gryta kan användas för att hälla vatten över sig själv om djupet ej räcker för dopp.
Skickat från min D6603 via Tapatalk
Kåsa eller gryta kan användas för att hälla vatten över sig själv om djupet ej räcker för dopp.
Skickat från min D6603 via Tapatalk
Vi brukar se till att avsluta någonstans där det går att duscha och handtvätta kläder som får torka över natten, främst för den egna komfortens skull. Men nog kan jag känna med ickevandrarna, när man kommer fram efter över en veckas vandring luktar man av mer än bara lägereld, det blir rätt mycket kroppsodör även om man tvättat sig dagligen i fjällsjöar och bäckar. Jag vill inte gå så långt som att säga att man har en skyldighet att lukta gott, men nog tycker jag att det ingår i gott uppförande att undvika att ha en påträngande lukt när man reser med andra på samma sätt som man ska undvika att föra oväsen.
Skickat från min SM-G390F via Tapatalk
Skickat från min SM-G390F via Tapatalk
Alltså... får jag kalla det här för I-lands-problem utan att bli anklagad för att förminska andra människors bekymmer?
Hygienen är väl en av de dagliga utmaningar som ingår i en fjällvandring. Det som gör det värt att vandra, att ta sig tid, låta det ta tid, att tvätta sig, tvätta kläder, diska, hålla ordning på sina saker, på ett sätt som är stressande i vardagen hemma men ger en känsla av avslappning på vandringen, att ha tid, att faktiskt hinna, utan tidspress. För mig, men säkert inte för alla.
Kroppslukt borde inte betraktas som störande. Jag tvättar mig för min egen skull, inte för andras. Men efter det här inlägget hoppas jag verkligen att min egen känsla av välbefinnande när jag känner mig fräsch under och efter en vandring även tillkommer andra tågresenärer.
Jag tror att trådstartarens kompis hade otur och råkade ut för några tåggrannar som inte hade känslan för att hålla tillfredsställande hygien, som jag tror att de flesta fjällvandrare har.
Hygienen är väl en av de dagliga utmaningar som ingår i en fjällvandring. Det som gör det värt att vandra, att ta sig tid, låta det ta tid, att tvätta sig, tvätta kläder, diska, hålla ordning på sina saker, på ett sätt som är stressande i vardagen hemma men ger en känsla av avslappning på vandringen, att ha tid, att faktiskt hinna, utan tidspress. För mig, men säkert inte för alla.
Kroppslukt borde inte betraktas som störande. Jag tvättar mig för min egen skull, inte för andras. Men efter det här inlägget hoppas jag verkligen att min egen känsla av välbefinnande när jag känner mig fräsch under och efter en vandring även tillkommer andra tågresenärer.
Jag tror att trådstartarens kompis hade otur och råkade ut för några tåggrannar som inte hade känslan för att hålla tillfredsställande hygien, som jag tror att de flesta fjällvandrare har.
Alltså... får jag kalla det här för I-lands-problem utan att bli anklagad för att förminska andra människors bekymmer?
Javisst, vi tvättar oss i dricksvatten av toppkvalitet i hemmet.
Det finns ju extremt åt båda håll och som du beskriver i det som jag klippte bort, nånstanns finns det ju en gräns. Samtidigt människor luktar illa ibland. Ibland är det jag, ibland du och ibland är vi helt oskyldida och någon annan luktar - vi luktar litegrann allihopa vid olika tillfällen.
Var tågresenärerna hamnar på skalan är ju oklart egentligen.
Roligt, men jag kan faktiskt förstå honom. Det är som tunnelbanan efter Marathon.
Troligen Stockholm Marathon som avses. De flesta andra, iaf de jag sprungit, brukar ha utmärkta möjlighet till dusch och ofta även bastu efter loppet.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg