Media på långtur?

Fågelkvitter i all ära, men ibland vill jag lyssna på lite musik eller ljudbok när jag är ute på längre turer. Eftersom jag inte är en stjärna på IT eller teknik så hoppas jag få input från er andra, hur tänker ni här?

Är det MP3-spelare som är batteri-effektivast? Används sådana fortfarande eller är det annat som gäller nu? Vill gärna snåla på mobilbatteriet så mycket som möjligt då de är tillräckligt dåligt på nya mobiler. Mobilen använder jag hellre till digital backup-karta osv.
Bra förslag på mediaspelare uppskattas. Stor fördel om de har enkla att använda.
Jag har tittat på Sandisk Clip Sport Plus MP3-spelare som har 16 BG minne. Ungefär hur många ljudböcker ryms på minnet?

Mottager också tips på en bra (lätt och kraftfull) powerbank till mobilen.

Mvh
/E
 
Senast ändrad:
Det finns vattentäta, stötsäkra mobiler med batterier på 10 000 mAh. Pris omkring 3000 kr. Dom räcker en vecka eller mer om du använder flygläge och bara kör dom som gps. Då får du en spelare, halvbra kamera och gps. Det relativt låga priset gör att din totalvikt (och kanske också totalkostnad) blir måttlig och det blir litet mindre prylar att hålla rätt på.
https://www.e-ville.com/sv/3045974-...-plus-vattentat-ip68-smartphone-10000mah.html
 
Mp3 spelare fungerar absolut. Själv är man lite bortskämd med spotify så jag har all min musik i listor där. Jag löser det med en typ mp3 spelare som kan spela spotify listor i offlineläge. Fördel är att den är lätt. Nackdel är att batteriet är klent, typ 5timmar så den behöver laddas var och varannan dag beroende på hur mycket man använder den så klart.

Angående batteribank om man går förbi civilisation och planerar att passa på att fylla på banken så är det inte fel att kika på snabbladdande typ quickcharge som kan ladda upp till 80% snabbare jämfört med en vanlig. På så sätt behöver man inte släpa på ett helt bilbatteri [emoji1] jag klarar mig utmärkt på en 10000mah bank i en vecka till min mobil i flygplansläge, min musikspelare och min pannlampa.
 
Angående batteribank om man går förbi civilisation och planerar att passa på att fylla på banken så är det inte fel att kika på snabbladdande typ quickcharge som kan ladda upp till 80% snabbare jämfört med en vanlig. På så sätt behöver man inte släpa på ett helt bilbatteri [emoji1] jag klarar mig utmärkt på en 10000mah bank i en vecka till min mobil i flygplansläge, min musikspelare och min pannlampa.

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Att den laddar snabbare innebär ju inte att den räcker längre - du behöver ju ändå ha med dig ett visst antal mAh och då får du släpa med dig motsvarande mängd powerbank oberoende av laddningsteknik.
 
Jag förstår inte riktigt hur du menar. Att den laddar snabbare innebär ju inte att den räcker längre - du behöver ju ändå ha med dig ett visst antal mAh och då får du släpa med dig motsvarande mängd powerbank oberoende av laddningsteknik.

Säg att du ska iväg på en två veckors vandring där du korsar civilisation halvvägs. Då klarar du dig med en 10000mah och med snabbladdning behöver du inte sitta där och vänta i 12 timmar på att batteribanken ska laddas. Eller om du vandrar längs en led som går genom byar var och varannan dag så klarar man sig på ännu mindre batteribank.

Visst kan man köpa ett batteri till alla ändamål tex ett 20 000mah men själv vandrar jag med minimalisttänk och vill inte släpa på mer än vad jag behöver. Om min planerade rutt möjliggör att jag kan handla mat och ladda min batteribank varannan dag så kommer jag välja mindre mat och mindre batteribank i min packning.
 
Det finns vattentäta, stötsäkra mobiler med batterier på 10 000 mAh. Pris omkring 3000 kr. Dom räcker en vecka eller mer om du använder flygläge och bara kör dom som gps. Då får du en spelare, halvbra kamera och gps. Det relativt låga priset gör att din totalvikt (och kanske också totalkostnad) blir måttlig och det blir litet mindre prylar att hålla rätt på.
https://www.e-ville.com/sv/3045974-...-plus-vattentat-ip68-smartphone-10000mah.html

Har själv knallat runt med en vanlig mobil en sådan utan kamera som man bara kan ringa och smsa med. Otrolig batteritid med låg vikt och kostar bara några hundralappar. Därför införskaffades musikspelaren som jag har för att kunna lyssna på spotify. Men nu har man gps appar och annat som gör det värt att använda smartphones. Kikade lite på den mobilen som du länkar till och det är onekligen intressant. Något du själv har använt?
 
Har själv knallat runt med en vanlig mobil en sådan utan kamera som man bara kan ringa och smsa med. Otrolig batteritid med låg vikt och kostar bara några hundralappar. Därför införskaffades musikspelaren som jag har för att kunna lyssna på spotify. Men nu har man gps appar och annat som gör det värt att använda smartphones. Kikade lite på den mobilen som du länkar till och det är onekligen intressant. Något du själv har använt?
På den tiden jag använde mobiler som inte var smarttelefoner så var jag en gång ute i 2,5 v. utan att ladda om mobilen!
 
Har själv knallat runt med en vanlig mobil en sådan utan kamera som man bara kan ringa och smsa med. Otrolig batteritid med låg vikt och kostar bara några hundralappar. Därför införskaffades musikspelaren som jag har för att kunna lyssna på spotify. Men nu har man gps appar och annat som gör det värt att använda smartphones. Kikade lite på den mobilen som du länkar till och det är onekligen intressant. Något du själv har använt?
Sorry, din fråga kom upp först idag när jag installerade om Firefox webläsare. Jag har två sådana telefoner. Jag började med en som bara skulle fungera som gps men efter några månader så har jag köpte en litet mer avancerad med litet bättre kamera bland annat. Dom fungerar som vilken annan mobiltelefon som helst men har betydligt längre batteritid och tål ett riktigt bad utan vidare. Givetvis gör inkapslingen att dom blir litet klumpigare.
 
Säg att du ska iväg på en två veckors vandring där du korsar civilisation halvvägs. Då klarar du dig med en 10000mah och med snabbladdning behöver du inte sitta där och vänta i 12 timmar på att batteribanken ska laddas. Eller om du vandrar längs en led som går genom byar var och varannan dag så klarar man sig på ännu mindre batteribank.

Visst kan man köpa ett batteri till alla ändamål tex ett 20 000mah men själv vandrar jag med minimalisttänk och vill inte släpa på mer än vad jag behöver. Om min planerade rutt möjliggör att jag kan handla mat och ladda min batteribank varannan dag så kommer jag välja mindre mat och mindre batteribank i min packning.
Ja vi är alla olika. Jag går för det mesta utan kontakt med civilisationen och när jag väl kommer till en stuga - med eller utan laddningsmöjlighet- så stannar jag oftast över natten. Då är fördelarna med snabbladdning inte särskilt stora.
 
Sorry, din fråga kom upp först idag när jag installerade om Firefox webläsare. Jag har två sådana telefoner. Jag började med en som bara skulle fungera som gps men efter några månader så har jag köpte en litet mer avancerad med litet bättre kamera bland annat. Dom fungerar som vilken annan mobiltelefon som helst men har betydligt längre batteritid och tål ett riktigt bad utan vidare. Givetvis gör inkapslingen att dom blir litet klumpigare.

Inga problem Kjell. Att dom är lite klumpiga är inget som skulle störa mig om man kan lämna batteribank och kamera hemma. På tal om kamera. Hur bra bilder kan man kräma ut ur den?

Ja vi är alla olika. Jag går för det mesta utan kontakt med civilisationen och när jag väl kommer till en stuga - med eller utan laddningsmöjlighet- så stannar jag oftast över natten. Då är fördelarna med snabbladdning inte särskilt stora.

Som du säger är alla olika och gör olika. Alltid kul att läsa och ta lärdom av hur andra gör. Hade jag vandrat som dig hade valet förmodligen varit en större batteribank utan snabbladdning.
 
Senast ändrad:
Inga problem Kjell. Att dom är lite klumpiga är inget som skulle störa mig om man kan lämna batteribank och kamera hemma. På tal om kamera. Hur bra bilder kan man kräma ut ur den?

Som du säger är alla olika och gör olika. Alltid kul att läsa och ta lärdom av hur andra gör. Hade jag vandrat som dig hade valet förmodligen varit en större batteribank utan snabbladdning.

Den litet modernare telefonen (Ulefone Armor 9 E) som jag köpt har den här bestyckningen på kameran:

Kameror:
  • Bakre kamera: Samsung ISOCALL Bright GW1 64MP sensor, ƒ / 1,89 bländare + 8MP och 2 x 2MP stödkamera
  • Fotoupplösning: 9280x6944p
  • Videoupplösning: 1920x1080p @ 30fps
  • 4 x LED-blixt
  • Framkamera: 8MP ƒ / 2.2 bländare

    Batteriet är litet mindre men eftersom den har modernare bestyckning så räcker det nog minst 1 vecka i flygplansläge med bara gps - utan spårning- påslagen.

    https://www.e-ville.com/sv/3045974-...r/46619-ulefone-armor-9e-ip68-smartphone.html



 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fiskeaxel1 Svara på enkät. Mvh en grupp studenter Allmänt om friluftsliv 1
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
danfri Bästa sättet att fästa Gränsfors yxa på ryggsäck med MOLLE? Allmänt om friluftsliv 16
Still Alive Hur motverka imma på glasögonen? Allmänt om friluftsliv 61
dmitrij Tältplatser på Gotland Allmänt om friluftsliv 39
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Få längsta batteritid på mobilen Allmänt om friluftsliv 26
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
Robertos Hängmatta på hösten Allmänt om friluftsliv 15
hsp Anpassa ändhylsa på tältstänger Allmänt om friluftsliv 5
senmathal Boka fjällstuga på STF hemsida Allmänt om friluftsliv 6
vandrafjäll Stormsäkra tältet på vinterfjället. Allmänt om friluftsliv 19
Cohf88 Angående felaktiga länsgränser på Google Maps/Earth (+10 år) Allmänt om friluftsliv 4
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Troll 3 Dyrt å korsa gränsen på fel ställe i Norge Allmänt om friluftsliv 28
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
kennet_arvidsson Varför tätförbud på kommunala skogsbadplaser? Allmänt om friluftsliv 53
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
pirx tips på skräddare i malmö/lund? Allmänt om friluftsliv 2
stormdans Tips på aktiviteter utomhus 4 timmar om dagen Allmänt om friluftsliv 28
Stordrulen Altarringen på Fulufjäll Allmänt om friluftsliv 17
Skogsstjärnan Försvunna vägar på kartan? Allmänt om friluftsliv 7
turep Skyltar på L-balk i skogen Allmänt om friluftsliv 7
Kimkim Avslöja guldkorn på internet? Allmänt om friluftsliv 19
cloud76 Grava lax på fjället Allmänt om friluftsliv 5
Kimkim Var titta på vågor i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 2
fotografiskt På vilken sida bär du kniven? Allmänt om friluftsliv 59
ODK123 Förslag på spännande visstidsjobb? Allmänt om friluftsliv 4
majjen Fjället 2019 : 3 Bröllop på Kenekaise Allmänt om friluftsliv 2
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
Sarektomten Sydtoppens höjd oklar på kebnekaise Allmänt om friluftsliv 50
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
bergonatur Bila i Norge, framkomlighet på våren Allmänt om friluftsliv 2
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
pack Hygien på tåg Allmänt om friluftsliv 21
KjeSjo 10% rabatt på resan med SJ via STF, men resan blev dyrare..? Allmänt om friluftsliv 11
Moga Bära saker på huvudet? Allmänt om friluftsliv 17
Linneaa Höga kusten-leden i slutet på maj? Allmänt om friluftsliv 4
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
fritänkare Vad händer om man lägger en roddbåt på stadens mark? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14
Christian Småland mäta tillbakalagda höjdmeter på en vandring Allmänt om friluftsliv 5
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
toni-z Vad tar ni inte med er på fjället? Allmänt om friluftsliv 14
Askel Tips på tältplatser på Gotland, inom allemansrätten Allmänt om friluftsliv 0
plupp27 Tips på bra friluftskök Allmänt om friluftsliv 11
Varnbrink Outnorth på väg att kursa?? Allmänt om friluftsliv 15
Xto1891 tips på tält Allmänt om friluftsliv 13
spass Varning för äventyrs-grupper på Facebbok Allmänt om friluftsliv 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.